Lofsan

#LofsansJanuari Dag 13

 
 Vad krävs av mig för att jag ska nå mitt mål?
 

 I bloggserien #LofsansJanuari har den mentala delen hittills fokuserat på att lyfta fram och beskriva olika typer av mål. Nästa steg är att utifrån de mål sätta en strategi för att nå dom.
 
 Att sätta mål är egentligen inte alls svårt, utmaningen är att få målen till en faktor som på kort eller eller lång sikt hjälper dig att utvecklas. Det finns inget egenvärde i sig att sätta upp mål för målets skull, det är strategin som följer som är värdefull.
 
 Utifrån de mål som du har satt upp kan du fundera över:
 
 Vad kommer att krävas av mig för att jag ska kunna nå målet?
 Vilka förändringar behöver jag göra i min livsstil?
 Vad behöver jag lära mig?
 Vilka erfarenheter har jag nytta av?
 Vilka personer kan hjälpa mig?
 Hur ofta behöver jag mäta mig gentemot mitt mål?
 Hur mycket tid behöver jag lägga på mitt fokus?
 När ska jag lägga den tiden?
 Vad behöver jag göra mer för att nå framåt?
 Vad lägger jag tid och fokus på som inte hjälper mig närmare mitt mål?
 Hur mycket kommer mitt mål att kosta mig i form av tid, pengar, kraft, relationer, energi, prioriteringar osv?
 
 Det är sådana här frågor som är svåra att besvara i början men som på sikt kommer öka chansen att du faktiskt lyckas. Att våga tänka på dessa saker är att ta sin motivation och sina målsättningar på allvar. När du fokuserar på hur du i praktiken kan realisera din plan för att lyckas så visar du för dig själv att du är beredd att anstränga dig lite extra och välja bort gamla vanor för att ta upp till nästa nivå.
 
 Berätta, hur brukar du tänka kring planen att faktiskt också göra en strategi för att nå ditt mål? Har du funderat över denna typ av frågor tidigare i ditt liv?
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara jessica 14 januari, 2015 at 08:02

    Hej Lovisa! Du är en stor inspiration! Mitt mål är Halvmaran. Med stort H. Det känns rätt stort. Löptränat i två år, första året drogs jag med en del skador men förra året var skadefritt och snabbare. Mycket kul. Hösten och vintern har gått till styrketräning och lättare underhållslöpning.
    Nu vill jag ha en ny utmaning och drömmen är halvmaran. Jag har en plan och jag är taggad till tusen men samtidigt väldigt rädd för att misslyckas. Tänk om min kropp inte klarar längre än milen?! (max sprungit 12km) Det känns så stort! kan jag som aldrig sprungit förr verkligen klara detta?!
    Jag hör själv att detta bottnar i självförtroende, att våga tro på sig själv. Mentala biten är mycket viktig. Jag börjar min dag med att svara på dina frågor. Tack för inspiration!!

    [Svara]

  • Svara Ida 14 januari, 2015 at 10:46

    Hej Lovisa (och Jessica)

    Jag har också halvmaran som mål i år. Som ett av mina delmål till att leva ett hälsomsamt liv. Det är mitt huvudmål.
    Din serie om mål är superbra och har fått mig att tänka en hel del. TACK!

    Jessica: Vi klarar det!!!

    [Svara]

  • Svara Hanna 14 januari, 2015 at 11:09

    Hej,
    Vasaloppet 2015 är mitt stora mål och har så varit sen januari 2014. För att nå mitt mål tog jag upp träningsdagboksskrivandet igen. Använde det när jag som 18 hade målsättningen att ta SMsilver i fälttävlan på ponny. Strategin visade sig vara helt rätt. Nu ville jag få samma driv och motivation så jag startade min blogg/träningsdagbok på http://www.vasaloppet2015.se.

    Jag bestämde mig också för under vilka premisser jag skulle träna inför Vasaloppet. Hur mycket tid ville jag lägga/offra och vad skulle jag ge avkall på. Hur många dagar i veckan skulle jag träna funderade jag också på.

    En stor drivkraft för mig är känslan som uppkommer efter att jag klarat dagens träningspass och så småningom den lycka jag kommer känna när jag passerar mållinjen. När det är tungt och jag inte vill tänker jag på den känslan och pressar mig lite hårdare.

    [Svara]

  • Svara Petra 14 januari, 2015 at 15:34

    Mitt mål för det här året och framtiden…..springa en 10K och en halvmara, eller flera ;)….skulle springa en nu på söndag, men skador har fått mig till at bestämma mig för att inte springa denna nu…men hoppas kunna om ett par månader….
    Framtiden….leva ett hälsosammare liv överlag, le oftare, skratta varje dag, sove längre och bättre om nätterna, röra mig varje dag, med bestämd träning 4-5 dagar i veckan…som en gymnastik lärare i en skola men 900 elever rör jag mig redan väldigt mycket, men vill fokusera mera på min egna träning…..

    [Svara]

  • Lämna kommentar