Lofsan

Lofsans surprise

På onsdagkvällar så kör jag mitt gruppträningspass på Rosa Skrot. Passet har vi döpt till Lofsans surprise. Inte för att man inte vet vad som väntar utan för att jag har olika teman på passet varje vecka. Jag räknade lite grann i kväll och kom fram till att det nog är mitt åttonde år som jag kör gruppträning på detta sätt. Jag har vissa terminer också haft cykelklasser, vattenträning, boxträning och mammapass men just nu är det cirkelpassen jag brinner mest för.
 
 Jag älskar att möta olika typer av människor på olika träningsnivåer och kunna presentera syfte, innehåll och upplägg så att alla kan ta åt sig informationen utifrån sina egna förutsättningar. Jag är alltid mån om att välja övningar som enkelt går att nivåanpassa och med låg skaderisk. Det enda som kan hända om man gör en övning fel är att man tränar en annan muskel än tänkt.
 
 Cirkelträning är ett passande upplägg för dig som vill träna med högre intensitet i ett pass. Cirkelträning är också ett format som passar nybörjare där vilka vikter man väljer är sekundärt mot att överhuvudtaget göra knäböj, utfall och marklyft tex. Jag använder cirkelträning för mina klienter som behöver gå ner i vikt, klienter som behöver förbättra sin kondition och klienter som har svårt med träningsmotivation. Cirkelträning har mycket variation i sig, tiden går fort och väldigt ofta har man roligt på vägen. Det viktiga och utmaningen med cirkelträning är att välja vilka övningar som ska vara med, i vilken ordning de kommer och hur vilan läggs in. Jag jobbar alltid med ett tema och är väldigt noga med hur övningarna kombineras. Ofta så är själva planeringen av ett pass det roligaste tycker jag.
 
 Ikväll fokuserade vi på underkroppen och varje basövning av en viss typ av knäböj kombinerades med en enbensövning. Vi jobbade i 4-minutersintervaller med 10 repetitioner av varje övning och moment. Ett riktigt effektivt och kul upplägg för att träna rörlighet, kontakten med rumpan och nöta in tekniken.
 
 


Sixtens födelse öppnade upp en ny gruppträningsform för mig som instruktör, nämligen mammapassen. Jag älskade att ta med mig mina bebisar till gymmet!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Jämtlandshanna 8 oktober, 2014 at 22:25

    Efter en dryg månads förkylning ser jag fram emot att börja träna igen snart. Kanske dyker jag upp på ett av dina pass! (Om jag får plats 😉 )

    [Svara]

  • Svara Lisa & livet från den ljusa sidan 9 oktober, 2014 at 13:24

    Fantastiskt roligt upplägg igår (som alltid) – dina pass är verkligen en boost för motivationen samtidigt som resultatet är grymt och träningsglädjen maxad.
    Tack!
    (Och jag har drömt om overhead squats inatt. Obs, på ett ganska bra sätt)
    kram!

    [Svara]

  • Svara Dagen efter… | Den springande soffpotatisen 9 oktober, 2014 at 13:59

    […] skrot och körde Lovisas överaskningspass som hon kör varje onsdag. Igår visade det sig vara  underkropp på schemat. Hej 45 minuters benböj i den ena formen värre än den andra. Med vikt, på stepbräda, mot boll […]

  • Svara Ullis 10 oktober, 2014 at 18:33

    Å snälla kan du inte skriva ut några cirkelprogram?! Skulle vara så roligt att se vad du kör och få tips så man kan göra själv!

    [Svara]

  • Svara #Lunchpromenaden (och annan aktivitet) | Lisa & livet från den ljusa sidan 11 oktober, 2014 at 19:11

    […] och igår nyttjade jag min sista dag på det veckokort jag fått på Rosa Skrot till att köra Lovisas cirkelpass med fokus på ben. Perfekt! Nu blir det ett par dagars välbehövlig vila, men till helgen siktar […]

  • Lämna kommentar