Lofsan

Lofsans bästa Komiformtips

Som ni minns från första inlägget i Komiformserien så är det framförallt kaloriförbrukning i relation till kaloriintag som ger resultat. Ni fick länkar till sidor där ni kan beräkna både er förbränning och vad maten ni äter innehåller så nu kommer de små men ack så viktiga knepen till att hålla kontroll över ert kaloriintag och på sätt hamna på minus på kalorikontot. Kom ihåg; för att minska kroppens fettreserv med ett kilo krävs ett kaloriunderskott på ca 7700 kalorier.

Senare kommer ett inlägg med tips på hur du kan optimera din förbränning.

Enkla tips på hur du kan minska ditt kaloriintag utan att behöva ”lida” mer än nödvändigt

-drick aldrig kalorier (undvik alltså mjölk, kaffe latte, vanlig läsk, juice, proteindrycker, öl, vin)
-våga berätta för dina nära och kära om ditt mål. Du kan kräva att de ska stötta dig och med andra ord inte köpa hem snask, fikabröd eller föreslå/äta skräpmat framför dig.
-om du absolut vill äta en pizza, nöj dig med halva. Det är tillräckligt med kalorier.
-om du vill/måste äta snask på helgen, välj micropopcorn istället för chips eller godis.
-om du måste köpa lördagsgodis, bestäm redan i butiken att du bara får plocka två av varje sort.
-släng allt onyttigt som blivit kvar efter lördagskvällen innan du går och lägger dig.
-tänk på att helgen (fredag, lördag, söndag) är 3/7 av veckan, nästan halva veckan med andra ord så om du ”unnar” dig på helgen, välj EN dag av dessa.
-låt kastrullerna stå kvar på spisen när ni äter middag så att du inte tar mer mat av reflex för att den står framför dig.
-planera hela dagen redan på morgonen så att du redan då vet vad och när du ska äta så att du inte fattar ”dåliga” beslut på grund av stress eller hunger.
-stå emot köpimpulser i butiken genom att handla efter lista så att du inte får med dig ogenomtänkta varor hem som sedan frestas i skåpet.
-unna dig något gott men sätt det i relation (räkna) till hur mycket du måste röra på dig för att det inte ska bli plus på kalorikontot, det är oftast inte värt det.
-drick lightläsk om du är sugen på något.
-läs på förpackningen hur många kalorier produkten innehåller och värdera utfallet på ditt kalorikonto.
-köp ett sockerfritt tuggummi med stark smak att tugga på om du blir sugen.
-undvik restaurangmat eftersom du inte vet hur mycket fett som använts i tillagningen, portionerna är ofta för stora och saknar sallad.
-lägg alltid upp maten efter tallriksmodellen, 1/3 av varje: kolhydrater, proteinkälla (allt med ögon), grönsaker.
-begränsa ditt skräpmatsintag till en måltid per vecka. Planera den i förväg så att du har något att se fram emot.
-undvik bufféer.
-ät aldrig något ”eftersom jag har tränat/ska träna”. Då blir det +-0 eller i vissa fall + på kalorikontot.
-välj kalorifattiga snaskalternativ som t.ex. micropopcorn, cocosboll, en bit ostkaka eller lättkesella med funlight och några bär.
-ät frukost, lunch, middag och ett mellanmål inklusive totalt 5 grönsaker/frukter under dagen och känn sedan efter om du fortfarande är hungrig/sugen när kvällen kommer.
-undvik såser gjorda på grädde och smör. Använd lite olivolja eller yoghurt, lättkesella eller soja istället.
-ha alltid en flaska vatten med dig så att du dricker ca 2l per dygn.
-borsta tänderna efter varje måltid.

Sträva efter att komma till insikt vilken makt du har genom att alltid vara medveten om vilka val du gör. Det är bara du som kan bestämma vad som ska in i din mun, ingen annan. Det är DU som väljer! Bli mer medveten om hur dina val påverkar resultatet!

Använd det sunda förnuftet, innerst inne vet du vad som hjälper eller stjälper!

Kanske har du några fler bra tips att dela med dig av till oss andra?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Annelie 23 november, 2010 at 21:29

    Tack för tipsen!!! Har aldrig tänkt på att helgen är 3/7 av veckan, så sant att man då inte kanske ska unna sig något varje dag i helgen…

    Återigen grymma tankeställare och tips. Keep up the good work!

    [Svara]

  • Svara militarmamman 23 november, 2010 at 21:50

    Härlig inspiration! I Like slutet på inlägget: DU väljer och jar makten!

    [Svara]

  • Svara Sofie 24 november, 2010 at 11:33

    Jättebra tips, en del följer jag redan idag…resten tar jag gladeligen till mig 🙂 Själv älskar jag lösgodis men har som princip att alltid köpa bara ett hekto och då välja de absoluta favoriterna..I stället för att köpa en jättepåse och äta ”bara för att det finns”…Det är mitt tips 🙂 Kram!

    [Svara]

  • Svara Ylva 24 november, 2010 at 11:52

    Du är bra på att inspirera!

    [Svara]

  • Svara Louise 24 november, 2010 at 15:11

    Words tjejen! Du är grymt bra på att peppa och vara konkret 🙂
    Här kommer 2 tips till om någon skulle vara intresserad:
    -Dra ner på stillasittandet över dygnet. tex: Stå på bussen/tåger/t-banan istället för att sitta ner (och alltsom oftast ”såsa ihop”), Ta i trapporna istället för att åka hiss (funkar ju inte om man har barnvagn, det förstår jag med :), Gå i rulltrappan istället för att stå stilla, Gå av en eller två stationer tidigare med bussen. Små små saker som har betydelse på energiförbrukningen över dygnet totalt sett.
    -Skriv matdagbok i minst 1 vecka. Då antecknar du ALLT som du stoppar i munnen. Uppskatta eller ange antal, tex: 2 dl glass, 1 mellanlatte, 3 mackor med 2 ostskivor på varje, 150gr godis…osv. På detta sätt blir man väldigt väl medveten om just matvanorna. Vi har en tendens att underskatta det vi äter nämligen.

    Tjo!

    [Svara]

  • Svara mimmie 26 november, 2010 at 08:57

    väldigt bra tips! men du skrev: Kom ihåg; för att minska kroppens fettreserv med ett kilo krävs ett kaloriunderskott på ca 7700 kalorier.

    menar du i veckan eller?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ett kilo fett på kroppen innehåller ca 7700 kalorier så om du under sju dagar äter 7700 kalorier mindre än vad du gör av med förbränns det kilot. Men om du under 30 dagar har 7700 kalorier i underskott förbränns ett kilo under den perioden. Om du har ett underskott på 15400 kalorier under tex en månad förbränner du två kilo kroppsfett. 

    Tidsomfattningen spelar ingen roll med andra ord. Däremot bör du inte ha mer än 500 kalorier underskott per dag för då finns risk att du blir nedstämd, inte orkar träna tillräckligt hårt och till slut ”ger upp”. Lagom är bäst. 

    [Svara]

  • Lämna kommentar