Lofsan svarar

Lofsan svarar: graviditet och puls

Från Mikaela:

Hej!
Har följt din blogg ett tag nu och är dessutom väldigt nyfiket lagd så jag måste kolla in här varje dag (åtminstone när jag jobbar… 🙂
Har tänkt en del på det där med puls och graviditet och jag tror precis som du att så länge det känns bra så kan man köra på, men många rekommenderar ju ändå en puls på max runt 70%. Nu skrev du att du körde på bra på passet men ändå lyckades hålla nere pulsen… Hur gör du? Hur lägger du upp passet för dig själv? Hur resonerar du när det kommer till puls och graviditet, förutom att det ska kännas bra?
Ha en bra dag!

Hej!

Vad kul att du läser min blogg!

Jag ska försöka besvara dina frågor så utförligt som möjligt.

Jag kör utan pulsklocka när jag är gravid eftersom den inte säger mig lika mycket jämfört med annars. När jag var gravid med Sixten fick jag sammandragningar så fort pulsen ökade från det normala så jag avstod från all konditionsträning utöver promenader i lugnare tempo. Min puls rusar i taket om jag går uppför en trappa ena dagen men inte nästa dag. Så jag använder hellre andra sätt att bedöma min ansträngningsnivå.

Jag har inte alls samma besvär med sammandragningar den här gången så jag fortsätter med lite tuffare konditionsträning så länge som det känns bra, precis som du skriver ovan.

Tyvärr har jag (på grund av två täta graviditeter med bara fem månader mellan) stora problem med bäckenbotten nu och kan därför inte jogga, även om nog höfterna skulle klara det så jag blir lite begränsad till cykeln/spinning och crosstrainern. Men jag är tacksam att jag kan konditionsträna överhuvudtaget!

Det finns inga bra studier där man har kommit fram till hur mjölksyra påverkar fostret i magen men man ger ju allmänna rekommendationen att ligga på max 70% av maxpuls. Eftersom jag inte kör med pulsklocka har jag ingen aning om var jag ligger.

Ökar man för snabbt motståndet på cykeln kan det bli för tungt för benen och då är risken att man samlar på sig mjölksyra. Jag är noga med att öka belastningen på cykeln stegvis under längre tid än annars. Det gäller att hitta en balans mellan motstånd, frekvens och puls. Då kan jag ligga på högt motstånd men ändå hinna pumpa runt blodet och undvika mjölksyra. Jag brukar använda min andningsfrekvens som ett riktmärke. Om jag blir FÖR andfådd så kör jag för tufft.

Många gravida får problem med högt blodtryck, för mig är det tvärtom. Jag får kämpa mot svimningskänsla och att hålla igång blodet i kroppen så den aspekten måste man också väga in.

Men som sagt: Det viktigaste är att det känns bra. För mig kan något som känns toppen på onsdagen inte fungera alls på torsdagen så jag rekommenderar att vara extra lyhörd på kroppens signaler och hellre vila för mycket än för litet.

Hoppas du är nöjd med mitt svar!

Trevlig sommar!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Petra 9 juli, 2010 at 07:42

    hej ! Hur sjutton ska man göra? vill kunna hålla mig lite i form.. blev gravid med nr 2 när 1 var 6 månader nu kom bomben 3 kommer om 9 månader, alltså nr 2 är 8 månader..jag som verkloigen såg framemot att kunna träna,löpa simma! Har redan nu tokont i fogar??

    [Svara]

  • Svara Petra 9 juli, 2010 at 07:42

    hej ! Hur sjutton ska man göra? vill kunna hålla mig lite i form.. blev gravid med nr 2 när 1 var 6 månader nu kom bomben 3 kommer om 9 månader, alltså nr 2 är 8 månader..jag som verkloigen såg framemot att kunna träna,löpa simma! Har redan nu tokont i fogar??

    [Svara]

  • Svara Mikaela 9 juli, 2010 at 08:26

    Tack snälla för svaret! Ha en underbar sommar…

    [Svara]

  • Svara Mikaela 9 juli, 2010 at 08:26

    Tack snälla för svaret! Ha en underbar sommar…

    [Svara]

  • Lämna kommentar