Lofsan

Lite mer om Lofsans kost

Vi fortsätter diskussionen om mat i detta
inlägg, det är roligt att ni kom med så mycket och bra respons efter att jag skrev häromdagen.

Jag låter denna bild av kvällens middag symbolisera inlägget. En middag med en extremt liten kolhydratandel.


Det är kontroversiellt att uttala sig om kolhydraternas ickevaro eller närvaro. Jag är extremt tydlig med min syn på kolisar: tränar du hårt behöver kroppen kolisar. Så är det. Men… Du kan och bör styra dem till
1) morgnar när kroppens depåer är tomma
2) måltiden direkt efter träningen.

På träningsfria dagar och de måltider som inte är i anslutning till träningspass behöver du mindre kolhydrater. Tränar du aldrig behöver du inte så mycket kolhydrater som många tror. Satsa hellre på sallader och mycket protein och fett.

Jag är noggrann med kolhydrater men då är tajmingen viktigare än mängden. Du behöver inte äta dig mätt på pasta, potatis eller ris om du inte kommer direkt från träningen.

En annan vanlig fråga är hur viktiga proteindrycker är. Helt oviktiga säger jag då. Ät hellre riktig mat som smakar gott och tillför mättnadskänsla och fibrer för magen att jobba med. Proteindrycker innehåller oftast mycket sötnings-, emulgerings- och konserveringsmedel som är sämst för kroppen på lång sikt.

Färdiga drycker du köper i kylen på gymmet innehåller minst 200 kalorier, hälften av vad en normal tjej förbränner under ett träningspass. Tränar du för att gå ner i vikt är det med andra ord ganska onödigt att direkt fylla på med flytande kalorier.

Så; hörrni, vad vill ni mer veta?

-En vanlig matdag i Lofsans liv?
-Kan man äta frukt om man vill bli smal?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Erika 2 augusti, 2011 at 21:07

    Jag vill läsa mer om båda delarna! Och för mig som hatar proteindrycker, inte minst på grund av konstistensen, är det skönt att du säger att de inte behövs. Jag är en ”medelmåttg” tränare och har mer och mer börjat inse att kolhydraterna faktiskt inte är – eller behöver vara – den största delen av måltiderna.

    [Svara]

  • Svara sofia 2 augusti, 2011 at 22:07

    Bra och intressant att du skriver lite om kostens betydelse! Tar gärna del av en matdag i ditt liv. Behöver lite ny inspiration så här i semestertider:) kram på dig

    [Svara]

  • Svara Louise 2 augusti, 2011 at 22:09

    Jag vill också läsa om båda 🙂 Kul!

    [Svara]

  • Svara Mia 2 augusti, 2011 at 22:20

    Kul att du bloggar och delar med dig av din kost :o)
    Jag tycker det skulle vara intressant om du skrev ner hur en vanlig matdag ser ut, både när du tränar och när du inte tränar.

    En annan fråga…hur tycker du man ska tänka kring kolhydraterna om man tränar lite senare på kvällen? Tycker du att man ska man hålla intaget nere till middagen och sedan ta något med mer kolisar efteråt istället?
    Ikväll var jag ute och sprang 45 min vid halv nio, och var egentligen inte hungrig efteråt men vet att det är viktigt att äta något för bra återhämtning.
    Är en smoothie med mjölk, banan och raw kakao godkänt? :o)

    [Svara]

  • Svara Sandra 3 augusti, 2011 at 10:16

    Jag skulle vilja veta hur viktigt det är att äta direkt efter träning. Har du med dig något till gymmet som du äter där och vad i så fall? Sen undrar jag också om kvällsmål, om man äter middag vid 18 med familjen men sen blir hungrig igen vid 20-21, vad äter du då om du tränade på förmiddagen? Om man tränat på kvällen vad kan kvällsmålet då vara? Jättekul och inspirerande med matinlägg, tack!

    [Svara]

  • Svara Maria 3 augusti, 2011 at 10:17

    Godmorgon!
    Jag undrar om du kan ge ex. på vad du äter till frukost om du 1)ska springa väldigt tidigt på morgonen 2) om du ska styrketräna på morgonen och 3) om du inte ska träna?

    Gillar verkligen din sida och dina barn är ju hur fina som helst:)

    [Svara]

  • Svara L 4 augusti, 2011 at 14:44

    Hej!

    Jag tränar ofta 60-90 min på kvällarna och har 30-45 min hemresa, det dröjer alltså ganska lång tid innan jag får i mig middag. Vad ska jag ta med mig och äta direkt efter träningen tycker du?

    Vad tror du om LCHF-dienten som är så poppis nu?

    [Svara]

  • Lämna kommentar