Lofsan svarar

Läsarfråga om sömnbrist

Nu när du nämner konstant sömnbrist så måste jag fråga en sak: Som småbarnsmamma med 5 års sömnbrist så upplever jag  att jag lätt blir sjuk och liksom inte orkar ta i vid träning. Har alltid tränat mycket och älskar det, men nu tryter orken. Har du upplevt detta? Skulle du rekommendera lugnare träning, som yoga till exempel i detta läge? Kan det bli för mycket för kroppen?

Tacksam för tips!

Kram från en trött mamma

Jag är väldigt känslig för sömnbrist och blir nästan deprimerad efter bara ett par nätter på raken med flera uppvaknanden på grund av barn som hoppar upp i sängen mitt i natten. Jag har lärt mig den hårda vägen att jag måste sova minst 7 timmar på raken, helt utan att bli väckt mitt i, för att orka jobba och träna på den nivå jag vill. När Sixten och Baxter var riktigt små och vi vaknade 4-6 gånger per natt var jag noggrann med att alltid sova på dagen. När jag har intensiva arbetsperioder numera sover jag en timme vid 17 på vardagar då och då och gärna en timme på eftermiddagen på helgen. Jag anpassar inte mina specifika träningspass efter min sömn utan sover när det ges tillfälle under dagen. Men jag är en powernappare som sagt och kan somna på en minut. Däremot så styr jag min träning på lång sikt till perioder när jag inte har lika mycket på jobbet. Jag kombinerar hårdare och mer träning till de perioder jag är ledig eller har det lugnare på jobbet och tvärtom. Jag är mån om att balansera hela stressituationen för kroppen, och med stress räknar jag hög arbetsbelastning, långa arbetsdagar, eventuella konflikter OCH träning. Allting som belastar kroppen eller knoppen är stress och bryter ner kroppen och förlänger vår återhämtningstid.

Om du känner att din ork tryter när du tränar och att du inte får ut så mycket som du vill rekommenderar jag att du drar ner på antalet hårda träningspass per vecka. Kör yoga om du känner dig sugen på det men yogan i sig är ingen universallösning utan kan tvärtom vara ytterligare en stressfaktor precis som sömnbristen. Jag tror mer på dagsljus, givande relationer med energigivare runt dig och bra och god mat!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Veronica 21 februari, 2014 at 07:19

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara!
    Trevlig helg!

    [Svara]

  • Svara Erika 21 februari, 2014 at 10:38

    Åh vilken skön omväxling med någon som inte per automatik ser yoga som lösningen på precis allt. Yoga är bra men det passar inte alla alltid. Kan bli lite trött på allmän yoga-hype ibland 🙂

    [Svara]

  • Svara Uppochhoppa 21 februari, 2014 at 16:46

    Så himla smart att prioritera sin sömn – den gör ju massiv skillnad. Just nu är jag inne i en period när jag bloggjobbar för mycket på kvällen – och det är ju superdumt, eftersom jag märker direkt på humör och fysik att jag faktiskt blir trött… men allt ska hinnas osv osv – det är bra att sätta regler för sin sömn. ”klockan 22.30 sk ajag ligga i sängen.punkt” – det fungerar faktiskt, man måste bara – som bekant – bestämma sig!

    (och sova på dagen, yes – klart man ska när man har möjlighet/om man har möjlighet!)

    [Svara]

  • Svara Sopheia 21 februari, 2014 at 17:03

    Klokt inlägg på det stora hela.
    Jag kan bara inte undgå att tänka att du måste ha en väldigt bra vardagssituation som faktiskt hinner sova en stund vid 17tiden på vardagarna…hos oss, med en sex och en nioåring är det dagens intensivaste timma med anti gen matlagning eller transport till nån aktivitet.

    [Svara]

    admin Reply:

    Våra barn har inga aktiviteter än så länge eftersom de är 3 och 4 år gamla. När vi kommer hem från förskolan så brukar vi ta det lugnt en timme innan matlagning. Barnen kollar på film, spelar spel, leker eller pysslar, de är också trötta efter en hel dag på förskolan. Det blir säkert annorlunda i april när Sixten ska börja spela fotboll en eftermiddag i veckan.

    [Svara]

  • Lämna kommentar