Lofsan

Läsarfråga om löpning och styrka

Hej! Jag undrar hur du tänker kring att kombinera styrketräning och löpning? Jag älskar båda träningsformerna men tränar lätt för mycket och märker att jag inte kan återhämta mig från speciellt löpningen… Så jag faller alltid tillbaka till gymmet. Vill så gärna få till löpningen men ändå behålla och öka min muskelmassa! Alla råd, tankar och tips är uppskattade! 🙂

Jag förespråkar minst ett styrkepass per vecka för alla människor, oavsett mål. Om du vill öka din muskelmassa behöver du vara noggrann att din styrketräning är tillräckligt tung och strukturerad, dessutom behöver du äta ordentligt. Satsa på lite kortare intervallpass ett par gånger per vecka under 6 veckor och låt resten av din träning bestå av styrketräning. Om 6 veckor kan du förskjuta träningen genom att fokusera mer på löpningen 3 pass per vecka och krydda med kortare styrkepass á 20 minuter.

Styrketräning minskar skaderisken, formar kroppen, frigör hormoner som gör att kroppen klarar stress bättre och ger dig bättre hållning. Kompromissa aldrig bort den helt!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Sandra 15 februari, 2016 at 09:30

    Hej ! Jag undrar lite kring hur man kan lägga upp ett helkroppspass för hemmaträning. Jag löptränar 2-3 gånger i veckan och som du säger i inlägget vill jag lägga in mer styrka också för att få bättre helhetsresultat. Så har du något super pass att köra hemma som komplement till konditionsträningen så hade jag blivit överlycklig !!

    [Svara]

    Linn Reply:

    Det finns ett bra program i Stora löparboken för kvinnor.

    [Svara]

  • Lämna kommentar