Lofsan svarar

Läsarfråga om inre magmuskler

Hej Lofsan, jag har funderat lite på inslaget på Nyhetsmorgon i söndags angående de inre magmusklerna. Jag fick barn för drygt 2,5 år sedan och började träna upp magen successivt, men så fort jag orkade började jag göra en del plankor och liknande, så jag vet att de yttre magmusklerna är starka. Min fråga är hur jag ska veta om de inre magmusklerna är starka nog? Kan jag testa det?
 
 Supertacksam för svar.
 
 Kram S
 

 
 Hej!
 
 Titta på de övningarna som vi visar i klippet till Nyhetsmorgon. Övning 1 Magtunneln tycker jag att man ska klara 30 sekunder med 100% aktivering. Sedan ska man kunna släppa till 70% aktivering, 50%, 30% under ytterligare 1 minut var 15:e sekund. De inre magmusklerna används framförallt vid låg belastning under lång tid så för att se att du har rätt aktivering och styrka i de inre musklerna behöver du jobba under längre tid. Jag kan se att mina kunder har fin kontakt och orkar hålla aktiveringen första halvan av passet men i andra halvan blir det svårare. Jag brukar därför rekommendera att om man ska köra intervaller på löpband så gör man det innan styrketräningen när de inre magmusklerna orkar hålla ihop paketet. Och sedan jobbar man med att öka uthålligheten i de inre magmusklerna under styrkedelen av passet.
 
 Ett generellt mått på om du har tillräckligt uthålliga och starka inre magmuskler är hur du upplever att din mages utseende förändras under dagen. Om din mage svullnar upp framåt kvällen, du måste knäppa upp byxorna efter middagarna eller om du ser på bilder att din mage putar men när du står framför spegeln och spänner är den platt så behöver du antagligen både bli starkare och mer uthållig i de inre magmusklerna som har som funktion att skapa buktryck och hålla ihop midjans omfång.

 
 


När man är gravid töjs de inre och yttre magmusklerna ut. Efteråt måste man lära musklerna att aktiveras på rätt sätt och i rätt ordning.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Hanna 24 mars, 2014 at 06:59

    Bra fråga och bra svar! 🙂

    [Svara]

  • Svara Andreas 8 januari, 2015 at 19:47

    Hej!

    Skulle du kunna förklara lite närmare med vad du menar med ”Sedan ska man kunna släppa till 70% aktivering, 50%, 30% under ytterligare 1 minut var 15:e sekund.”

    Vad menar du med att aktivera till en viss % här? Och ska vilan vara 15 sekunder helvila, dvs. med hela tyngden mot golvet?

    [Svara]

  • Lämna kommentar