Lofsan svarar

Läsarfråga om att bli vältränad av gruppträning

Hej!

Kan man bli vältränad fastän man bara går på gruppträning? Tycker inte om gym, men jobbar på ett, och försöker därför gå på 4 pass per vecka. Har du tips på vilka pass jag ska gå på? Jag kör just nu bodypump, indoor walking, spinning, cxworx och step, typ.

Tacksam för svar och tack för en otroligt bra blogg!

Vad menar du med vältränad? Jag brukar säga att man blir bra på det man tränar. Om du ofta kör bodypump blir du bra på just bodypump.  Att kunna lyfta lika tungt som instruktören på ett bodypumppass är att vara vältränad för någon medan en annan ser ”välträning” i ett yttre attribut till exempel synliga muskler. Om du vill bygga muskelmassa är det mer effektivt att köra styrketräning med tyngre vikter och inte lika många repetitioner. Bodypump ger uthålliga men inte så stora muskler. Konditionspassen du nämner ovan är bra för ditt hjärta och dina lungor men generellt sett så brukar gruppträning vara ett rätt ineffektivt sätt att konditionsträna på med tanke på att du väntar in att passet ska börja, får instruktioner i början av varje pass och att intervallernas längd och innehåll inte är anpassade för just dig och din kondition utan för en hel grupp.

Jag rekommenderar att du  funderar på exakt vad det är du vill få ut av din träning. Definiera vad ”vältränad” betyder för dig och sätt upp några SMARTA MÅL. Kanske behöver du skräddarsy din träning mer utifrån dig själv och dina mål än vad instruktörerna på ditt gym  gör på sina pass?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Vivianne 19 februari, 2014 at 15:43

    Hej en följdfråga. 🙂
    Om man vill kunna/orka springa längre.
    Tror man bli bättre/bibehålla samma nivå med att träna mörka årstiden på en Crosstrainer hemma? ( Är rädd att ge mig ut i mörkret när det varit överfall och våldsamheter i närheten.)

    [Svara]

  • Svara Emma 19 februari, 2014 at 15:52

    Hej!
    Du är en av få träningsbloggare som jag följer regelbundet och som både inspirerar mig samtidigt som jag även litar på det du säger. Det känns som du har bra koll på kroppen, träning och har en bra och sund inställning både till kost och träning. Jag har dock funderat på det där med PT’s och provkört med PT på Sats tre gånger men inte fått så bra intryck. Såg idag denna artikeln och är nyfiken på vad du tycker om PT och om du kan tipsa på hur man vet att PT’n är kvalificerad och duktig på det den gör? http://www.faktum.se/2014/02/den-stora-traningsbluffen/

    [Svara]

  • Svara Vivi 19 februari, 2014 at 20:16

    ”Tror du.. ” skulle det stå, inte ”Tror man..”

    [Svara]

  • Svara Cecilia 19 februari, 2014 at 20:34

    Mitt problem med gymmet är att jag har svårt att motivera mig och ofta struntar i vissa övningar om det står nån läskig typ nära maskinen eller redskapen jag tänkt använda. Vet att detta kanske låter töntigt men känner mig inte riktigt hemma på gymmet. Därför kör jag mycket pass typ body pump, crosstraining etc. för då är det någon som säger åt mig exakt vad jag ska göra och jag kan/vill inte smita iväg tidigare. Dessutom vill man ju inte vara dålig inför de andra så det motiverar mig att pusha mig lite längre. Så hur är pass rent generellt om man ser till energiförbrukning tycker du, ex body pump?

    Mitt mål med träningen är att förbränna kalorier (då jag gillar god mat som inte alltid är nyttigast, inte donken eller bea men pasta, ost och sånt) samt att ha lite definerade muskler typ som jag brukar ha när jag får till 3 pass i veckan. Jag skulle gärna vilja tappa några kilo då mina konturer är lite mjuka men vet inte om jag har tillräckligt med motivation för att göra det då jag inte är direkt missnöjd men kunde känt mig mer nöjd. Så tillbaka till frågan; hur stor skillnad skulle det göra om jag börjar träna mer i gymmet istället för passen? (Om jag inte är beredd att lägga om kosten just nu.)

    [Svara]

  • Svara Sandra 20 februari, 2014 at 08:51

    Hej Lovisa,

    Vill börja med att tacka för en blogg som alltid får mig på lite bättre humör. Massor med tips och trix som man faktiskt kan använda sig av.

    Jag rider en gång i veckan annars så är jag väldigt otränad. Detta märks även i min ridning. Dessutom så skulle jag vilja bli bättre på löpning och utförsåkning. Började med running school i höst men blev inte klar så började om nu i måndags. Nu till min fråga, om jag ska följa running school alltså 3 pass i veckan. Hur ska jag då tänka kring styrketräningen? Eller är det bättre att sätta fokus på styrketräningen först? (Vill springa vårruset i Gbg)

    Vanligtvis ser mitt mönster när det kommer till träning att jag kör igång riktigt bra med flera pass i veckan och det pågår i 3-6 veckor och sedan lägger jag av.

    Sen tänkte jag på det du skrev om mat, normala portioner och vanliga portioner. Jag är 175cm lång och väger 75kg. Skulle gärna gå ner några kilon i vikt, bli starkare och mer fast i min kropp. Tänker att viktnedgången antagligen kommer när jag sätter i gång med träningen igen. Hur bör en normal portion se ut för mig?

    //Sandra

    [Svara]

  • Lämna kommentar