Lofsan svarar

Läsarfråga: Kan jag springa när jag är gravid?

Jag är gravid i vecka 17 och tycker om att springa. Hur länge kan jag fortsätta med det och vad ska jag tänka på?

Generellt sett rekommenderar man att byta ut löpning mot en annan konditionsträningsform efter graviditetsvecka 20. Det är både stötarna mot bäckenbotten som kan göra skada och den ojämna belastningen på bäckenet som är riskfaktorer.

Jag själv har varken velat eller kunnat springa från graviditetsvecka 15 och framåt. Då har jag bytt ut löpningen mot cykling. Det allra viktigaste är att träningen känns bra i kroppen men tänk på att träningen under graviditeten ska vara långsiktig och hållbar. Det allra viktigaste är att du känner dig stark och att din bebis mår bra.


Jag tyckte att cykling var den ”skönaste” träningsformen under mina graviditeter. Med Sixten i magen hade jag mycket sammandragningar men med Baxter (i vecka 35 på bilden) så hade jag inte alls problem med gravidkroppen men jag tränade väldigt smart och genomtänkt hela tiden.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Helena 11 maj, 2013 at 16:35

    Mot slutet av graviditeten fick jag skavsår på magen av sadeln :-). Hade en stooor mage :-).
    Cyklade med hunden på kvällarna då det var enklare än att gå.
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Silvana 11 maj, 2013 at 21:55

    Hej Lofsan!
    Skulle du kunna förklara vad det innebär att ” träna smart”?
    Vad är viktigt att tänka på när man ska ”träna smart”?
    Jag födde mitt barn för 6 veckor sedan och är sugen på att börja träna igen! Har tränat mycket innan jag blev gravid och litegrann under graviditeten. Vad rekommenderar du att jag kan börja med? Är det ok att börja styrkerträna som jag gjorde förut redan nu?

    Tacksam för svaret!

    [Svara]

  • Lämna kommentar