Lofsan

Långpass

Jag fick oväntat sällskap i form av min lillasyster Agnes på dagens långa löppass. Vi pratade i telefonen och jag frågade om kvällens planer och hon liksom jag skulle springa ett pass, perfekt med pratkompis när man ska springa i prattempo.

Jag startade med 2 km själv till Liljeholmen dit Agnes kom med bil. Sedan tog vi Liljeholmsbron, Rejmersholme, Långholmen, Västerbron, Norr Mälarstrand, Riddarholmen, Stadsgårdskajen, Sofia skola, Folkungagatan, Medborgarplatsen och så var jag hemma. Agnes lämnade jag av hemma hos sig på vägen.

Efter 12 km tycker jag att det börjar kännas ordentligt i knäna, det dämpas efterhand men mot 15 km så drar det rätt rejält i ledbanden i knäet. Det gör inte ont men kroppen är bra på att berätta hur det känns. Totalt 17,5 km i 5:45-tempo. Det var väldigt mörkt på Liljeholmen och farten var låg när det inte gick att se rötter, annars låg vi på 5:10-5:30. Nu har jag sprungit över 50 km på 8 dagar, det är nog rekord någonsin. Nästa rena löppass blir först på torsdag när det är dags för backträning i Hammarbybacken igen. All denna löpfokus är enbart för att jag ska prestera på Lidingöloppet och nå mitt mål på sub 2:45. Jag ser inget egenvärde i att vara duktig på att springa så här långt, inte för min kropp och hjärna. Jag vill vara stark, explosiv, tajt och samtidigt muskulös, uthållig och snabb. Man kan inte vara bäst på allt men bra på mycket. Jag blir superstark med liten insats men får slita järnet för att bli lika relativt uthållig. Alla har vi våra styrkor och svaghet.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara anna 9 september, 2012 at 22:13

    Själv gjorde jag gbg-varvet i våras o tjejmilen förra helgen…..men är sååå imponerad av dig o din träning!!!

    [Svara]

  • Svara Uppochhoppa 9 september, 2012 at 22:54

    Bra sprunget! Du har väl koll på löparknästretch? I förebyggande syfte när du ökat på löpningen mycket under en intensiv period kan det vara toppen. Tipsar om min bästa ( som jag själv bordebordeborde göra mer regelbundet). Dörrpoststretchen! Lägg dig på rygg i en dörröppning (utan tröskel) med höften dikt mot ena dörrposten. Låt benet närmast dörrposten vara rakt på marken. Lyft upp andra benet, korsa över liggande benet och sätt upp hälen på dörrpostens kant, inne i det rum du har huvudet så att säga. Stretcha. Rotera ned höften på benet som är uppe och låt det dra på hela benets utsida. Lägg dig sen åt andra hållet ( andra sidan) och upprepa. Kanonbra för knän som redan börjat göra ont, och för att förebygga arga knäsenor!

    [Svara]

  • Svara Maria 10 september, 2012 at 06:25

    Jag får samma känsla ibland att jag kommer inte bli ”bäst” på någonting eftersom jag tränar så allsidigt. Men det är nog bättre att träna allsidigt och vara OK på mycket !?
    Kul med TV4 inslaget igår. Missade det först själv (hor kollat på TV4 play nu) men alla mina grannar som jag haft på cirkelträning i trädgården hela sommaren hade sett dig och berättade för mig om att dina tips påminde så om ”mina” cirkelövningar .. ;). Kul – för många övningar kommer just från tips från dig .. SÅ tack för härlig inspiration!!!
    =)

    [Svara]

  • Svara ST 10 september, 2012 at 09:49

    Jag vill kunna vara som dig, jag ska börja köra detta pass tänkte jag,
    Då jag går promenader ibland men tycker det är fruktansvärt tråkigt (varför vet jag inte)
    men jag vill få träning typ varje dag så detta pass va ju ett bra alternativ. tränar även zumba 2 ggr /vecka.
    men hur ska man göra för att behålla suget av träningen ?

    Tack för dina tips.

    [Svara]

  • Svara Jenny 10 september, 2012 at 10:45

    Hej.
    Jag har följt din blogg ett tag nu och ser att du börjat att springa mer nu. Det jag undrar är om du har en spellista som du vill dela med dig av? Jag har för någon månad sedan tagit upp löpningen igen efter mitt tredje barn som nu är 10 månader. Skön aktivitet som man kan göra när som helst och frisk luft på köpet!
    Tack för en inspekterande blogg/
    Jenny

    [Svara]

  • Svara Malin 10 september, 2012 at 19:50

    DU motiverar mig!!!
    Som ensamstående med en dotter på heltid är det svårt att hitta träningstid, speciellt när hon är så trött på att jämt behöva följa med…
    I somras fick jag dispens av henne

    [Svara]

    Malin Reply:

    Vet inte vad som hände med min text:-(

    … Så när hon kollade sommarlovsmorgon, så gav jag mig ut i spåret:-) Fortfarande håller det i sig, är uppe i ottan, och springer, snabbduscha och vid 06.00 väcker jag ”loppan”.. Sen det blev för mörkt att springa ute, så blir cykel ner till gymmet(tar 2 min), har spinningklasser där så, fri tillgång 🙂
    Det bästa är att motivationen håller i sig, och jag har mycket att tacka dig, Du inspirera mig!!!

    TACK för en underbar blogg!!!

    [Svara]

  • Svara Anna 11 september, 2012 at 07:50

    Vad skulle du rekommendera för mag träning efter ett kejsarsnitt? Plankan?
    3 barn och 3 snitt :/ måste verkligen bygga upp magen. Tack för all inspiration du ger ! Kram

    [Svara]

  • Svara Annika 12 september, 2012 at 09:19

    Du är ju bara för snygg förutom att bloggen är bra!

    [Svara]

  • Lämna kommentar