Lofsan

Långlöpning på Skåneleden

Det här året lägger jag mycket krut på min löpträning. Det är väldigt roligt att träna på något långt utanför min bekvämlighetszon. Jag är uppvuxen i gymmet och har tränat styrketräning med kroppsvikt och vikter sedan jag var 10. Mina första chins gjorde jag när jag var 11, att träna på dom nu när jag är vuxen känns med andra ord väldigt bekant och bekvämt.

I år ska jag springa 3 marathon, det första är redan klart i form av Stockholm marathon. I september ska jag springa Helsingborg marathon och i november är det dags för New York marathon. Träningsmässigt så är min utmaning att klara av att springa 3 pass i veckan utan att få ont någonstans eller bli sliten i kroppen. För min del är det långpassen i förberedelserna inför marathon som har störst fokus. Jag är snabb, kan springa intervaller fort och länge men jag måste jobba med min uthållighet. Jag vill gärna gå ut hårt och köra järnet men det har inte fungerat så bra hittills. Mitt stora mål är att springa marathon under 4 timmar.

När jag gör min träningsplanering inför loppen så börjar jag med att sätta in långpassen i schemat och sedan fyller jag på med intervallpass, styrka och rörlighet. Just nu är jag inne i ett sånt skönt flow att jag längtar till nästa långpass och de känns som riktiga njutarpass.

Igår sprang Hans och jag den långa Skåneleden från Helsingborg till Mölle via Höganäs. Leden går längs havet hela vägen och bjuder på helt fantastisk utsikt. Vi startade vid 07.30 för att få lite svalka första timmarna, det var väldigt skönt kan jag lova när klockan passerade 10 och det var 30 grader. Skåneleden är väldigt varierad denna sträcka och man springer både i sand, på stig, asfalt och till och med på plankor. Det är väldigt kul och utmanande för oss Stockholmare som tragglar asfalt runt Södermalm mest.

Jag kände mig faktiskt oförskämt pigg hela vägen och när vi äntligen nådde Mölle och vi sprungit 36 kilometer var jag till och med sugen på att lägga till 6 kilometer till för att nå marathonsträckan. Det är ett väldigt bra betyg för ett långpass! Jag brukar prata om att vissa träningspass minns jag resten av livet, det är sällan gympass kvalar in på den listan om man säger så. Detta pass får äran att ligga på topplistan!


Både Hans och jag har vant oss vid att springa med kompressionsstrumpor. Det är nog mest en placeboeffekt men jag känner mig i alla fall väldigt snabb med dom på. Jag blir inte svullen efter löpning längre.


Jag tycker att det är väldigt romantiskt att träna tillsammans. Bra för laget liksom.


Ja, ni förstår ju varför detta passet är ett av mitt livs bästa!


Skönt att vara framme i Mölle! Koffein, socker och vatten är bra för mig när jag springer länge. Min sporttop som många frågar om är från Victorias Secret.


4 timmar och 18 minuter senare. Jag åt cornflakes och mjölk med en hönökaka med smör och hamburgerkött på innan vi startade. Jag hade ett vätskebälte med 2 flaskor Powerade á 33 cl och 1 flaska vatten á 33 cl som jag fyllde på på vägen. I fickan hade jag två energishots, 1 med bara kolhydrater och 1 med koffein i också, dessa tog jag efter 10 och 20 kilometer. Vi delade på 1 snickers efter 30 km men drack var 4:e kilometer. Tomtom-klockan har jag spelat in en videorecension av om ni vill veta mer om den? Det är den som har inbygd pulsmätare i handleden.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Kommentarer

  • Svara Jennysen 24 juli, 2014 at 22:12

    Jag vill gärna höra mer om klockan! 😀

    [Svara]

  • Svara Petronella 24 juli, 2014 at 22:38

    Hej! Ser härligt ut. Jag är väldigt intresserad av en recension av klockan. Var kan jag hitta den? Vänligen Petronella

    [Svara]

  • Svara Anna B 25 juli, 2014 at 07:07

    Bra jobbat! Och det låter verkligen som bra för teamet att träna tillsammans. Bara det att tillbringa fyra timmar tillsammans utan barn… Nyfiken i en strut på klockan också.

    [Svara]

  • Svara Mari 25 juli, 2014 at 07:45

    Helt sjukt bra. Heja heja =)

    [Svara]

  • Svara Natalie 25 juli, 2014 at 09:06

    Måste tipsa om etape Bornholm. Man springer en mara delat på fem dagar. Det är värkligen varierande lopp, strand, skog, stad och en massa backar. Den sista etappen är i dag, 10km inne i Rönne. Det har varit sjukt jobbit men otroligt roligt

    [Svara]

  • Svara Anna-Karin 25 juli, 2014 at 12:52

    Jag vill gärna höra mer om klockan. Står i valet och kvalet mellan vilken klocka jag ska välja och din kunskap litar jag fullt ut på!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 25 juli, 2014 at 15:11

    Härligt pass! Och kul att utmana sig. 🙂
    Kram M

    [Svara]

  • Svara Anna 25 juli, 2014 at 16:03

    Jag vill gärna höra vad du tycker om klockan 🙂

    [Svara]

  • Svara Märta 25 juli, 2014 at 16:05

    Hej!

    Jag har också börjat löpträna ute, ganska nyligen. Precis som du så blir det mkt asfalt. Hur tänker du kring det? Hur gör du för att undvika/förebygga skador? Har du några braiga tips?

    [Svara]

  • Svara emelie 25 juli, 2014 at 17:37

    Wow, vad härligt det verkar! Undrar om återhämtningen efter ett pass som detta. Efter ett marathon sägs det ju ta nån vecka eller längre innan kroppen är återhämtad. Hur blir det efter ett pass som detta? Hur ser din träning ut dagarna efter ett långdistanspass?
    Tack för en inspirerande blogg 🙂

    [Svara]

  • Svara Malin 25 juli, 2014 at 17:56

    Lofsan! Hur hittar man en ”Hans” att träna med? Några bra dejtingförslag? Sökmotorer?
    Kram Malin

    [Svara]

  • Svara Therese 27 juli, 2014 at 19:24

    Åh vilket härligt långpass det där lät som, låter underbart att springa till sådan utsikt! 🙂

    Jag har en fråga, jag har sen ett halvår tillbaka börjat löpträna efter graviditet och siktar på Gbg-varåt nästa år! Dock vill jag gärna få mer muskler på magen/armar/fastare rumpa och lår. Jag undrar hur många gånger per vecka jag kan göra styrkeövningar som plankan, knäböj, armhävningar och när man ska ha de passen, samma dag som löpning eller dagen innan? 🙂

    [Svara]

  • Svara Hanna 27 juli, 2014 at 22:40

    När/vid vilken distans anser du att man bör ha med sig proviant av olika slag för att prestera under löpturen. Har du någon gräns där du anser att kroppen behöver fyllas på med energidryck/snickers osv för att klara distansen?

    [Svara]

  • Lämna kommentar