Lofsan

Långa intervaller

Efter att suttit hemma på terrassen hela dagen med barnen inne i vardagsrummet, för hostiga för förskolan, så var kvällens löppass en riktigt kick. Hans och jag körde långa intervaller, 6*4 minuter i tävlingsfart motsvarande på 5 km, ca 4:00 per kilometer. Mellan varje omgång gick vi 1 minut. Vi turades om varannan omgång att springa med vagnen, det blir rätt stor skillnad när man kan trycka på farten varannan gång och lite extra njutning att lämna över vagnen. 🙂

Syftet med ett sånt här pass är att träna och vänja kroppen i att ligga i tävlingsfart under relativt lång tid. Det var galet jobbigt men riktigt skönt när det är över. Jag har träningsvärk i sidomusklerna på magen efter de snabba, korta intervallerna igår. Ett bra exempel på hur viktig bålstyrkan är för att kunna prestera i löpningen. Allt hänger på bålen!

Nu ska vi göra pannbiffar med kantareller att lägga på grillen och så ska vi äta årets första middag på terrassen sen.


Fatta skönt det måste vara att sitta i vagnen och sen få somna med lite fartvind mot kinden. Nu 2 timmar senare sover de än så det blir en spännande kväll.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara Clara 13 maj, 2013 at 19:38

    Vad härligt och vad fina de är tröttmössorna!

    [Svara]

  • Svara Helena 13 maj, 2013 at 20:41

    Härligt att få somna till ”tusingar” :-).
    Tufft att gasa på så med vagnen! Antar att den är lättrullad.
    Bra fart!! För mig är siktet ofta inställt på 4-min-tempo, men det svider rejält, speciellt på längre distanser, fy. Imorgon kväll kör jag en tävling – osäker på vad jag siktar på….4 är drömmen :-).
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara SpringSara 13 maj, 2013 at 20:43

    Ser galet mysigt ut i vagnen! Och starkt att köra intervaller två dagar i rad! Nästa gång springer du om mig lätt som en plätt upp för backen 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma Persson 13 maj, 2013 at 20:59

    Jag e ett nytt fan av både dig o löpning 🙂 nya skor inhandlade o insprungna, tog första 5 kilometer i sträck i torsdags. Under våren har jag sprungit en del intervaller för att komma igång, samt för att vänja kroppen vid belastning. Jag har väldigt svårt för att hålla ett jämnt tempo på mina intervaller o kan lätt skifta mellan 5-7 min per kilometer under mina intervaller på samma pass. Hur går jag tillväga för att hitta ett bra tempo? 🙂

    [Svara]

  • Svara Jeanette 14 maj, 2013 at 07:59

    Hur snabbt efter en förlossning kan man börja med plankan?

    [Svara]

  • Svara Saras Träningsblogg 14 maj, 2013 at 19:29

    Åh va superhärligt!! Grymt jobbat! Långa intervaller är toppen 🙂 Måste va kul för grabbarna att få svischa fram i vagnen ;D

    [Svara]

  • Svara Anonym 14 maj, 2013 at 20:17

    Jag har precis börjat komma igång med löpningen igen efter år av uppehåll ( har fått 3 barn). Vi är några tjejer som ska springa tjejmilen till hösten och jag är supertaggad. Nu till problemet, jag drar på mig benhinneinflammation hela tiden. Hur gör jag ? Vill verkligen inte ge upp löpningen eftersom jag verkligen gillar träningsformen. Styrketränar också 2 ggr/v. Tusenbtack för en jättebra blogg 🙂

    [Svara]

  • Svara Anonym 14 maj, 2013 at 20:18

    Jag har precis börjat komma igång med löpningen igen efter år av uppehåll ( har fått 3 barn). Vi är några tjejer som ska springa tjejmilen till hösten och jag är supertaggad. Nu till problemet, jag drar på mig benhinneinflammation hela tiden. Hur gör jag ? Vill verkligen inte ge upp löpningen eftersom jag verkligen gillar träningsformen. Styrketränar också 2 ggr/v. Tusen tack för en jättebra blogg 🙂

    [Svara]

  • Svara Hanna Harkén 14 maj, 2013 at 20:28

    Jag har börjat löpträna igen efter flera års uppehåll ( har fått 3 barn) och är verkligen supertaggad men problemet är att jag hela tiden drar på mig benhinneinflammation. Hur gör jag för att bli av med der? Jag gillar verkligen löpning som träningsform och vill inte sluta som en del tycker jag bör göra. Vi är några kompisar som ska springa tjejmilen i höst och jag vill verkligen lyckas. Styrketränar även 2 ggr/v. Tusen tack för en jättebra blogg:-)

    [Svara]

  • Svara Linn 15 maj, 2013 at 16:09

    Dunär grym! Vore kul att läsa lite tips om vad man ska tänka på när man springer med barnvagn.

    [Svara]

  • Lämna kommentar