Träning

Långa intervaller gör dig mer uthållig

 För dig som är van att löpträna men vill bli mer uthållig är långa intervaller ett effektivt sätt att träna på. Kanske är du van vid att springa korta intervaller snabbt eller vid att springa långt men i ett jämnt långsamt tempo? Om du kombinerar fart och längd på intervallerna på en sträcka/runda du ändå du skulle sprungit så blir din totala tid samma eller kortare än om du hade sprungit samma fart hela tiden.
 
 Exempel på 5 längre intervallpass som gör dig mer uthållig:
 
 6*6 minuter
 5*7 minuter
 6*8 minuter
 5*9 minuter
 4*10 minuter
 
 Vila 1-2 minuter (15-25% av tiden du sprungit) mellan varje intervall då du promenerar framåt. Försök att hålla ett jämnt och högt tempo genom varje intervall så att den första och sista omgången ungefär är lika snabb. Tanken är att det ska gå fortare för dig att springa med passet uppdelat i intervaller där du får gå då och då än om du sprungit i jämn fart hela tiden.


Jag sprang 6*8 minuter idag med 2 minuter gåvila mellan. Det är enkelt att räkna med omstart var 10:e minut. Jag håller på och lära känna min Suunto Ambit S2 med GPS i.


Tänk att det kan vara så varmt på lucia att vantarna åkte av och jackan knäpptes upp!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Rund är också en form! 13 december, 2013 at 21:12

    Det gör verkligen skillnad. Men långa intervaller är mentalt jobbiga(re än korta) tycker jag….. 😉

    [Svara]

  • Svara Emelie 13 december, 2013 at 21:59

    Hej!
    Tack för en superbra blogg och massa träningspepp! Ska defintivt testa någon av dessa intervaller på nästa löppass 🙂
    Har en liten fråga om löpning under vinter. Jag har inte varit aktiv löpare under vinterhalvåret tidigare och jag vet inte riktigt vad man ska ha på sig nu när graderna börjar sjunka? Du kanske har skrivit om det tidigare, men i så fall har jag missat det 😛

    Tack på förhand! Och tack återigen för en riktigt bra blogg!
    // Emelie

    [Svara]

  • Svara Linn 24 december, 2013 at 21:52

    Körde du uppvärmning och/eller nedjogg?

    [Svara]

  • Lämna kommentar