Lofsan

Kvällsträning

Hans och jag pusslar och pusslar och det funkar så himla bra! När Baxter somnat och Sixten var redo för sängen sprang jag upp till Odenplan och tränade. Sjukt effektiv ska jag säga. Jag lägger ihop två övningar som jag växlar mellan utan någon som helst vila mellan. Tre varv och sedan två nya övningar växelvis utan vila. Tre varv osv. Då hinner jag massa utan att passet tar tid.

Jag kör aldrig mig själv eller kunder i maskiner. Ibland kör jag i dragmaskiner som cablecross eller sittande rodd men det är sällan. Jag tycker att hantlar, skivstång och kettlebells räcker längst. Variation variation variation. Jag tjatar om det hela tiden. Om du alltid gör som du alltid gjort kommer du att få samma resultat som du alltid har fått. Står du och stampar utan framgång trots att du tränar och äter bra? Byt övningar! Byt tempo! Kör lättare vikter en period eller tyngre. Ta bort all styrka under två veckor och spring istället. Gör något drastiskt! 🙂

Jag har lagt mycket krut på ryggen senaste perioden och sparat på biceps. Idag körde jag bicepscurl för första gången på 6 veckor och ökade till 14 kg för första gången i hela mitt liv. Det gäller att bygga allsidig styrka för hade jag inte haft en så stark rygg så hade jag inte orkat hålla hållningen i bicepsövningen.

Jag tycker att man ska lägga 50% av energin på benträning, 30% på ryggen inkl coren och resterande 20% fördelat på biceps, axlar och triceps. Det är få som gör det i verkligheten men tro mig; det kommer att göra stor skillnad!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Lotta 8 juni, 2011 at 22:26

    Jag ska faktiskt boka in mig på en PT-timma för att lägga om träning och kost för att få ut maximalt. Om jag nu ändå tränar ca 6 gånger i veckan så ska det ju gärna ge resultat också! Bra att du pushar och bra att du delar med dig av alla tips. Gillas massor.
    Och det gillas att Baxter har blivit en gladare bebis och sover bättre. Gud vad lite sömn gör underverk med humöret, för alla inblandade. GO Baxter!!! KRAM

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Härligt! Ställ krav och var kräsen så att du verkligen får valuta för pengarn!

    Ja, vi gillar Baxter här hemma nu! 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 9 juni, 2011 at 09:58

    Hejsan,
    En fråga angående träning.
    Jag tänkte höra med dig om det här med att variera sin träning. Håller med om att det måste vara jätteviktigt att göra det för att få resultat. Jag känner att jag är en sån person som lätt faller in i att alltid träna på samma sätt. Nu tänkte jag dock ta tag i mitt tränande och köra mer varierat….

    Skulle man kunna lägga upp träningen veckovis? Alltså att man kör samma träningspass i en vecka och sen byter man? Eller föredrar du att man gör olika övningar varje gång man tränar?

    Din blogg är verkligen inspirerande. Jag fick mitt första barn i oktober och jag är verkligen imponerad över hur du och din sambo/man pusslar och får ihop det så bra med eran träning och med två små barn.

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Det handlar mycket om att prioritera. Vi väljer bort många saker som tar tid och energi för att kunna lägga tid på oss själva.

    Ang din fråga om träningen;

    Om du ska köra tre pass per vecka kan du absolut köra samma hela veckan och sedan byta helt till veckan därpå. Däremot är det inte alltid så skönt att träna en muskel med träningsvärk så då kanske du kör sämre än vad du skulle ha gjort. Finns det nån speciell anledning till att du vill köra samma upplägg hela veckan?

    [Svara]

  • Lämna kommentar