Träning

Kroppssammansättningstest resultat fettprocent

Jag genomför regelbundet ett kroppssammansättningstest för att ta reda på vad min kropp består av. Om jag bara ställer mig på en våg så får jag veta med vilken kraft min kropp trycker mot jorden och tvärtom, tyngdkraften alltså, men en bodpodmätning som jag gör visar vilken mängd fett man har på kroppen och andelen annat i kroppen.

Hos Ylab på Drottninggatan i Stockholm kostar en sk BodPodmätning 450:- och tar en kvart. Man kan även göra mätning hos Pauluns näringscenter.

En bodpod är en tryckluftskammare som mäter över- och undertryck. Den känner hur mycket luft din kropp pressar undan och beräknar din densitet. Tillsammans med vikt, längd, ålder och kön beräknar den din kropps sammansättning. Den visar hur stor andel av din kropp som är fett, skelettet är alltid lika mycket i vuxen ålder så då kan man också alltså se vad resten av kroppen består av, nämligen muskler och vätska. Utifrån kroppens sammansättning beräknas hur många kalorier kroppen förbränner under en dag, både om man bara ligger ner hela dygnet och om man tränar. Denna metod är mycket bättre (prisvärd, lättillgänglig, lätt att förstå) och mer tillförlitlig än alla andra mätmetoder i branschen som en privatperson kan genomföra. Bra att tänka på: Man ska vara på fastande mage, minst 3 timmar och gärna inte ha tränat samma dag.

En bodpod med tunnan i som hjälper till vid kalibreringen.

I förmiddags var det dags för höstens test, jag skulle gärna ha gjort en mätning i våras men jag hann inte med det då. Men nu är hösten test gjort och mina testresultat ser ni nedan.

April 2011:

Längd: 159 cm
Vikt: 53,3 kg
Fettfri vikt: 44,6 kg
Fett: 8,7 kg 16,4%

Oktober 2011:

Längd: 159 cm
Vikt: 52 kg
Fettfri vikt: 48 kg
Fett: 4 kg 12%

Augusti 2012:

Längd: 159 cm
Vikt: 53,8 kg
Fettfri vikt: 46,5 kg
Fett: 7,3 kg 13%

Sedan förra hösten har jag tappat 1,5 kilo muskler och lagt på mig 3,3 kilo fett men jag ligger fortfarande extremt i lågt i fettprocent. Jag skulle inte råda en bloggläsare eller PT-kund att ligga så lågt men i mitt eget fall så känner jag att det är en nivå som min kropp är bekväm med, faktorer att ta hänsyn till jag menar det är; regelbunden menstruationscykel, låg eller ingen skadefrekvens, hårkvalitet, humör, sömn och aptit. Jag äter vad jag vill när jag vill. Jag tränar 3-5 dagar per vecka och väldigt varierat. Jag mår väldigt bra just nu, både psykiskt och fysiskt. Det är som att min kropp hittat en nivå den tycker om att vara på.

Precis innan jag blev gravid med Sixten hade jag 25% fett även om jag var väldigt vältränad som i stark och krallig. Men jag kände mig ändå tung, det var aldrig lätt att springa, jag orkade göra 10 max 13 chins (nu är mitt rekord 27) och jag kände mig ofta obekväm med min kropp. Jag tyckte att jag förtjänade att vara mer deffad än vad jag var. Nu tränar jag på helt annat sätt, med mycket mer puls, mer varierat med både powerwalks med barnvagn, löpning, cykling och funktionell styrketräning. Förut åt jag helt obehärskat på helgerna och åt mycket takeawaymat på vardagarna, nu är jag mycket snällare mit min kropp och äter mest hemlagad mat och aldrig utan det sunda förnuftet.

För mig är det nyttigt att göra en sådan här mätning med regelbundna intervall eftersom jag så lätt blir hemmablind. Alla resultat är relativa och så fort jag blir nöjd med en sak så är det något annat jag vill fokusera på och förbättra. Jag har till exempel en så deffad mage att jag har blodådror upp från ljumskarna över magmusklerna men ändå kärlekshandtag och mjuk rumpa. Jag jobbar verkligen med att se helheten och de delar jag är mest nöjd när hjärnan spökar och vill granska svagheter. Vad gör väl en celluit på rumpan när kroppen klarar av allt jag utmanar den med?!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Camilla 17 augusti, 2012 at 15:33

    Vet du om de finns något ställe i Göteborg där man kan göra en sån mätning?

    [Svara]

  • Svara Annah 17 augusti, 2012 at 15:36

    Intressant! Känner igen den där känslan att inte vara riktigt bekväm med kroppen. Kan ibland känna mig väldigt otymplig och tung när jag ska springa. Beror nog också mycket på vart i månaden jag befinner mig.
    Jag gjorde en kalipermätning i januari tror jag det var, kanske dags att göra en jämförelse snart igen. Vore intressant att se om det är någon skillnad, då jag gått ner i vikt men är starkare. Jag hade då också en fettfri vikt på 46 kg, men betydligt högre fett% på 20 och fettvikt på 11,6 kg och som sagt, vikten låg då på 58,1 kg, nu är jag nere på 56-57 kg.

    Kram

    [Svara]

  • Svara Karin 17 augusti, 2012 at 16:01

    Jätteintressant bloggpost, tack! Du står för sunt förnuft inom ett område som är behäftat med skam, skuld och mystik för många. Suveränt. Och lyllo alla elever som får dig som gympalärare. Jag hade velat skicka tillbaka dig i tiden till min gymnasietid.

    [Svara]

  • Svara Anonym 17 augusti, 2012 at 16:10

    Vilket bra blogginlägg!
    Härlig att läsa att du ger dig själv mer rättvisa idag än förr, jag tänkte mest på det med att äta med sunt förnuft och att vara nöjd med helheten istället för att leta efter ”detalj-fel”.

    Ha en fin helg 🙂

    [Svara]

  • Svara Anonym 17 augusti, 2012 at 16:12

    Vilket bra blogginlägg!
    Vad roligt att läsa att du ger dig själv mer rättvisa idag än förut.
    Jag tänkte mest på att du numera äter med suntförnuft, mer hemlagat och även ser enheten i spegelbilden och inte kikar efter ”detalj-fel”.

    Ha en fin helg 🙂

    [Svara]

  • Svara Linnea 17 augusti, 2012 at 16:12

    Vilket bra blogginlägg!
    Härlig att läsa att du ger dig själv mer rättvisa idag än förr, jag tänkte mest på det med att äta med sunt förnuft och att vara nöjd med helheten istället för att leta efter ”detalj-fel”.

    Ha en fin helg 🙂

    [Svara]

  • Svara Perita 17 augusti, 2012 at 16:21

    Hej Lovisa!

    Vet du, det här inlägget var såååå bra tycker jag.
    Det är så många som är fixerade av att vara ”smala”, ”tighta”, ”deffade”, enbart för syns skull. Men du har en tydlig kravprofil på dig själv som även inbegriper funktion, och det är ju så bra. Eftersom jag själv jobbar med samma sak som du, så var det också inspirerande att se hur du tänker kring kroppen för den sakens skull. Jag blir också inspirerad att göra förändringar för att orka mer än jag gör nu! 🙂

    Ha en supermysig helg!
    Kram
    Perita

    [Svara]

  • Svara Frida 17 augusti, 2012 at 18:44

    Jag är en relativt ny bloggläsare men nu är jag typ fast och läser din blogg flera ggr om dagen. Du är verkligen en inspiration!!
    Kram

    [Svara]

  • Svara Birgitta 17 augusti, 2012 at 20:12

    Det hade varit intressant att se en bild på dig när du hade 25% för att se hur stor skillnad det gör?! Jag är supersugen på bodpod … 🙂 /B

    [Svara]

  • Svara Malin 17 augusti, 2012 at 21:15

    Tack för fantastiskt härliga & TUFFA övningar i inlägget nedan, körde ett pass ikväll hemma med mitt TRX, så kul med nya övningar jag inte testat förut, iaf inte i ett svep & med pulshöjare =) Sjukt kul & armarna, rygg & ben är nu bortdomnade… 🙂

    [Svara]

  • Svara Cindy 18 augusti, 2012 at 18:12

    Såå kloka ord, TACK! Påminnelser som denna är värdefulla, är så lätt att snöa in på fel saker……
    Trevlig helg!

    [Svara]

  • Lämna kommentar