Lofsan

Kostlista

Jag fick frågan om jag kunde skriva mer om vad jag äter. Kanske inte så intressant tycker jag då jag överhuvudtaget inte är så intresserad av mat. Men jag lever ihop med en person som älskar att laga mat lika mycket som jag älskar att träna så jag får det på köpet.

Jag är en extrem vanemänniska så det jag äter, det äter jag ofta. Väldigt ofta. I den fasen jag är i nu lägger jag inte så mycket värdering i vad jag äter. Denna lista skiljer sig lite grann från hur den sett ut när jag tränat/ätit mig i form efter graviditeterna men det är framförallt mängden jag reglerat från då till nu.

Här är en lista på mina stoppaimunnensaker:

Ofta, minst varje dag:
Ägg
Avokado
1% kesella
Kycklingklubba
Tomater
Mozzarella
Grönsallad
Kalkonskivor
Hamburgerkött
Gröt
Lättmjölk
Rårörda lingon
Knäckebröd
Brunt bröd
Nötter
Olja
Honung

Vanligt:
Nötfärs
Lax
Halloumi
Pasta
Blodpudding
Minikeso
Tacos
Lasagne
Cola zero
Korv 80%
Skyr

Förekommer, men sällan:
Chips
Lösgodis
Frukt
Popcorn
Fanta
Sushi
Pizza
Juice

Aldrig eller extremt sällan:
Tårta
Bullar
Alkohol
Kakor
Halvfabrikat
Helfabrikat


Hans mailade en bild på hans Chicagofrukost i dag, efter 60 min löpning och 30 min styrka.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

21 Kommentarer

  • Svara Annah 19 september, 2012 at 22:29

    Ser att du också äter gröt varje dag, någon särskild? Jag gillar havregrynsgröt och provar nu ekologisk sådan.

    [Svara]

  • Svara Malin 19 september, 2012 at 23:10

    Hej!
    Jätte bra blogg 🙂
    Skulle du inte kunna skriva hur du kom i form efter graviditet, va åt du? Hur ofta tränade du?

    Hälsningar
    Malin 🙂

    [Svara]

  • Svara Frida-Militärmamman 19 september, 2012 at 23:13

    Tack för att du delar med dig! Spännande att dela upp det på det sätt som du gjort, med hur ofta. Det kan nog bli ett wake-up-call för många om de gör samma med sin kost!

    Jag behöver göra en lista omgående. Vad roligt!!

    [Svara]

  • Svara Moa 19 september, 2012 at 23:37

    Hej! Jag är en såndär typisk ”periodtränare” tränar väldigt mycket i perioder och vissa perioder nästan inte alls (tack och lov är ”träningsperioderna” fler och längre än dipparna utan träning). Nu till mitt ”problem” jag är sedan alltid en hästtjej med egen häst som jag rider och tränar med upp till två timmar om dagen – med ridningen kommer också de klassiska ”ridbyxlåren” som inte alltid är så kul att leva med jag har dessutom lite på insida lår jag inte känner mig helt nöjd med känner mig inte alltid så proportionerlig då min överkropp är relativt vältränad och vaderna lika så med definierade muskler osv, men låren är bara starka ( blir väldigt sällan trött i benen och det känns ibland som om jag skulle kunna göra en och samma övning i oändlighet och jag skulle ändå inte bli trött – här kommer min brist på fantasi och kunskap in då jag säkert gör fel sorts övningar och kanske till och med med fel teknik ) men utan att det syns. Har du något tips om vad man kan göra för att få mer definierade muskler? Jag har väldigt lätt för att bli stark och det kräver ingen direkt ansträngning av mig innan jag når resultat så – men jag har alltså svårt att få mina muskler mer definierade vilket jag tycker är så snyggt.

    Väldigt luddigt det här men jag hoppas du förstår och kanske har tid och ork att skriv något inlägg om mitt problem.

    Skulle uppskattas otroligt //Moa

    [Svara]

  • Svara Jeanette 20 september, 2012 at 06:14

    Vart får du tag i kov med så hög kötthalt? Jag har letat men har endast hittat korv med 68 %.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Vi har på specialbutikerna här i stan och så finns det på Ica maxi också.

    [Svara]

    Cina Reply:

    Willys egna märke -Garant har 95 % jättekryddig och god korv:)

    [Svara]

    Jeanette Reply:

    Tack Cina för tipset!

    [Svara]

    Malin Z Reply:

    Korv med hög kötthalt hittar vi på Lidl – det ända vi köper där 🙂

  • Svara Olivia 20 september, 2012 at 08:32

    Intressant, tack! Själv sätter jag i mig mängder av frukt och ekologisk juice, varföt undviker du detta? Tack igen!

    [Svara]

  • Svara M 20 september, 2012 at 09:47

    Du har ju listat en hel del hel- och halvfabrikat som du äter 😉

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Och då kanske man kan dra slutsatsen att de är undantag och därför står där. 🙂

    [Svara]

    M Reply:

    Fast långt mer än hälften (orkade inte räkna) är i alla fall halvfabrikat. Och en hel del helfabrikat. Det jag reagerade på är att man lätt kan få uppfattningen att halvfabrikat är något dåligt. Och hur lever man mestadels utan halvfabrikat? Mjöl, havregryn, korv osv. Det måste ju krävas egen kvarn och slakteri.

    Kan du inte lista vad du äter då förutom halvfabrikaten? 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Fast det finns ju ingen enhetlig definition på halvfabrikat och helfabrikat så det är ju mer än relativ bedömning än en objektiv indelning. Dafgårds och Findus färdiglagade rätter är helfabrikat för mig, tillsammans med färdigpackade sallader som tex Ica säljer. Sånt som man med lätthet kan laga hemma från grunden som köttbullar med färs är inte helfabrikat jämfört med Dafgårds färdigrullade köttbullar. Att ha en korvstoppningsmaskin eller pastamaskin hemma är för mig inte nödvändigt för att tidigarenämnda ska klassas som halvfabrikat. Och jag ser en stor skillnad i kötthalt på de produkter jag köper. Jag tycker att blodpudding inte är halvfabrikat eftersom det inte går att göra egen hemma på lätt sätt medan jag tycker att fiskbullar som inte heller går att göra hemma är helfabrikat så det är en väldigt subjektiv syn. När Livsmedelsverket kommer ut med en specificerad lista med definitioner så blir det nog lättare att klassificera livsmedlen. Tills dess får man nog jämföra livsmedel med livsmedel och göra en inbördes rangordning.

    Lofsan Reply:

    Som svar på frågan: jag listar hur frekvent jag äter vissa livsmedel och nämns de inte specifikt så går de säkert att sorteras in någonstans. Varför så viktigt? Som jag försöker poängtera: jag äter normalt, som jag vill och delar med mig av. Jag gör inget uppslagsverk för de bästa livsmedlen.

  • Svara Stina 20 september, 2012 at 10:15

    Hej Lovisa!
    Har börjat förlja din blogg sedan du var med i tv4 och även börjat med TABATA…=) Jobbigt och träningsvärken sitter där den sitter. Tack för inspiration!

    [Svara]

  • Svara Jeanette 20 september, 2012 at 10:18

    Tack! Ska kolla bättre nästa gång jag handlar på Ica Maxi.

    [Svara]

  • Svara Johanna 20 september, 2012 at 10:30

    Hej Lovisa! Jag är en 22-årig tjej som verkligen inspireras av din blogg. Du är helt otrolig!!!

    Jag tänkte kolla med dig: Vad tycker du om frukt? Brukar du äta frukt? Om inte, varför?

    Tack på förhand! Kram!

    [Svara]

    Johanna igen Reply:

    Oj förlåt, såg nu att du hade skrivit ”frukt” på ”sällan”. Jag är bara väääldigt nyfiken på varför folk undviker frukt. Eller det kanske bara blir så utan att du tänker på det?

    (Jag ifrågasätter INTE dina matvanor, de verkar väldigt sunda, har bara hört av många på senaste tiden att de undviker frukt och undrar varför…)

    [Svara]

  • Svara Petra Andersson 21 september, 2012 at 11:25

    Spännande! Min man är också precis i Chicago 🙂

    [Svara]

  • Svara Emmeline 21 september, 2012 at 15:42

    Jag är lite nyfiken på varför alkohol står under ”aldrig”. Är du nykterist eller tycker du bara inte det är så gott eller är det av tränings/hälsoskäl? Tänker inte då att det borde stå under ”minst varje dag” haha men de flesta tar sig ju nåt glas vin per vecka eller så, minst.

    [Svara]

  • Lämna kommentar