Lofsan, Träning

Konditionsträning

Dagens träningspass blev lite kortare och innehöll bara konditionsträning. För även om jag springer som konditionsträning så är det inte för att primärt bli en bättre löpare utan för att förbättra syreupptagningsförmågan. Många blandar ihop det men jag tycker att det är viktigt att vara tydlig och ärlig mot sig själv med vad man tränar och VARFÖR.

Vill du bli en bättre löpare ska du löpträna och komplettera med styrketräning. Vill du bli starkare bör du styrketräna och komplettera med konditionsträning. Vill du bli allsidigt stark och bra på många områden får du kompromissa och välja ut ett par fokusområden.

Jag sprang i dag ett pass som tar 21 minuter:

10 minuter stege från 10km/h upp till 19km/h. Öka 0,5 i hastighet var 30:e sekund. Efter 15km/h vila 20 sek i början av varje minut och spring 20 sek på vardera hastighet med 0,5 ökning. Upprepa upp till 19km/h. Detta tar 10 minuter. Startar ni på 8 så kör ni ökning så länge det går så det blir 10 minuter totalt.

2 minuter vila.

Två tabataintervaller (20sek/10sek) á 4 minuter på 19km/h med 3 minuter vila mellan de två. Ståvila mellan varje 20sek.

Jag kämpar verkligen till sista steg på 19km/h. Eftersom jag har helt vanliga PT-kunder som klarar 19km/h så har jag hela tiden motivationen att klara lika mycket men det är en riktig utmaning.

Det är aldrig för sent att börja konditionsträna i intervallform. Det är varierad träning, tiden går fortare än vanlig joggning och du får bättre kondition och förbränning på köpet.

Nu blir det afterbeach på balkongen och middag på hotellets restaurang!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Johanna 10 juli, 2012 at 18:17

    Fina kloka du! Jag vet i sjutton, konditionstränar antar jag då jag inte har någon önskan att tävla i löpsammanhang.

    [Svara]

  • Svara Isabelle 10 juli, 2012 at 19:39

    Väldigt väl skrivet Lovisa!

    Men om man nu inte orkar 19km/h?

    Jag vet nämligen inte, har inte tillgång till löpband för tillfället

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Du får prova dig fram till en hastighet som känns riktigt jobbig. Det spelar ingen roll hur fort bara det är jobbigt.

    [Svara]

  • Svara Veronica Utterström 10 juli, 2012 at 22:12

    Hej! Kan bara instämma med allt du skriver. Det bästa med dina träningspass är att du gör det konkret och enkelt! 🙂 du har bra teknik och kör super strikt , tömmer dig – maximalt fokus på uppgiften!!
    Men en svårigheten som jag ser ibland är TIDEN som småbarns förälder, arb. heltid – skift, som polis…Även om jag har en grundplan med träningen så går det ej alltid. Så intervall pass passar mig perfekt nu! Hårt, intensivt, relativt kort tid, bra effekt!! Du har gett mig ny tänk! 🙂
    / Veronica

    [Svara]

  • Lämna kommentar