Lofsan

Kom-i-form-tips

För ett år sedan publicerade jag detta inlägg i min förra blogg. Jag får dagligen frågor om hur man ska förändra sin vardag för att komma i form så jag publicerar detta en gång till. Det är framförallt men inte enbart kaloriförbrukning i relation till kaloriintag som ger resultat. För att minska kroppens fettreserv med ett kilo krävs ett kaloriunderskott på ca 7700 kalorier

Enkla tips på hur du kan minska ditt kaloriintag:

-drick aldrig kalorier (undvik alltså mjölk, kaffe latte, vanlig läsk, juice, proteindrycker, öl, vin)
-våga berätta för dina nära och kära om ditt mål. Du kan kräva att de ska stötta dig och med andra ord inte köpa hem snask, fikabröd eller föreslå/äta skräpmat framför dig.
-om du absolut vill äta en pizza, nöj dig med halva. Det är tillräckligt med kalorier.
-om du vill/måste äta snask på helgen, välj micropopcorn istället för chips eller godis.
-om du måste köpa lördagsgodis, bestäm redan i butiken att du bara får plocka två av varje sort.
-släng allt onyttigt som blivit kvar efter lördagskvällen innan du går och lägger dig.
-tänk på att helgen (fredag, lördag, söndag) är 3/7 av veckan, nästan halva veckan med andra ord så om du ”unnar” dig på helgen, välj EN dag av dessa.
-låt kastrullerna stå kvar på spisen när ni äter middag så att du inte tar mer mat av reflex för att den står framför dig.
-planera hela dagen redan på morgonen så att du redan då vet vad och när du ska äta så att du inte fattar ”dåliga” beslut på grund av stress eller hunger.
-stå emot köpimpulser i butiken genom att handla efter lista så att du inte får med dig ogenomtänkta varor hem som sedan frestas i skåpet.
-unna dig något gott men sätt det i relation (räkna) till hur mycket du måste röra på dig för att det inte ska bli plus på kalorikontot, det är oftast inte värt det.
-drick lightläsk om du är sugen på något.
-läs på förpackningen hur många kalorier produkten innehåller och värdera utfallet på ditt kalorikonto.
-köp ett sockerfritt tuggummi med stark smak att tugga på om du blir sugen.
-undvik restaurangmat eftersom du inte vet hur mycket fett som använts i tillagningen, portionerna är ofta för stora och saknar sallad.
-lägg upp maten efter tallriksmodellen, 1/3 av varje: kolhydrater, proteinkälla (allt med ögon), grönsaker.
-begränsa ditt skräpmatsintag till en måltid per vecka. Planera den i förväg så att du har något att se fram emot.
-undvik bufféer.
-ät aldrig något onyttigt ”eftersom jag har tränat/ska träna”. Då blir det +-0 eller i vissa fall + på kalorikontot.
-välj kalorifattiga snaskalternativ som t.ex. micropopcorn, cocosboll, en bit ostkaka eller lättkesella med funlight och några bär.
-undvik såser gjorda på grädde och smör. Använd lite olivolja eller yoghurt, lättkesella eller soja istället.
-ha alltid en flaska vatten med dig så att du dricker ca 2l per dygn.
-borsta tänderna efter varje måltid.

Sträva efter att komma till insikt vilken makt du har genom att alltid vara medveten om vilka val du gör. Det är bara du som kan bestämma vad som ska in i din mun, ingen annan. Det är DU som väljer! Bli mer medveten om hur dina val påverkar resultatet!

Använd det sunda förnuftet, innerst inne vet du vad som hjälper eller stjälper!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Annica 23 november, 2011 at 16:51

    Sunda och helt realistiska tips. Kanske ngt man ska skriva ut och sätta på kylskåpet eller skafferiet… 🙂

    [Svara]

  • Svara Jessica 23 november, 2011 at 17:06

    Hej Lovisa!
    Vilken bra lista med tips=)
    Ungefär hur mycke kalorier skall en kvianna i 20-30 års åldern få i sig på en dag?
    Och hur mycke skall man ”ta bort”för att gå ner i vikt på ett sunt sätt?
    Tack!
    Jessica

    [Svara]

  • Svara Elin E 23 november, 2011 at 17:42

    Superbra tips! Skönt att Baxter mår bättre nu! 🙂

    [Svara]

  • Svara Stolt Mamma 23 november, 2011 at 17:43

    Ett till litet tips…
    Ta en mindre tallrik med mat så ”lurar” du ögat,
    eftersom ögat oftast är hungrigare än magen… 😉

    Eller att äta låååångsamt så mättnaden kommer fortare.
    Kramelikram

    [Svara]

  • Svara Mimmi L 23 november, 2011 at 22:59

    Många bra tips, och värda att repetera! Tack!

    [Svara]

  • Svara Linnéa 24 november, 2011 at 17:19

    Tack för superbra tips!!!

    [Svara]

  • Lämna kommentar