Lofsan svarar

Kan jag springa som gravid?

Jag har fått frågor om man kan/får/bör springa/jogga som gravid och här nedan följer ett svar till en tjej. Hon har haft en helt komplikationsfri första graviditet och anser sig vara i sitt livs form nu, 14 månader efter graviditeten. Dialogen är redigerad och omfattar mer än vad som syns nedan.

Hej Lovisa!

Först och främst vill jag tacka för en inspirerande, underhållande och välskriven blogg! 🙂

Min sambo och jag vill skaffa ett syskon till vår son och nu till sommaren skulle jag vilja springa några lopp. Jag undrar om det är skadligt för fostret på något sätt om man springer? och då menar jag tävlar, jag är i mitt livs form och skulle bli så glad om jag fick en bra tid.

Jag hade absolut inga problem med höfter eller bäckenbotten under graviditeten, men det behöver inte säga att denna gång blir likadan. Min son är nu 1 år och 2 månader och jag hade inga egentliga besvär under graviditeten. Jag kände av ischiasnerven i slutet, men inte mer än så. Jag hade tänkt mig lite kortare lopp, 5-7 km.

Hoppas du har tid att svara på min fråga!

Må gott och ta hand om er!

Tack för ditt mail! Vad häftigt att du lyckats komma i ditt livs form efter att du har fött barn, grattis och all cred till dig!

Några tankar och rekommendationer till dig om löpning/jogging som gravid:

Man brukar säga att det är okej att jogga/springa som ”nygravid” men när man går in i andra trimestern, mot vecka 20, ska man bli allt mer försiktig med hopp och stötar. Det beror på två saker: bäckenbotten och höfterna. Vissa tjejer har inga problem med bäckenbotten överhuvudtaget medan jag t.ex. inte kunde hålla tätt vid jogging från i princip vecka 4 i andra graviditeten. Livmodern sväller och trycket ökar. Så om du kan ”hålla tätt” och knipa utan besvär så kan du springa så länge det känns bra. Däremot ökar blodvolymen och du kan få lätt att bli väldigt andfådd när du konditionstränar, inget farligt men jobbigt. Viktigt dock: det finns inga studier som visar på riskerna att utsätta fostret för mjölksyra så du ska inte pressa dig till bristningsgränsen. Känn hellre efter en extra gång. De flesta gravida tycker att det är obehagligt att jogga när magen växer och brukar tycka att snabba promenader räcker för att få i gång flåset.

Det bästa sättet att komma i form efter en graviditet är att träna under graviditeten så oavsett så tycker jag att du har en jättebra inställning och jag hoppas verkligen att din kropp vill samarbeta. När löpning inte fungerar är crosstrainer, cykling och styrka jättebra för att hålla kvar formen resten av graviditeten.

När du väl är gravid tycker jag att du ska tänka så här:

Jag tycker att du ska fokusera på att bibehålla den form du har så mycket som möjligt och inte att förbättra resultaten. Var uppmärksam och ödmjuk mot din kropp! Prata med din barnmorska om du känner dig det minsta osäker.

Stort lycka till dig och din sambo!

Under mina graviditeter har konditionsträningen fokuserats på raska promenader på 1-2 timmar kombinerat med cykling/spinning. Jag har 4,5 månad mellan mina graviditeter och detta påverkade bäckenbotten så pass mycket att jag tidigt i den andra graviditeten fick problem med urinläckage vid hopp och stötvis belastning som jogging. Bilderna ovan är från Utö i slutet av augusti, gravid kring vecka 33.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Jenny 12 maj, 2011 at 18:54

    Tack!! 😀

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jag gör mitt bästa!

    [Svara]

  • Svara i min lilla lilla värld 12 maj, 2011 at 21:14

    Jag är i vecka 24 och springer fortfarande intervaller. Högsta hastighet 13. Jag får inte ont och lyckas hålla tätt. Kan jag fortsätta? Blir orolig att jag tränar fel

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Du får vara försiktig med höfterna. Om du inte känner något i dem efteråt så är det okej. Däremot ang bäckenbotten så finns risken att du får besvär efter förlossningen. Känn efter ordentligt och prata med din bm. Kanske kan du få upp pulsen lika högt om du går uppför backe med vagn eller bandet på kraftig lutning?

    [Svara]

  • Svara Frida 12 maj, 2011 at 21:38

    Jättebra och inspirerande inlägg! Det är så tabu det där med bäckenbottnar och läckage, tycker jag. Bra att du tar upp ämnet och är ärlig! Tack!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Nothing to hide! Och som du skriver; det är vanligare än man tror.

    [Svara]

  • Svara linda-mamma till Tyra 13 maj, 2011 at 08:10

    jag har många funderingar inför en eventuell andra graviditet, för jag vill verkligen kunna bibehålla löpningen så länge det går, det är mitt lyckorus! Jag har fått kämpa som bara den för att kunna hålla tätt. Jag sprang en halvmara 8 månader efter förlossning, och det var mycket kämpande med knipövingar för att undvika att kissa allt för mycket under loppet. Nu har det gått 1 år och 5 månader sedan förlossning, och det är först nu jag tycker att allt ”gått tillbaka”, dvs at det är lättare att hålla tätt även under hårda löppass.

    Jag funderar på det här med Crosstraining maskinen, jag får upp ganska bra flås i en sån, visst är väl den skonsam mot höfter och bäckenbocken, eller tänker jag fel? / linda

    [Svara]

  • Lämna kommentar