Lofsan

Intervallöpning, bröstkorgar och fruktdrinkar

 Idag bytte vi plats på passen och startade med intervallöpning på morgonen och yoga på eftermiddagen.
 
 Jag tycker alltid att intervallpass ska ha minst 1 km, helst 10 min jogging innan och efter själva huvudblocket. Ett huvudblock i ett normalt intervallpass brukar vara 20-40 minuter när jag planerar upplägg så totala längden på passen blir minst 40 minuter, upp till 60 minuter.
 
 Vi har cirka 10 minuter jogging från Villa Mangosteen till dammen där vi löptränar. Det är en perfekt sträcka genom en melonplantage att hinna känna på dagsformen samt hinna få en känsla hur varmt det egentligen är. Dagens intervallpass var upplagt i 3 block där varje block innehöll 3 min, 2 min, 1 min löpning med 1 minut vila mellan varje. 3*3/2/1 min alltså. Efter varje enminutare mätte vi pulsen för att se att intensiteten i passet var någorlunda jämn. Farten ska öka ju kortare intervallen är.
 
 Syftet med ett sånt här pass är att träna på att springa snabbt men i tre olika snabba farter och att låta intensiteten (hur jobbigt något är) styra och inte farten mätt i minuter per kilometer. Intervallpass är supereffektivt sätt att få bättre kondition, större självförtroende och träna snabbhet.
 
 Vårt yogapass idag fokuserade på att öppna upp bröstkorgen, dels för en bättre hållning i löpningen som underlättar andning och armpendling men också för att minska risken att få vardagssmärtor i rygg och nacke.
 
 Resten av dagen går väldigt lätt att sammanfatta i bad i poolen, bad i havet, bad i poolen, fruktdrinkar, äta thaimat på restaurang, åka moppe, dricka ur kokosnötter, sola och äta lite mer. I love it!
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

Lämna kommentar