Lofsan

Intervallöparlunch

Idag fick jag sällskap på dagens löppass. Jag har en kollega på Rosa Skrot som heter Nathalie. Nathalie har aldrig tränat vare sig intervaller eller sprungit långsamma långpass utan bara stuckit ut och sprungit. Vi bokade in ett gemensamt pass med löpcoachning och intervaller för Nathalie att testa på. Om man aldrig har sprungit pass med ett ordentligt syfte så kan det vara lite chockartat att dra igång benen med intervaller men syftet med dagens pass var att bygga upp självförtroende hos Nathalie så att hon vågar springa snabbt men kort och att ge bra förutsättningar för att styra upp löpsteget en aning.
 
 Jag blev så positivt överraskad av Nathalie, vilken duracell! Får jag sätta tänderna i henne kan hon bli riktigt snabb, milen sub 44 minuter är inte omöjligt. Det är roligt att träna såna talanger som Nathalie, en oslipad diamant!
 
 Vårt pass såg ut så här:
 
 10 min joggning
 
 3 övningar löpskolning för att öka aktivering i baksida lår och utveckla frånskjutet
 
 4*2 min
 4*1 min
 4*30 sek
 4*15 sek
 
 30 sekunder vila mellan varje intervall genom hela passet med samma fart genom varje intervall. Ju tröttare man blir desto kortare tid behöver man springa. Vi höll cirka 4:00-fart genom våra intervaller, strax under tävlingsfarten på 5 kilometer.
 
 Det är så roligt att springa tillsammans med någon. Mitt bästa träningstips någonsin är att träna med vänner. Man behöver inte vara jämnbra, det går alltid att anpassa upplägget så att man hänger ihop oavsett förmåga. Träningskompisar is the shit!
 


Vi har Svarta Lådan på Rosa Skrot. Det är färdiga måltider som kylvara. Sjukt gott tycker jag! Dagens andra lunch blev kesella och pannkakor med kompott.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Mari 26 februari, 2014 at 20:50

    Oh, dom lådorna såg inte dum ut =)

    [Svara]

  • Svara Saras träningsblogg 26 februari, 2014 at 20:58

    Låter skoj och intressant. Vilken dröm att få löpcoching av dig 🙂

    [Svara]

  • Svara Maria 26 februari, 2014 at 22:26

    Det här hör inte alls till ämnet men jag har en fråga som jag tänkte att du kanske kan svara på. Är de någon skillnad mellan fettförbränning och ämnesomsättning? Min tanke är vår ämnesomsättning är genetisk, medan förbränning beror dels på gener, men även på vår muskelmassa och vår dagliga aktivitet. Tänker jag rätt?

    Egentligen är ingen viktig fråga och jag undrar bara utav nyfikenhet, men när jag väl började klura på det hittade jag inga bra svar någon annan stans.

    Tack för en fin blogg!

    [Svara]

  • Svara therese 26 februari, 2014 at 23:33

    Hejsan tänkte fråga är inte pannkakor väldigt onyttigt ha tänkt att ätit de nå dagar färdiga plättar men såg de va mkt socker, samt försöker jag hålla mig från allt vitt, men tycker du att nångång e de ok ?

    [Svara]

  • Lämna kommentar