Lofsan

Intervaller på löpband

Det är säkert fler än jag som vill springa inomhus när det är mycket snö ute. Jag springer mina distanspass utomhus eftersom de är långsamma. Då känner jag att jag har kontroll över fotisättningen för att inte halka. Intervallpass däremot med mer vila och i högre tempo väljer jag att springa på löpband just nu. Det ger mig möjlighet att kunna fokusera på fart och konditionsträning framför att balansera på is. Det är mycket mer behagligt att vila mellan intervallerna inomhus än att stå i snöblandat regn och en plusgrad.
 
 Dagens intervaller gjorde jag efter en rätt intensiv arbetsdag, flera intervjuer med tidningar inför lanseringen av min första bok Stora löparboken för kvinnor i slutet av februari och PT-klienter har jag hunnit med. Jag var supernära att byta om från träningskläderna (som jag kör PT i) till människokläder och gå hem direkt men jag bestämde mig för att följa min plan och inte skjuta fram passet. Varannan dag kör jag löpning och varannan dag styrka just nu.
 
 Dagens pass är en favorit:
 
 10 minuter uppvärmning jogging (jag körde på 10 km/h)
 4*4 minuter i ett tempo som är riktigt jobbigt men ändå genomförbart (jag körde på 13 km/h). 2 minuter vila mellan varje (jag hoppar av bandet och går lite på golvet mellan).
 10 minuter nedvarvning jogging. Samma fart som första 10 minuterna.
 
 Detta är ett pass som lämpar sig extra bra för löpband eftersom farten ska vara jämn i varje intervall. Jag blir knallröd i ansiktet och svettas så att det droppar från armbågarna. Jag är lite pervers så jag gillar sånt. 🙂
 
 På min instagram @lofsans har jag lagt in fler intervallpass som jag springer på band. I helgen blir det dock distanspass utomhus igen!
 
 


Trots att jag egentligen inte alls var sugen på att springa idag är ju känslan efteråt oslagbar!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara Charlotta Sofia springer och trimmar 4 februari, 2015 at 21:39

    Tänkte på det när jag sprang igår, att det var lite läskigt att springa fortare även med broddar eftersom snön glider. Har faktiskt aldrig satt fötterna på ett löpband men borde kanske prova 🙂

    [Svara]

  • Svara Sara 4 februari, 2015 at 21:42

    Ju svettigare desto bättre

    [Svara]

  • Svara pilla 4 februari, 2015 at 21:50

    Var på SATS och körde något liknande på deras Indoor running. Röd som en tomat här också efteråt men så skönt. Långpannan blir dock utomhus i helgen.

    [Svara]

  • Svara Träningsblogga 4 februari, 2015 at 21:54

    Puh, långa intervaller. Grymt jobbat!

    [Svara]

  • Svara Johanna - Älskar, älskar inte 5 februari, 2015 at 08:01

    Jag körde ett nästan identiskt pass i morse (innan jag läst detta) och känner igen mig massor i det du skriver. Var inte speciellt peppad innan men efteråt var jag ”on top of the world” dessutom trivs jag också som bäst när svetten sprutar 🙂
    Intervallerna är tuffa men uppvärmningen och nedjoggen på band är det mest knäckande (mentalt) för mig.

    [Svara]

  • Svara jessica 5 februari, 2015 at 10:22

    Låter som ett bra pass. snyggt jobbat. Jag tänkte fråga hur du väljer att lägga upp din träning när du kör varannan dag. Var lägger du benpass i anknytning till för typ av löppass? Jag har nämligen lagt fokus löpning nu, (halvmara mål) men vill inte missa mitt benpass i styrka, benen får ju redan så mycket nöt i form av både intervaller och långpass osv.

    [Svara]

  • Svara Katarina 5 februari, 2015 at 10:36

    Jessicas fråga tycker jag också är intressant. Som 52-åring ska jag i år springa min första halvmara. Med stigande ålder är det extra viktigt med återhämtning har jag förstått. Enligt det träningsprogram jag nu försöker följa är det 3-4 löppass i veckan. Långpasset försöker jag förlägga till helgen. När bör i detta sammanhang benstyrka läggas in för att inte effekten ska bli att jag sliter för mycket på benen?

    [Svara]

  • Svara Kari 5 februari, 2015 at 12:00

    Ett annat plus är ju att det inte blir så förbenat mycket tvätt. Det är ju ok att tvätta tre lager träningskläder efter ett långpass men om man skall göra det varje dag, efter varje liten återhämtningsjogg, så blir man ju galen!

    [Svara]

  • Svara Elin 5 februari, 2015 at 14:21

    Finns ju inget bättre än att känna svetten rinna medans man blir helt slutkörd på löpbandet. Lite extra fantastiskt är det när hela kroppen blir ett enda stort vattenfall 🙂

    [Svara]

  • Svara Moa 5 februari, 2015 at 14:29

    Hej Lovisa!

    Tusen tack för all din inspiration. Jag söker just nu med ljus och lykta efter ett löpband att träna på. Jag bor lite olägligt till, i en liten by, långt uppe i norr. Här funkar det såklart att springa sommartid men nu har vi så kallt.
    Jag är galet sugen på att testa alla dina härliga intervallpass.
    Hoppas att min arbetsgivare snart ska investera i ett löpband snart. Gissa vem som kommer att lägga vantarna på det då! 🙂

    Återigen, tusen tack! Jag älskar att du delar med dig av dina passupplägg.

    Moa

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 5 februari, 2015 at 19:40

    Bra pass! 4 minutare är grymt jobbiga. 🙂

    PS. På mitt gym stannar löpbandet om man inte går/joggar på det (eller åtminstone sätter ner foten på det) inom 30 sekunder. Är det vanligt, eller bara på ”billigare” band….?

    [Svara]

  • Svara Sanna 6 februari, 2015 at 18:43

    Hej Lovisa!
    Jag har lite funderingar när det gäller vilotiden när man kör längre intervaller. Jag brukar nämligen springa 40 sek, vila 20 sek x 20. Men nu hade jag tänkt att öka distansen lite och köra intervaller som ligger från 400 meter till 1km, men har ingen aning hur länge jag bör vila mellan varje intervall för att kunna orka och hålla ett jämt tempo.
    Tacksam för svar 🙂

    Tack för en grym blogg!

    [Svara]

  • Svara Veckans bästa v6… | Sparsmakad 8 februari, 2015 at 11:36

    […] här är Lovisa som skriver om träning på Lofsan.se och hon inspirerar inte bara den här veckan – utan varje vecka! Men just det här inlägget […]

  • Svara Sofie 13 januari, 2016 at 13:01

    Hej,
    Jag körde mitt allra första intervall-pass idag (vart på löpband). Jag vet inte alls vad som är ett bra upplägg på sådana pass utan jag gjorde som upplägget på ett spin-intervall pass jag brukar gå på:

    5×2 min med 1 min vila mellan (första 45 sek)
    5×1 min med 1 min vila mellan
    5x 30 sek med 30 sek vila mellan.

    Vad tror du om detta är det något som kan funka?

    Skulle så gärna vilja lära mig mer om löpning.

    [Svara]

  • Lämna kommentar