Träning, Videobloggar

Intervaller på löpband

Så här ser det ut när man springer snabba intervaller på löpband och hoppar på och av i farten. Om man har ett löpband som stänger av sig för att den känner av att man inte springer under vilan så kan man sänka eller höja hastigheten ett steg och sen tillbaka under vilan så lurar man bandet och farten bibehålls.

Denna teknik för att ta sig på bandet använder jag på alla sorters intervaller. Prova först i lägre hastighet så att du känner dig trygg innan du kör på max.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Caroline 8 augusti, 2012 at 20:17

    Jag gör som du, men på löpbanden på mitt gym har de placerat en nödstoppknapp på handtaget och det har hänt mer än en gång att jag råkar röra vid den. Då tvärstannar bandet och det tar hur lång tid som helst innan man kan få igång det igen. Väldigt störigt.

    Tack för grym blogg.

    [Svara]

  • Svara Tessan Halldén 8 augusti, 2012 at 20:29

    Smart! Vet inte hur många gånger jag har stört mig för att det bara finns band som slutar kvar, när det står intervaller på schemat. Nu finns det inga ursäkter alls för intervaller 🙂

    [Svara]

  • Svara MammanMia 8 augusti, 2012 at 20:35

    Jag brukar höja/sänka farten och jogga emellan intervallerna men jag ska testa denna teknik nästa gång. Tack för tipset 🙂

    [Svara]

  • Svara MrsMoet 8 augusti, 2012 at 20:59

    Detta ska jag testa nästa gång. Jag har alltid höjt och sänkt farten men det tar tid och jag tycker att det är så störande.
    Detta ser ju enkelt ut att lära in.

    TACK i övrig för alla grymma tips du kommer med. Jag läser, inspireras och apar efter hela tiden men är dålig på att kommentera.
    Du gör ett strålande jobb med bloggen!

    Kram Åsa

    [Svara]

  • Svara annakaroline 8 augusti, 2012 at 21:21

    herregud vad grym du är – jag blir så imponerad och avis på din energi!

    själv fick jag andra barnet för 2 år sedan och fortfarande inte i form… hade hemsk foglossning och har ännu ont i ryggen, börjar tro det är ischias… vaknar på morgonen med ont i ryggen.

    har du några tips på riktigt bra ryggövningar, hela ryggen men främst nedre ländryggen?

    sen undrar jag om du skulle rekommendera att träna med ett ryggskydd/trimming belt på runt mage/höfter – är det bra? Har köpt det nu och det känns jättebra, känns som jag liksom ”hittar” tillbaka till magmusklerna med den på. Eller är det falsk trygghet/styrka..?!

    Kram och tack för fin blogg!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Använd stödet om du tycker det känns bra men kör tre omgångar med tre gånger 1 min planka varje dag också.

    [Svara]

  • Svara fanny 8 augusti, 2012 at 22:07

    åh tack för detta inlägget, toppen!

    [Svara]

  • Svara Maria 9 augusti, 2012 at 09:02

    Aha är det så man ska få bandet att fortsätta rulla när man har ståvila 🙂

    [Svara]

  • Svara Annika Andersson 9 augusti, 2012 at 10:23

    Jag vill oxå testa detta men hittills har jag fegat ur varje gång…. jag är ingen gymhängare och tränar så gott som uteslutande hemma så när jag väl tar mig in på ett gym vågar jag aldrig mer än titta på löpbanden… 😛 Att min kondition är urusel hjälper inte självförtroendet, men jag blir så sugen när jag läser ditt inlägg…

    [Svara]

  • Svara Camilla 9 augusti, 2012 at 20:48

    Hej. Jag har kommit igång lite smått med intervallträning och just Tabata. Mitt problem ligger i att jag har svårt att springa på fart mellan 14-16 eftersom jag dras med en gammal korsbandsskada samt en tibiakondylfraktur ( skadorna sitter i samma ben). Jag känner mig svag och är rädd att kliva fel när det går för fort på bandet. Konditionsmässigt är det inga problem. Så därför undrar jag, är Tabataintervallerna förgäves när jag inte kommer upp i mer än 13,5 i speed? För vad jag förstår det som så ska man ligga mellan 14-16. Jag trivs så bra med just Tabataintervaller och vill gärna fortsätta med dem.
    För övrigt, stort tack för en jättebra blogg! Den inspirerar mig massor.

    [Svara]

  • Svara Kärlek och Politik 10 augusti, 2012 at 10:39

    Grym träning!:)
    Hur många intervaller kör du? Tid vila/löpning ? Samt vilken spred?

    Du inspirerar!!
    ~Titti

    [Svara]

  • Lämna kommentar