Lofsan, Träning

Intervaller med barfotaskor

Nu har jag kört så pass många intervallpass på löpbandet med mina Merrell Lithe Glove att det är svårt att springa med dämpade skor. Det blir som att kuta med moonboots då. Idag körde jag 10*45sek från 12km/h med höjning efter varje till 21km/h. Det klarade jag inte innan jag bytte till barfotaskor. Då älgade jag mycket mer men nu springer jag försiktigare. Jag har sänkt löpsteget och bromsar lite vid isteget men skjuter ifrån mycket mer där bak. Det blir ett effektivare löpsteg som inte sliter lika mycket på kroppen som min gamla teknik. Jag har inte lika mycket motivation till styrketräningen som jag brukar så då är det roligt att satsa mer på teknik i konditionsträningen.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Föräldrafitness 27 oktober, 2011 at 13:26

    Det blir jag nyfiken på att prova. Vilken fart du hade!!

    [Svara]

  • Svara Elin 27 oktober, 2011 at 14:01

    Hur ofta springer du intervaller och vilka upplägg brukar du köra?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jag kör ett upplögg just nu med intervaller före varje styrkepass. Alltid 5-10 min jogging/löpning och sedan 5-15 min då jag kör 30-60 sek i hög hastighet.

    [Svara]

  • Svara Lisa 27 oktober, 2011 at 14:28

    Vilket kul sätt att träna på tekniken, helt ”naturligt” liksom.

    Jag köpte ett par nike free tr luxe i NY sist, men har inte riktigt fått kläm på när/hur jag kan/bör använda dem. Har dem t.ex på danspass som zumba/sh’bam/piloxing, men funkar de att springa i också, börja försiktigt och känna på teknik som du gjorde?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Absolut! Antingen kan du springa på bana eller på band. Bara några minuter i början och öka på sen.

    [Svara]

  • Svara mammaspring 27 oktober, 2011 at 15:51

    Jag har också börjat springa med merrels skor och tycker att jag får mycket mer fart i löpningen. Men fortfarande får jag rejält med träningsvärk i vader och baklår. Otrolig känsla!

    [Svara]

  • Lämna kommentar