Träning

Intervaller, intervaller, intervaller!

Vi är många som tjatar om hur effektivt det är både för förbränningen och snabbheten att intervallträna. Ändå fastnar man i joggingtempo, lufsarfart och kämpar med tunga ben. Är ni inte övertygade om intervallers storhet så har Ida aka Alla kan träna skrivit om hennes intervallexperiment Jenny och ger dessutom tips på 3 grymma intervallpass man kan köra över 3 veckors löpträning. Perfekt för juli månad!

Jag själv satsade på fartlek i dagens löppass. Det innebär för mig att jag hela tiden håller benen i ett löpsteg som tar mig framåt men växlar farten. Först körde jag 30 minuter löpning i ett jämnt tempo  på cirka 4:45 (alltså att varje kilometer tar 4 minuter och 45 sekunder att springa) ut till Sickla för att göra det sista jobbet med betygskatalogerna till mina elever och sedan, på vägen tillbaka till Söder, satte jag in 30 stycken 1-minutersintervaller i Ultra timer (min favoritapp). Varannan 1-minutare sprang jag i 3:30-tempo (alltså att 1 kilometer tar i genomsnitt 3 minuter och 45 sekunder att springa, även om jag inte hinner så långt på 1 minut) och varannan minut jobbade jag med aktiv återhämtning då jag joggade framåt i 5:30-tempo. Utmaningen i ett sånt pass och upplägg är för mig att jobba med fartökningen och utväxlingen från jogg till snabb löpning och sedan att med hög puls kunna jobba kontrollerat med löpsteget och låta pulsen sjunka samtidigt som jag fortfarande alltså joggar framåt.

Om jag springer exakt samma sträcka i jämn fart får jag en lägre medelpuls och längre totaltid än när jag delar in sträckan i 1-minutare enligt ovan. Det går alltså fortare för mig att springa riktigt fort och riktigt långsamt växelvis än att hålla ett jämnt tempo hela tiden. Fördelen är att förbränningen blir högre om jag växlar tempo, jag blir starkare i löpsteget av att göra fartökningarna och det blir inte alls lika tufft mentalt att springa sträckan för varje 1-minutare ökar spänningsmomentet. 🙂

Testa själva!

bild

Dagens andra träningspass blev att transportera två barncyklar och en barnvagn från Mariatorget när grbäsen hellre ville gå än att cykla eller åka vagn. Är man inte stark som 2-barnsmamma så blir man det på vägen. 🙂

 

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara annah 24 juni, 2013 at 19:07

    Det svåraste med intervaller tycker jag är att hålla i. Jag är mer van vid kort explosiv träning än att hålla i längre, men det kanske är en vanesak det också. Ska försöka få in mer intervaller, när jag tränade till polistesterna var det grymt.

    [Svara]

  • Svara FörortsPappan 24 juni, 2013 at 20:08

    Jag har funderat lite på om hårda intervaller sliter mer än lugnare långpass. Några tankar om det?

    [Svara]

  • Svara Ullis 24 juni, 2013 at 20:17

    Grymt tips – ska testas!

    [Svara]

  • Svara Erika 24 juni, 2013 at 20:23

    Håller med, grymt bra tips! Ska testas fortast möjligt 😀

    [Svara]

  • Svara Jessica 24 juni, 2013 at 22:03

    Kan du inte skriva om intervaller i fettförbrännande syfte?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Google lofsan intervaller så hittar du många inlägg på temat!

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 25 juni, 2013 at 20:08

    Åh jag är supersäker på att intervaller hjälper. Förr ”lufsade” jag bara runt i mina spår men sen började jag träna intervaller med Göteborg running club och märkte snabbt en förbättring! Intervaller är grymt 😀

    [Svara]

  • Lämna kommentar