Lofsan

Intervaller

Att springa intervaller är ett sätt att både bli snabbare och öka syreomsättningen. Oavsett om man springer för att bli en bättre löpare, förbränna fett eller få bättre kondition så är intervaller i olika längd väldigt effektivt. Jag rekommenderar att man springer mellan 20 sekunder och 4 minuter långa intervaller beroende på vad man har för syfte med passet. Jag gillar intervaller som är mellan 20 och 90 sekunder långa, alldeles lagom för att kunna springa riktigt fort men ändå hinna bli riktigt trött.

Dagens lunchpass genomfördes på Zinkens IP där vi var ett gäng tjejer som sprang 8 gånger 400 meter. Det var riktigt skönt att kunna hänga på väldigt snabba tjejer i farten och slippa dra tempot själv men galet tufft. Vi körde gemensam start var tredje minut och jag försökte maxa genom hela varvet. Helena och Pernilla var snabba som blixtar, imponerande.

Leta upp en idrottsplats i närheten, mät upp 400 meter utan terräng eller använd runkeeper, värm upp ordentligt, springa sen sträckan 8 gånger i jämn och riktigt hög fart rakt igenom. Ett effektivt sätt att snabbt förbättra konditionen, stärka ben och bål och jobba med förbränningen. Jag brukar säga att springa 400-metersintervaller är att som stoppa in en högtryckstvätt i ena foten. Det spolar liksom rent hela kroppen och knoppen. 🙂


Tack grymma tjejer; Sara, Lisa, Helena, Sofia, Pernilla och Ullis.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara SpringSara 19 juni, 2013 at 20:48

    Det går rykten om att ngn sprang 9 varv! 😉

    [Svara]

  • Svara Life of Lisa 19 juni, 2013 at 20:55

    Men, just den känslan!
    Urlakad i soffhörnet, såhär närmare 10 timmar senare.
    Tack för idag!
    Kram /mästerfotografen

    [Svara]

  • Svara saras träningsblogg 19 juni, 2013 at 21:13

    Göttans! Intervaller har man sådan där hatkärlek till! Men ack så effektivt 🙂 kuö att springa ett gäng tillsammans och peppa varandra 🙂

    [Svara]

  • Svara En dag i intervallernas tecken | SpringSara 19 juni, 2013 at 22:02

    […] har jag inte sett på typ 15 år!? Lite rolig slump att vi hamnat i samma träningsgrupp! Tack Lofsan för initiativ! Alla jobbade på grymt bra och var väldigt trötta efteråt. Jag var nästan […]

  • Svara Lisa 20 juni, 2013 at 07:17

    Hur länge ska man vila mellan intervallerna?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det beror på hur vältränad du är. Ungefär samma tid som det tog för dig att springa om du är ny på att springa intervaller på detta sätt.

    [Svara]

  • Svara FörortsPappan 20 juni, 2013 at 08:59

    Ser riktigt härligt (och kräkigt) ut! Det är så gött när man får känna sig snabb och att man har det där ”klippet” i steget som när man kör intervaller!

    En nyfiken fråga: tränar/coachar du bara eller mest andra tjejer?

    [Svara]

  • Svara Magdalena 20 juni, 2013 at 09:18

    TACK för din peppiga blogg och tv4-medverkan. Jag lyckades springa en mil på under timmen igår. Det tog 43 år att komma dit, men nu är jag där!

    [Svara]

  • Svara Sara 20 juni, 2013 at 23:16

    Coola brudar!

    [Svara]

  • Lämna kommentar