Lofsan

Inspiration till helgträningen

Inför helgen är ofta träningsinspirationen stor, jag kör alltid mina bästa pass sett till energi och mental uthållighet på helgen. Kanske är det fler timmar sömn, mindre stress eller extra god mat som gör det?

Mitt bidrag till er för att ta vara på inspirationen och omvandla det till ett träningspass kommer i form av ett tuffare underkroppspass för gymmet.

Välj ut tre övningar för underkroppen och välj en vikt så att du orkar 10-15 repetitioner i ett svep.

I min version av detta pass har jag lagt in knäböj, sumomarklyft och benpress.

Varv 1:

Övning 1: 40 repetitioner knäböj, gör så många du orkar i ett svep, mellan 10 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

Övning 2: 40 repetitioner sumomarklyft, gör så många du orkar i ett svep, mellan 12 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

Övning 3: 40 repetitioner benpress, gör så många du orkar i ett svep, mellan 12 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

Varv 2:

Samma sak men totalt 30 repetitioner per övning, 15 repetitioner i ett svep innan du laddar om.

Varv 3:

Samma sak men totalt 20 repetitioner per övning, 10 repetitioner i ett svep innan du laddar om.

Varv 4:

Samma sak men totalt 10 repetitioner per övning, alla repetitioner i ett svep utan vila.

Tanken är att du ska ha samma vikt på alla varven och eftersom du gör allt färre repetitioner per varv kommer du att orka. Var inte feg när du väljer vikt utan lassa hellre på ordentligt och vila när det behövs.

Det här är ett av mina favoritpass alla kategorier. När du har blivit lika kär i det som jag kan du addera ett par övningar till i passet!


Älskar de här tightsen! Kommer berätta mer om dom!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Maria 21 februari, 2015 at 08:25

    Tack för ett jättebra tips !! Verkar både utmanande och roligt. Gillar när det är enkelt, dvs få övningar man tar slut sig på.
    🙂

    [Svara]

  • Svara Sussie 21 februari, 2015 at 11:39

    Så himla bra när du kommer med såna här tips. Då vet jag precis vad jag ska göra nästa gång (dvs idag) på gymet! Den klart bästa träningsbloggen.

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 21 februari, 2015 at 12:29

    Tack för tips och inspiration! Första ”riktiga” gympasset sedan förlossningen blev idag enligt ditt upplägg ovan. Benböj, marklyft och biceps curl. Med lätta vikter dock men kommer nog ändå kännas imorgon.

    [Svara]

  • Svara Julia 21 februari, 2015 at 19:26

    Grym inspiration till mitt nästa ben pass!!:) Jag har bara en korkad fråga kanske men kör du övningarna i varv 1 först och sen börjar du om med knäböj fast med 30 reps i varv 2?
    Tack på förhand!

    [Svara]

  • Svara ida 22 februari, 2015 at 09:23

    Hej! Vill pröva men jag är inte med på om det bara är 10-15 repa som man kör med vikt och resten utan? /#trög#

    [Svara]

  • Svara Veckans bästa v8… | Sparsmakad 22 februari, 2015 at 09:53

    […] och stärka kroppen, så är det alltid bra med inspiration och inspiration hittar jag alltid hos Lofsan.  Hon är grym och jag önskar att jag hade lite mer dragning till det där med gym.  Jag tycker […]

  • Svara 40-30-20-10 med tunga vikter | Anna Jansson 22 februari, 2015 at 21:07

    […] skulle benen få bekänna färg eftersom benpasset uteblev tidigare i veckan. Jag inspirerades av Lofsan (i vanlig ordning) och bestämde mig för att köra 40-30-20-10 reps av knäböj, marklyft och […]

  • Lämna kommentar