Lofsan

Inspiration till cirkelträning

Jag tänkte dela med mig av inspiration till ett cirkelträningspass. Cirkelträning är lämpligt när man vill komma igång med träning efter uppehåll eller söker ett träningspass med hög intensitet. Det som definierar ett cirkelträningspass är att man kör fyra övningar eller fler på raken.

På en av mina idrottslektioner idag så hade vi tema styrketräning och konditionsträning i cirkelform. Eleverna delade in sig i 3 grupper med varsitt tema: underkropp, överkropp eller mage. Grupperna fick sedan i uppgift att ta fram tre övningar på sitt eget tema samt en konditionsövning. Sedan gick vi igenom alla övningarna gemensamt och satte ihop dem till en cirkel med 12 övningar. Underkropp, överkropp, mage, kondition, underkropp igen osv. Vi körde sedan två varv på denna cirkel med 45 sekunder arbete och 15 sekunder vila på varje station med 3 minuter vila mellan varven. Hela passet tar 27 minuter exklusive uppvärmning.

De 12 övningar som eleverna själva valde att köra blev följande:

Jägarvila
Rygglyft
Plankan
Upphopp
Utfall
Armhävningar
Fällkniven
Löpning
Tåhävningar
Lyft åt sidan med gummiband
Rumplyft
Hopprep

Kreativt, nytänkande och inspirerande. En bra struktur på passet med stora muskelgrupper inkopplade och med inslag av konditionsträning. Med andra ord: En mycket nöjd idrottslärare med elever som visar att de själva kan planera och genomföra träning. 🙂

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Lena 27 mars, 2013 at 17:51

    gud hade verkligen velat ha dig som gympalärare. Vi hade bara två väldigt gamla personer som i princip bara satt där, kunde aldrig visa hur man skulle göra, och alltid bad oss själva att dela in oss i lag (vilket såklart ledde till mobbing och att alltid samma personer blev valda sist). sen hade vi nästan bara diverse bollsporter och friidrott. körde aldrig styrka, trist.

    [Svara]

  • Svara Elin 27 mars, 2013 at 19:10

    Hej!
    Först vill jag börja med att skriva att du är en stor inspiration. Jag å mina träningsvänner testar ofta övningar som vi hittat här hos dig.

    Sen till en fråga som jag hoppas du kan ge svar på. Eftersom du även jobbar med mental träning vad jag förstått.

    Jag är ny gravid, snart i vecka 17. Jag va i en bra form när jag blev gravid och hade ständigt nya mål med min träning. Bli snabbar, starkare och smidigare. Tränade ca 6 pass i veckan och kände mig pigg och stark. Jag har hållt i min träning och kört ca 4-5 pass i veckan även nu, fast lite förändrat ju längre tiden gått. Nu börjat min motivation ta slut. Jag blir ju inte smidigare, starkare eller snabbare direkt. Jag äter mycket mer onyttigt och känner mig dålig när jag tränar..

    Hur ska jag hålla motivationen uppe?! Jag vet ju alla bra anledningar. Men behöver lite hjälp med mitt tänk. Vad la. Jag ha för kortsiktiga mål tillexempel?

    Kram och tack igen för inspiration
    /Elin

    [Svara]

  • Lämna kommentar