Lofsan

In i kaklet?!

När allt fler människor väljer att träna högintensiva pass som gärna ska vara korta, supertuffa och gärna tekniskt svåra blir det nästan som en inflation i hur det ska kännas efter träningen. Att ligga utslagen på golvet är bra, att träna så att man kräks är status och är man inte helt slut efter ett pass har man inte gjort sitt bästa har blivit standard på många gym. Jag tycker dock att det är viktigt att komma ihåg att trötthet är en bieffekt av en prestation. Träning behöver inte vara jobbig för att räknas och kontrasterna mellan passen både i tempo, intensitet och innehåll är viktigare än ”Gå hela vägen in i kaklet”.
 
 Att du blir trött efter eller under passet är varken en indikation på att du är vältränad eller otränad, trötthet är inte alltid eftersträvansvärt, träningen gör nytta ändå. Du ska absolut ha pass där du känner dig ostoppbar och kan pressa dig till 100 men var försiktig med att vänja dig vid det och värdera din insats efter det.
 
 Central trötthet i lungor och hjärta är inte detsamma som lokal trötthet i musklerna och huvudet blir oftare trött innan kroppen. På mina pass strävar jag efter att deltagarna ska känna sig starkare när de går ifrån Rosa Skrot än när de kom. Inte att de ska krypa från gymmet som urvridna gamla disktrasor.
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Kommentarer

  • Svara malin 13 januari, 2014 at 22:03

    Kan kroppsvikten påverka hur mycket man orkar i vissa övningar? Jag är 34 år & födde barn 2006. Har precis vart på ett gruppträningspass i funktionell styrka & gick därifrån med tankar som- Nu lägger jag ned träningen…orkar inte…väger för mkt..osv. Jag väger ca. 79 kg till 174 cm. Har ledgångsreumatism & tar en låg dos kortison varje dag + ett flertal mediciner för dt psykiska välbefinnandet. Tänker på vad jag äter & tar ofta morgonpw:s,kaffe innan & frukost efter promenaden & kör styrka i mitt hemmagym + lite kundaliniyoga.
    Har snappat upp att många tar bcaa innan & under passet & protein efter. Hur förhåller du dig till bcaa? Är det nåt att satsa på? eller rekommenderas `vanlig,nyttig´ mat?

    Vill tappa minst 5 kg iaf. Tar tacksamt emot tips!

    [Svara]

    Matilda Reply:

    Hej Malin! Nu tror jag inte att du väntar dig ett svar av mig, men jag har ett litet tips.. Med tanke på din reumatism (vilken typ vet jag i och för sig inte) och din kroppsvikt, så tror jag att en sjukgymnast skulle kunna hjälpa dig mycket. En sjukgymnast har kunskap om din sjukdom och även om hur din kropp reagerar på träning och vilken typ av aktivitet du och din kropp behöver för att få en rolig och hållbar aktivitet. För det måste vara roligt! Ofta finns det sjukgymnaster på din vårdcentral, annars finns det ofta någon på ett gym eller privatpraktiserande. Kanske kan du få träffa en sjukgymnast på den reumatologmottagning du går på? Jag hoppas att du hittar en aktivitet som passar dig 🙂

    [Svara]

  • Svara Eva 13 januari, 2014 at 22:08

    Så himla bra skrivet! Mitt mål vissa dagar är att bara ta mig ur soffan och faktiskt komma iväg till gymmet. Från att aldrig ha tränat till att vid 40+ träna 2-4 ggr i veckan är gott nog och ofta iaf känna att jag gjort ett bra pass. Tack för en inspirerande blog.
    Eva

    [Svara]

  • Svara Julia 13 januari, 2014 at 22:17

    Väldigt bra inlägg! Detta tror ja de flesta behöver läsa 🙂

    [Svara]

  • Svara Emelie 13 januari, 2014 at 22:36

    Du är fantastiskt! Jag tycker verklgien om dina blogginlägg och har länge velat gå på något av dina pass. Förra veckan lyckades jag delta på ett cirkelpass och jag gick verklgien därifrån med mer energi. Inte bara vad gällde träning men mer taggad på livet i allmänhet; härlig känsla helt enkelt!

    [Svara]

  • Svara Amelie 13 januari, 2014 at 22:40

    Amen to that!!
    Så himla tråkig missuppfattning att träning måste vara in i kaklet för att få räknas.
    Vilken tränare som helst kan köra fullkomligt slut på sina klienter, vemsomhelst kan dock inte leverera träning med kvalitet.

    [Svara]

  • Svara Anna 14 januari, 2014 at 09:16

    Tack för ett jättebra inlägg & påminnande om att det faktiskt är träningen som blir av och kvaliteten på utförandet som bygger en stark och frisk kropp! Har själv ryckts med i hetsen att det måste vara extremt intensivt och jobbigt. Känner att träningsglädjen svalnat de senaste två åren och jag saknar känslan av att känna mig nöjd även efter tex en kortare löparrunda. Ska ta till mig dina ord, sänka kraven och hitta tillbaka till känslan av att njuta av träningen. Ha en bra dag!

    [Svara]

  • Svara Amanad 14 januari, 2014 at 12:38

    De orden tar jag till mig direkt. Aldrig tänkt på det så. Har alltid ansett att om jag inte är helt slut efter ett pass är det snarare lätt motion istället för träning…

    [Svara]

  • Svara Jenny 14 januari, 2014 at 13:48

    Hej,

    Jag undrar om du inte kan tänka dig att skriva ett inlägg om tips hur man ska ta sig ur en svacka. Jag har tränat ett bra dag och i höstas
    blev det ganska mycket. Jag har lyckats gå ner 5 kilo och har cirka 5 kvar till min målvikt. Jag känner också att det har hänt jätte mycket med
    min kropp. Problemet kom runt jul, tappade motivationen och bestämde mig för att ta en veckans vila, som helt plötsligt blev två och en halv vecka istället. När jag sen skulle sätta igång så blir jag natuligtvis sjuk. Så har inte tränat på ytterligare en vecka men ska försöka sätta igång lite smått nu igen när det värsta av förkylning är borta. I alla fall, kort och gott, har du inga tips och råd om hur man ska göra vid sjukdom? Äter du några särskilda kosttillskott som förstärker immunförsvaret? När tycker du det är okej att träna, alltså hur ”frisk” tycker du att man måste vara? Vill verkligen ta mig ur denna svackan så inte hela hösten blir förgäves..tack för en sjukt bra blogg!!
    / Jenny

    [Svara]

  • Svara Rebecka 14 januari, 2014 at 15:50

    Det där var precis vad jag behövde höra just nu! Jag tänker i dag gå på ett gruppass som jag inte tror kommer att vara så jobbigt för mig men jag tror däremot att det kommer att vara kul. Jag kan ibland tänka att det är dålig träning om jag inte är trött efter ett pass. Så tack för att du peppar till all träning!

    [Svara]

  • Svara Mari 14 januari, 2014 at 20:21

    Så otroligt bra ord! Har tänkt själv att prata om detta, men du hann före =)

    [Svara]

  • Svara Veronica 14 januari, 2014 at 21:07

    Åh vad glad jag blev nät jag läste detta!! Är ny på det här med träning och känner ofta att vissa hemma pass inte gör någon nytta… Men nu ska jag tänka om

    [Svara]

  • Svara Lisa & livet från den ljusa sidan 14 januari, 2014 at 22:17

    Nog för att jag ofta känner mig som en urvriden trasa när jag lämnar pass med dig… men kort senare kommer förstås känslan av att känna mig starkare. 🙂

    Men visst är det som du skriver, det är något som kommit lite på köpet efter intåget av pulsbaserad styrka i min träning. Det är svårt att känna att man gjort lika bra om man inte blivit sådär galet trött… men det är viktigt att ge sig en klapp på axeln för alla genomförda pass – de gör hela skillnaden.

    [Svara]

  • Lämna kommentar