Lofsan svarar

Hur kan en nybliven mamma träna?

Hej!
Nyfiken gällande den nyblivna mamman som du tränar. Körde ni i gång redan efter en vecka efter förlossningen?Vilken träning kan man börja med då?? nyfiken då jag själv är gravid nu (tidigt ännu) men ändå börjat kolla upp vad som gäller med träning under och efter graviditet. Många säger att man måste vänta till efter den första kontrollen hos BM innan träning kan va aktuellt. Förutom promenad och “plankan” typ som man kan börja med på en gång. etc

Du skrev även att den nyblivna mamman tränade ändå fram till förlossning. Nyfiken på vad hon gjorde etc. Jag älskar träning och vill hålla på med det så länge jag kan. Skulle gärna ta i mot tips på vad bara!!!
MVH Maria

Ni som vill följa Saras resa mot toppformen kan läsa mer i hennes blogg, jag kommer även uppdatera löpande i min blogg såklart.

Sara började promenera direkt efter förlossningen. Det rekommenderas till alla nyblivna mammor att röra på sig så mycket som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Powerwalks är perfekt konditionsträning för både höggravida och nyblivna mammor men i Saras fall så fokuserade hon på styrketräning de sista månaderna eftersom hon fick sammandragningar av att gå. Det är ett vanligt fenomen. Som gravid är det extra viktigt att träna upp baksidan av kroppen för att kompensera för den tunga magen. Satsa på baksida lår, rygg, axlar, triceps och coren.

Eftersom Sara tränade hela vägen fram till förlossningen, hade en helt okomplicerad förlossning utan inre och yttre skador, ingen foglossning, avslaget minskat och amning fungerar bra så kommer hon som komplement till sina powerwalks återuppta styrketräningen nästa vecka men inte med för tunga vikter. Sara har en 1,5-åring som hon behöver orka lyfta och bära i vardagen så det som sker i gymmet behöver förbereda och komplettera de vardagsutmaningar Sara ställs inför.

En del mammor vill vänta med att träna plankan för att de tycker att den är för tung även på knä men det räcker med att stå på alla fyra och jobba med att dra in naveln. Det är inte farligt. Om man däremot har gjort ett snitt av något skäl tycker jag att man ska be en erfaren PT eller sjukgymnast om hjälp med lägga upp den så kallade coreträningen så att du verkligen aktiverar magstödet på rätt sätt.

Känner man sig osäker på hur kroppen återhämtar sig och inte vet vilka signaler man ska läsa tycker jag att man ska vänta till sitt återbesök hos barnmorskan innan man gör mer avancerad träning än powerwalks med barnvagn. Däremot så är det extremt få barnmorskor som kan något om träning efter graviditet, de kan hjälpa till att känna hur stark bäckenbotten är. Målet är att kunna knipa av kisstrålen, då har man återfått sin bäckenbottenstyrka till en acceptabel nivå för att kunna träna en nivå.


Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Frida - Militärmamman 15 september, 2011 at 22:19

    Jag märkte tydligt under min förra graviditet att alla barnmorskor jag träffade hade en starkt begränsad kunskap inom träningsområdet. Väldigt synd och skrämmande, tycker jag! Jag hoppas och tror att det kommer att förändras i.o.m att allt fler nyblivna mammor börjar träna.

    [Svara]

  • Svara i min lilla lilla värld 15 september, 2011 at 22:29

    Jag knep den idag!!! I did it!!! Mina dagliga knipövningar har gett resultat. Jag gjorde dem från dag ett med Dixie i magen, men pga graviditeten och alla hormoner lyckades jag aldrig knipa den.

    Tänk att man kan bli så glad för något så litet. Jag är på väg att få tillbaka min kropp och nu är den MIN

    [Svara]

  • Svara Frågor? | Sara Tilling 16 september, 2011 at 10:15

    […] Er som undrar lite över träningen kan klicka in hos LOFSAN så länge. Som jag sagt förut är det henne jag anlitat för min 15 veckors challenge och det är […]

  • Svara Camilla - Vardagslycklig 16 september, 2011 at 15:50

    Hej Lofsan, jag har en fråga angående detta. Jag har inte kunnat röra mig alls under hela andra halvan av graviditeten (riskerande förtidsbörd). Förstår ju att jag måste ta det sakta men säkert efter förlossningen, men hur länge behöver jag vänta innan jag kan börja styrketräna lite lätt? tex plankan, situps, armhävningar etc? Jag längtar efter att bli stark i kroppen igen.

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Om det känns bra kan du börja med plankan direkt tycker jag; på knä. Vänta med andra övningar till du varit på ditt återbesök hos bm. Ut och gå varje dag!

    [Svara]

  • Lämna kommentar