Lofsan

Hur orkar jag springa längre pass?


Jag fick så bra frågor på min instagram igår om hur man ska tänka om man vill bli mer uthållig som löpare och ta sig från 5 kilometer till 10 kilometer. Utan att veta hur ni tränar idag och tränat hittills men med ett fokus på att komma över tröskeln och orka 1 mil är dessa några generella tips från mig:

1. Spring dina långa pass långsammare. I princip så långsamt som det bara går.

2. Öka dina pass med 500-700 meter per gång.

3. Addera 1-2 extra intervaller i din befintliga intervallträning och förläng vilan mellan intervallerna så att din totala träningstid ökar.

4. Öka din uppvärmningstid eller uppvärmningsrunda med 5 minuter eller 500 meter.

5. Öka din nedvarvningsjogg med 5 minuter eller 500 meter.

6. Vänj din kropp vid längre pass genom att addera 15-20 minuter styrketräning med kroppsvikt efter löpningen.

Dessa förändringar är knep att ta till när man ökat kvaliteten i sin löpträning genom att införa intervaller, distanspass och uthållighetspass och ändå står och stampar. Att löpträna med kvalitet är både tufft och utmanande men är mer effektivt för prestationen och minskar skaderisken. Kom ihåg den viktiga styrketräningen och rörligheten också!

Häng med på Röhnisch Running School om du vill ha pepp och ett träningsupplägg att följa under 6 veckor. Om du vill ha mer individuellt upplagda träningspass utifrån dina mål, din bakgrund och egna förutsättningar så kan du anlita en egen löpcoach online, tex Alla kan träna.

Lycka till alla starka löpartjejer!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara mari 23 september, 2013 at 19:32

    Bra tips 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 23 september, 2013 at 21:34

    Är det ok att köra intervallerna till RRS10 på löpband??

    [Svara]

  • Svara malin 24 september, 2013 at 15:26

    Hejhallå! Är ute efter merrell barfotaskor. Var kan jag få tag på dessa? Är det dessa Lovisa använder? Kan man ha dem både till löpning & gång?
    tTcksam för svar!

    [Svara]

  • Svara Sofia 25 september, 2013 at 23:46

    Jag är precis likadan! Har lyckats springa 3 km två gånger i rad nu på gymmet, vilket typ aldrig händer annars. Har aldrig tagit mig förbi 5K när jag sprungit genom åren. Tror typ inte att det ens är möjligt, men jag ska prova dom här tipsen.

    [Svara]

  • Lämna kommentar