Lofsan

Hur når jag mitt mål?

 
 Jag hjälper många som vill nå ett prestationsinriktat mål, tex klara springa en sträcka på en viss tid eller klara ett visst antal repetitioner av en vikt på en övning. Jag tänkte dela med mig av ett tips till er som kämpar på ensamma mot ett liknande typ av mål.
 
 Jag vet att det är roligt, spännande och motiverande att sätta mål som går att mäta i siffror, i resultat på ett papper och nå mål som andra gärna blir lite imponerade av. Men för att ett sånt typ av mål ska kunna realiseras i verkligheten så kan det finnas andra sorter av mål som är lämpliga att nå först. Dessa mål brukar jag kalla för genomförandemål.
 
 Om du har som prestationsinriktat mål att springa 10 kilometer under 60 minuter och idag springer 20 minuter innan du måste gå är ett lämpligt genomförandemål att under 5 veckor springa två pass i veckan. Om du klarar det så är det realistiskt att du kan klara ditt prestationsinriktade mål.
 
 Om du har som prestationsinriktat mål att kunna göra en chin/pullup kan ett genomförandebaserat mål vara att under 6 veckor köra ett grenspecifikt ryggpass i gymmet.
 
 Om du har som prestationsinriktat mål att klara av ett marathon nästa år kan ett genomförandebaserat mål handla om att kunna springa 3 kvalitetspass per vecka med 1-2 kompletterande styrkepass med bibehållen motivation hela hösten och vintern.
 
 Summa summarum: för att kunna nå ditt prestationsinriktade mål bör du också kunna realisera en plan för att nå dit. Och resan mot ditt mål blir mycket mer värd och motiverande om resan också blir ett mål i sig, ett mål i att genomföra en plan.
 
 Sedan Stora löparboken för kvinnor släpptes i mars i år så har jag nu sett hundratals kvinnor som når sina prestationsinriktade löparmål för att de följt en plan som ger förutsättningar för att kunna genomföra passen på vägen. Jag tycker inte att målet är värt någonting om inte resan på vägen dit är stimulerande!
 
 
 


Bilder från Bydalens fjällmaraton i lördags!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Anna 30 augusti, 2015 at 22:01

    Så bra skrivet!Jag älskar ”Stora löparboken för kvinnor”. Den har fått.mig att se löpning som en del av min vardag.En livsnödvändighet med en 1/5 åring och en 3 åring+ heltidsjobb som sjuksköterska. Jag började löpträna i mars o sprang min första mil på flera år på 52,56 i mitten på mars. Efter att ha kört efter schemat i 7 veckor sprang jag 25/5 Göteborgsvarvet på 1:58 och en vecka senare blodomloppet på 47 min.
    TACK för.din inspiration!

    [Svara]

  • Svara Linda 31 augusti, 2015 at 08:51

    Hej! Jag har anmält mig till min första halvmara. Göteborgsvarvet 2016. Idag springer jag 10 km på 58 min och har som längst sprungit 13 km. När bör jag påbörja ditt upplägg från boken för 21 km?

    [Svara]

    Jennysen Reply:

    Nu är jag inte Lofsan, men eftersom schemat är upplagt på 21 veckor bör du rimligtvis börja 21 veckor innan loppet! 🙂

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 1 september, 2015 at 07:10

    Visioner, mål, projekt, affirmationer och vanor…det finns mycket man borde definiera för sig själv och fokusera på för att nå dit man vill med sin träning, i likhet med många andra delar av livet. Använder du affirmationer? Och hur ser du på dessa andra delar utöver mål, som vision, projekt, vanor?

    Här finns lite mer info och förklaringar på samma tema, men skulle gärna höra hur du Lofsan tänker kring detta.
    http://minimalisterna.se/att-forvalta-sitt-liv/

    [Svara]

  • Lämna kommentar