Lofsan

Hur mäter man fart i Röhnisch Running School?

Vi har fått många frågor om det här med att veta vilken fart man håller när man springer intervaller i Röhnisch Running School.

Ett pass kan till exempel vara att man ska springa 30 sekunder i 6:00-tempo och göra det 8 gånger. Det innebär att farten ska vara så snabb att du teoretiskt ska hinna 1 kilometer på 6 minuter. Eftersom intervallen bara är 30 sekunder lång ska du hinna 83 meter innan du vilar. För att veta vilket tempo du håller kan du antingen mäta upp en sträcka som du alltid använder eller så använder du en klocka eller telefon med gps i. Det viktigaste är att du orkar hålla samma jämna tempo i varje intervall och att du kan återhämta dig mellan varje intervall.

När du springer kortare intervaller upp mot 2-3 minuter ska du tänka att du springer FORT, vilar, springer FORT, vilar. Ju kortare intervaller, desto högre fart kan du antagligen hålla.

Om du är helt ny på det här med intervallträning är det bättre att du springer för långsamt och orkar hela passet med ett sug på att ta i mer nästa gång än att du får blodsmak och dåligt självförtroende. Vi har döpt löparskolan till #RöhnischSuccess just för att vi vill att ni ska lyckas!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara petteri 24 mars, 2014 at 13:16

    trevlig blogg! bra läsning! kommer fortsätta läsa

    [Svara]

  • Svara Johanna 24 mars, 2014 at 17:45

    jag har hoppat på, får se om första passen blir i marocko! 🙂
    Ses imorrn!

    [Svara]

  • Svara Hanna 24 mars, 2014 at 20:38

    Hej! Jag är på jakt efter nya löparskor såhär i början av röhnisch running school, har du några favoriter eller rekommendationer?

    Hanna

    [Svara]

  • Svara Anna . P 25 mars, 2014 at 05:05

    Om man springer på löpband som anger hastighet i km/h, hur räknar jag lättadt om hastigheten då?

    [Svara]

    Ida Reply:

    Hittade den här sidan igår: http://springer.nu/traning/verktyg/konvertera-tempo-hastighet/

    [Svara]

    admin Reply:

    Hastigheten på ett löpband kan man se både i min/km och km/h. Det finns en knapp som du trycker på för att välja vad som ska visas. be någon på ditt gym att visa dig.

    [Svara]

  • Svara Titti 25 mars, 2014 at 15:34

    Hej, i vilken % ska pulsen ligga i, i resp pass?

    [Svara]

  • Svara Maria 26 mars, 2014 at 00:37

    Hej! Jag tänkte höra om det går lika bra att köra typ intervallerna på löpband, då det är lättare att hålla samma hastighet rakt igenom intervallerna ? Distansen kan ju vara bra att köra ute, då man ute kan variera lite mer i fart under en sträcka… Hoppas på svar! Mvh Maria

    [Svara]

  • Svara Marie 26 mars, 2014 at 22:24

    Hej! Kul med löpar-gruppen! Har anmält mej (igår) men måste vänta till måndag innan jag klr igång, har endunderförkylning i kroppen. Det är väl bara att börja med v. 1 den 31 mars o släpa efter en vecka, eller hur?

    Mvh, Marie Olsson

    [Svara]

    admin Reply:

    Absolut! Lycka till!

    [Svara]

  • Lämna kommentar