Lofsan

Hur klär man sig när man springer på vintern?

Jag tycker att det är viktigt att lagret närmast kroppen är torrt, håller fukt borta och kan transportera bort svett. Jag gillar underställ som är gjorda av ull. Det finns flera företag som gör underställ i merinoull. De har lång hållbarhet och är antibakteriella i sig själva, utan att de måste behandlas för det i fabrik.
 
 Jag kör på fleece som ett första mellanlager, ofta som väst och ytterst har jag ett eller två plagg som skyddar mot vind och väte eller snö. Jag gillar att springa i jackor gjorda för längdåkning vintertid, de har ofta lite mer stretch över axlarna och är lite tjockare än en löparjacka.
 
 På benen har jag ullunderställ och sedan gärna fodrade eller fleecade tights. Jag springer aldrig i lösa byxor.
 
 På fötterna tycker jag att det är viktigt med höga strumpor som skyddar vader och hälsenor, de får gärna vara lite grövre och ha kompressionsfunktion. Nu när snön ”äntligen” kom till Stockholm plockar jag fram mina Salomon Spike Cross för tredje vintern. De har små spikar i sig som ger grymt fäste på is och snö. Jag tycker inte om att springa med broddar så dessa skor passar mig perfekt.
 
 På huvudet växlar jag mellan pannband, mössa och dubbellösning med luvan uppfälld under mössan för att inte få snö nere eller bli kall i nacken. Så skyddas också kinderna. Jag kan krydda outfiten med ett extra pannband runt halsen som skydd både för vind och kyla men också att kunna fälla upp över munnen för att värma upp luften.
 
 Hur springer du klädd vintertid?
 
 


Understället i merinoull är prisvärt och effektivt. Jag har XS och det sitter perfekt på mig. Jag är XS i alla märken nästan. Jag har höga strumpor från Gococo.


Salomon Spike Cross. Trots 25 kilometer i full snömodd och ymnigt snöfall var jag snustorr om fötterna efteråt. Rätt styv modell men sköna för att vara spikskor.


Det finns bara spikar på vissa dubbar. Såna här kan man skruva i sina vanliga skor också men då slits sulan rätt rejält.


Nytt distansrekord på mina långpass ikväll. När jag nått 32 kilometer är jag nöjd och kommer då att lägga om mina långpass både i fart och längd.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Kommentarer

  • Svara Emma 13 januari, 2014 at 12:28

    Hej!
    Tack för en superinspirerande blogg!

    Kan du va snäll o lägga ut lite magövningar faom är bra för oss som nyligen fått barn?
    Jag hörde på nyhetsmorgon att man inte ska göra ”limpövningar” 🙂
    Men lite tips vore kanon!

    [Svara]

    admin Reply:

    Här: http://www.lofsan.se/magovning-efter-forlossning/ och här har du tex http://www.lofsan.se/vilka-magovningar-kan-man-gora-efter-graviditet/ Men allra först bör du bara lära dig aktivera magen på rätt sätt. Ladda ner appen Mammamage och följ den!

    [Svara]

  • Svara Maria, Träna med glädje 13 januari, 2014 at 20:02

    Jag springer gärna i Lillsports tunna tumvantar, är det kallt ute har jag ett par Hestra Liners i merinoull under. På fötterna har jag gärna Salomon Speedcross, skulle dock behöva ett par Spikecross också:)

    [Svara]

  • Svara Mari 13 januari, 2014 at 20:25

    =) bra inlägg där. Har likadant underställ, älskar det!

    [Svara]

  • Svara Helene 13 januari, 2014 at 21:09

    Behöver en pulsklocka! Har du någon att rekommendera? Vill ha en pålitlig och lättanvänd.
    Har också det understället och det är sååå bra!

    [Svara]

  • Svara judomorsan 13 januari, 2014 at 21:28

    Jag har tjockare tights, men upptäckte nu när det blev kallare att jag nog behöver underställ under också. Jag skulle nog behöva ett par tights som är lite vindtäta fram också….
    Jag har underställ från Kari Traa med lite kortare byxor, då blir det inte så tjockt med strumpor och tights också tycker jag 🙂 Fast nu är det -18 ute, så idag hoppade jag över löpningen!

    [Svara]

  • Svara Sofie 13 januari, 2014 at 22:16

    Jag har samma märke på underställer men ett annat, trivs grymt bra med passformen. Det sitter tajt och går ner lagom på rumpan. 3 lager kläder tycker jag är mycket. Jag har underställ och kortärmat fram till minusgrader och under minusgrader 2 lager. Tycker det blir för varmt annars. Nu när det blivit kallt i Skåne får handskar och pannband åka på. Din blogg är grym.

    [Svara]

  • Svara Sanna 14 januari, 2014 at 07:26

    Ju mer jag vinterspringer desto mindre kläder har jag. Ner till -10 kör jag i princip hösttightsen (lite tjockare men ej fodrade), ullstrumpor, ullunderställströja av ull och en fleeche över det, ofta inte så tjock. Mössa och handskar. Sedan är jag redo. Mitt tips är att man testar sig fram. Börja gärna lite mer påklätt och skala av lite per pass tills du hittar din perfekta mix. Generellt sett har jag ganska lite specialgrejer, kläder och skor. Det behövs inte! Ett par korta och två par långa tights (tunna och tjockare), några underställ, två fleeche (en tunn, en tjockare) och två par skor och några funktions t-shirts. Skorna är ett par merell barefoot och ett par trailskor som jag även vinterlöper i. Det klarar jag mig på hela året. Fast glöm inte reflexväst och pannlampa i vintermörkret!

    [Svara]

  • Svara Jenny 14 januari, 2014 at 09:21

    Jag körde ullstrumpor för första gången häromdagen i vanliga löparskor, undrar varför jag inte gjort det tidigare? Vilken skillnad. Vanligtvis räcker ett par fodrade löpartights för mig, jag blir ganska lätt varm. Jag skulle dock vilja ha någon form av mamelucker i ull under, finns det tro?

    [Svara]

  • Svara Perfekt löparväder och klädval vid kallare temperturer | SpringSara 17 januari, 2014 at 17:26

    […] som flera av (tränings)bloggarna jag följer (Alla Kan Träna, Lofsan, Dinkelhoppare) så tänkte jag skriva ner vad jag brukar ha på mig vid löpning och minusgrader. […]

  • Svara petter 15 februari, 2014 at 00:07

    Så länge det håller sig runt nollan eller strax under så funkar det utmärkt med samma som på höst o vår, dvs shorts, t-shirt och underställströja. Blir det kallare tar jag fram långa tajts och mössa också. Varför så mycket extra grejer – man blir ju varm när man rör på sig!

    [Svara]

  • Lämna kommentar