Videobloggar

Hur hårt tränar du?

Under mitt träningspass på Sats Sälen idag funderade jag över ett vanligt fenomen som jag möter dagligen i mitt jobb, hör av vänner, genom mail från er och läser om i andra forum.

Många tjejer säger att de går till gymmet och styrketränar. Samma tjejer undrar varför de inte blir starkare/fastare/smalare trots att de tränar flera gånger i veckan och äter bra.

Ibland får jag möjlighet att jag träna dessa tjejer i rollen som PT eller ibland så kör vi ett pass tillsammans. Reaktionen är 100 gånger av 100 densamma; personen ifråga inser att hon inte varit i närheten av sin maximala kapacitet. Hon är van vid att lyfta en lagom tung vikt tills hon tycker att hon inte orkar mer, trygg i sin bekvämlighetszon. Men tillsammans med mig inser personen att hon klarar en mycket tyngre vikt än vad hon brukar välja själv. Dessutom orkar hon långt fler repetitioner än vad hon tidigare trott. Trots att hon säger att hon inte orkar mer så finns det alltid några repetitioner till att ge.

Om du verkligen vill ha resultat av din styrketräning måste du kliva ur din bekvämlighetszon. Våga välj en tyngre vikt än du brukar, prova att göra en repetition till när du inte tror att du orkar fler. Om du alltid gör som du alltid har gjort kommer du att få samma resultat som du alltid har fått.

Våga träna hårdare.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Josefine 2 augusti, 2011 at 21:33

    Ja, fy bubblan, det där är läskigt. Men det ska bli mitt mission den närmaste tiden – att våga köra ordentligt slut på mig själv. Både i löpningen och styrketräningen. Vad är det värsta som kan hända?

    [Svara]

  • Svara Ellen 2 augusti, 2011 at 21:52

    Damn you’re fit gal! Inspirerande 🙂

    [Svara]

  • Svara Sofie 3 augusti, 2011 at 08:05

    Jag försöker lägga på vikt när jag känner att det inte är lika jobbigt som tidigare, ibland kommer man liksom på sig själv…

    Vet också att det är många tjejer som inte vågar lägga på vikt när de tränar exempelvis ben för att de är rädda för att få ”tjocka ben” och istället kör med lättaste vikten…Även spinning sägs ge tjocka ben….Om det är sant borde jag ha ”världens tjockaste ben” 😉

    [Svara]

  • Svara Stina 3 augusti, 2011 at 18:00

    Jag kör i princip alltid så hårt att jag har rejäl träningsvärk dagarna efteråt. Kör jag med lättare vikter blir det för många reps. Hittar aldrig någon balans utan det känns som att jag får leva med ständig träningsvärk. Vad gör jag för fel? Är det pga att jag är otränad? Blir alltid peppar till att göra det där lite extra när jag läser här!

    Kram!!!

    [Svara]

  • Svara Lina 3 augusti, 2011 at 21:59

    Wow vilken kropp, grymt impad. Ännu mer vältränad nu va än när vi sågs? Vi ses väl nästa lörd va? loppet? Men du lär ju springa ikapp mig d fösta metrarna 😉 Hihi…ha d toppe3n i sälen, kram kram

    [Svara]

  • Svara Att våga köra hela vägen in i kaklet « jakten på bröllopsformen 4 augusti, 2011 at 10:18

    […] att ha läst det här inlägget hos Lofsan insåg jag att det i allra högsta grad även är applicerbart på styrketräningen. Jag […]

  • Svara Dorothea - Ett nästintill trillingliv 8 augusti, 2011 at 14:25

    Hej! Gud du är så himla duktig.
    Nu har jag inte tränat sedan jag fick Noah&Jolie -vi snackar alltså 2.5 år, nog för att jag har vart gravid men då skulle jag ju kunnat tränat ”lättare” iaf..
    Nu vet jag inte vart jag ska börja. Hjälp mig 😉 HAHA

    [Svara]

  • Lämna kommentar