Lofsan, Träning

Hur får jag bort mammamagen?

En vanlig fråga här i bloggen med tre olika svar:

1.) Om du har putmage som är utan fett men som står ut behöver du stärka de inre magmusklerna som håller ihop midjan. Här passar även tjejer med magmuskeldelning in.

2.) Om du är smal i kroppen i övrigt men har mycket slapp hud kvar sedan graviditeten så får du ge kroppen tid att återställa sig och låta huden dra ihop sig. Drick mycket vatten och stärk musklerna kring bålen så att du får en bra och stark hållning som ger illusionen av en plattare mage.

3.) Om du har fett på magen från en fysiskt inaktiv graviditet och tuff återhämtningsperiod så behöver du se över din kost noggrant och lägga upp din träning med bra balans mellan styrke- och konditionsträning.

Oavsett vilket ”problem” du har är en stark bål med bra balans mellan framsida och baksida viktig och kontakten med coremuskulaturen. Tre omgångar planka tre gånger per dag rekommenderas resten av sommaren! 🙂

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Kommentarer

  • Svara sofia 21 maj, 2012 at 16:28

    Hej och tack för en mycket bra blogg! Det vore jättebra om du förklarade närmare hur de 3 omgångarna planka ska göras. Är det bara att göra plankan tills man inte orkar mer sedan vila för att sedan göra två omgångar till eller ska man göra olika typer av plankövningar? Tacksam för svar!!

    [Svara]

    Annelie Reply:

    Undrar samma!

    [Svara]

  • Svara Annika 21 maj, 2012 at 18:02

    Jättebra blogg! Skulle också vilja ha närmare förklaring hur de 3*3 plankorna ska göras! Tack på förhand!

    [Svara]

  • Svara Moa 21 maj, 2012 at 19:34

    Hej Lovisa!
    Jag har en fråga som egentligen inte hör till detta inlägg.
    Men det är så att jag vill veta hur du och Hans gör då ni laddar ner filmer till er iPad, är det någon app eller? Jag ska snart på resa och vill gärna ha med mig några filmer i paddan! 🙂
    Tacksam för svar! 🙂

    Kram Moa

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Om vi ska vara utan uppkoppling så laddar vi ner via ITunes, det finns många filmer där. Då kollar vi på iPad på flyget tex. Om vi har uppkoppling så kollar vi streamat via Headweb.

    [Svara]

    Moa Reply:

    Tack! Men vet du inte om det finns några gratis filmer någonstans?

    [Svara]

  • Svara Lisa 21 maj, 2012 at 19:40

    Jag kör plankan morgon/kväll, 1 min *3. Ska jag lägga in
    en gång till mitt på dagen då? Detta jäkla skinnet, inte mkt men
    tillräckligt för att jag ska störa mig.

    [Svara]

  • Svara Silvana 21 maj, 2012 at 21:24

    Hej Lovisa! Tack för en jätte bra blogg!
    Jag vill veta vilken är dem bästa övningar för att få en platt mage. Hur många gånger i veckan borde man träna dem??
    Tacksam för svar!

    [Svara]

  • Svara elinjosefine 21 maj, 2012 at 21:44

    Denna mammamagen ja… Nu ska den bort!!

    [Svara]

  • Svara Elin 22 maj, 2012 at 10:06

    Hej!
    Nu ska mammaputet bort;-) Tack för jätte bra tips! Från och med idag kör jag plankan 3 gånger 3 gånger om dagen! En undran bara, behöver inte magmusklerna öva? De blir ju väldigt trötta efter att jag kört plankan??
    Tack för en superinspirerande bloggg!

    Elin

    [Svara]

  • Svara Sarah 22 maj, 2012 at 14:01

    Jag har plankat så intensivt i 9 månader nu. Sedan mitt andra barn föddes. Ändå 3 cm magmuskeldelnining. Hur länge måste man planka som en toka? Vore skönt att trappa ner lite

    [Svara]

  • Svara Frida 22 maj, 2012 at 15:01

    Hej!
    Om fyra veckor ska jag föda barn och jag har tack och lov lyckats hålla liv i träningen hela graviditeten. Redan nu vill jag vara förberedd på hur jag ska börja arbeta med magmusklerna efter förlossningen.

    -Är plankan bäst för separerade magmuskler?
    -När är det okej att sätta igång med övingar?

    Jag är sugen på att köra igång!! Ska bara föda barn först då 🙂

    Du kanske har skrivit om detta tidigare, men jag är en relativt ny läsare.
    Tack och må så gott!
    Frida

    [Svara]

  • Svara meomeo 22 maj, 2012 at 19:13

    Lovely inlägg! Allt jag behövde veta! Måste alltså ge magen lite tid för huden är inte direkt fast. När ungarna är friska igen så ska jag nog orka/hinna med att planka också.

    [Svara]

  • Lämna kommentar