Lofsan

Hur äter Lofsan?

Ni läsare frågar väldigt ofta vad och hur mycket jag äter. Det känns som en svår fråga att svara kort på. Jag äter det mesta.

En stor del av min kost, portionsmässigt en måltid per dag, består av en proteinrik sallad. Jag äter då lax, kyckling eller scampi och sedan en bas till med nötter, avocado, tomat, smakrika salladssorter och liknande. Jag äter mycket mozarella och halloumi. Varje dag tror jag.

Jag äter en fettrik kost där nötter, ägg, olja eller avocado ingår i varje måltid.

Jag äter en kolhydratrik frukost och extra kolhydrater till de måltider som är närmast träning men en liten mängd på kvällstid. En normal mängd är en knuten näve för mig.

Jag äter lax tre till fyra gånger per vecka. Antingen varmrökt, ugnsbakad eller stekt i grillpanna.


Du har mycket att vinna på att äta lax regelbundet eftersom forskning visat att fet fisk är inflammationshämmande, skyddar mot cancer, skyddar kärlen och därmed risken för plötslig hjärtdöd, och dessutom är den bra för huden och hjälper till att bygga upp muskler för oss som tränar.

Laxen är en fet fisk och innehåller därför rikligt med nyttiga fetter. Omega 3-fettsyror är viktiga för bland annat hjärnans funktioner, kärlen, synen och nervsystemet. Undersökningar visar dessutom att omega3 är bra för humöret och motverkar mentala sjukdomar som ADHD och depression. Dessutom är den bra för minnet och brist på Omega 3 har bland annat kopplats till dyslexi.

Mer om hur jag äter kommer i senare inlägg men nu går ni alla och köper lax!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥ 1 augusti, 2011 at 07:33

    Haha, lite roligt att du skrev ett sånt här inlägg för jag tänkte senast igår kväll efter jag hade varit inne på din blogg att det skulle vara intressant hur du äter. Kändes som om du läste mina tankar, men jag förstår att andra också är nyfikna 🙂

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Mindreader!

    Jag får skriva lite mer om det tror jag.

    [Svara]

  • Svara Anna 1 augusti, 2011 at 09:10

    Tack för att du delar med dig. Jag håller själv på att lägga om mina matvanor, det tar tid men både jag och min man vill skapa en vana som håller för framtiden. Inga dieter eller annat skit, bra mat helt enkelt.

    [Svara]

  • Svara Josefine 1 augusti, 2011 at 09:59

    Tack för att du delar med dig om hur du äter. Jag förstår att man ofta är lite försiktig med det eftersom vi alla är olika och vad som funkar för dig inte nödvändigtvis funkar för alla andra.

    Under några regniga dagar under sommaren läste jag igenom en del gamla inlägg och bl.a. hur du gjorde för att gå ned i vikt efter dina graviditeter. Jag har inte barn, men tänkte tappa några kilon som jag har samlat på mig de senaste månaderna. Du skrev att du inte åt frukt under en period då du ville komma i form – varför det? Vad finns det för för- och nackdelar med att äta frukt när man vill gå ned i vikt? Kanske kan du ta med det i kommande inlägg.

    Tack för en superinspirerande blogg med en massa tips och nyttiga kommentarer även för oss utan barn 🙂

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Tack för dina ord.

    Jag ska skriva några rader om frukt och vad JAG rekommenderar.

    [Svara]

  • Svara petra 1 augusti, 2011 at 12:21

    lax är så gott! ci äter det minst 1 gång i veckan men barnen vägrar? tips? Serverar dem inget annat men de petar bort den och hungriga barn vet vi ju hur roliga dom är..

    [Svara]

  • Svara Elmina Saksi 1 augusti, 2011 at 14:08

    Vad härligt att läsa att du har sunda vanor och inte utesluter kolhydrater! Du är ett bevis på att man kan vara deffad men ändå äta kolhydrater!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Jepp!!!

    [Svara]

  • Svara Sandra 1 augusti, 2011 at 20:15

    Kul med ett matinlägg! Måste passa på att ge två helt olika tips. Det första är Olgas kesoplättar, en burk keso, ett ägg, två äggvitor och 0,5 dl dinkelmjöl. Bara att steka som vanliga lite tjockare plättar. Ät med bär eller rödlök, räkor och crème fraishe. Älskas även av min 11 månaders! Gott för plättälskare men mer protein!

    De andra tipset är Glimminge hus fik i Skåne. Helt fantastiskt! Ekologiskt, äkta smör och 70% kakao i kakorna och dessutom crêperi med både söta och salta pannkakor! Om ni ska hälsa på din pappa tänkte jag.

    [Svara]

  • Svara Lotta 1 augusti, 2011 at 23:50

    Det här gillar även jag att läsa om! Det är alltid nyttigt att få nya idéer, tips och tankar om mat. Mera sådant! Och lax… det finns nog inget godare och det tycker tack och lov även barnen! Kram

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Bra!

    [Svara]

  • Svara Jeanette 24 augusti, 2011 at 21:21

    Motverkar mentala sjukdomar som ADHD ?? Här skulle jag allt vilja att du förklarar vad tusan du menar med detta ?? Adhd är väl inte en sjukdom till att börja med, och ingenting du hux flux kan FÅ! Mental sjukdom??? Det var det dummast jag hört , man föds med Adhd och det är en funktionsstörning.
    Att du kan mycket om träning och kost tvivlar jag inte alls på, och jag läser med nöje din blogg, men snälla: Skriv INTE som du gör om Adhd, läs på lite innan är du snäll!!

    Mvh/Jeanette

    [Svara]

    lofsan Reply:

    För det första så har jag läst många högskolepoäng om barn med funktionsstörningar, nedsättningar och andra utvecklingsproblem så att jag inte är påläst är fel. Däremot ber jag verkligen om ursäkt för det felaktiga ordvalet; jag gjorde en direkt översättning.

    Det är jätteklumpigt uttryckt att ADHD är en mental sjukdom, det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet. Huruvida det är en hjärndysfunktion, om det är uppväxtmiljön som påverkar eller en kombination av dessa eller någon annan faktor, kan i dagsläget inte definitivt avgöras. Vissa säger att det är medfött, ärftligt, socialt betingat, osv.

    Det är allmänt känt att omega3 är signifikant för hjärnans uppbyggnad.

    Många studier och forskare, bl.a. Alex Richardson, verksam på Oxford University menar på att en obalans av fettsyrorna omega-3 och omega-6 kan leda till inlärningssvårigheter och andra beteendeproblem. De som drabbas av dyslexi och ADHD kan behöva mer av dessa fettsyror än andra för att deras hjärnor ska fungera och utvecklas normalt. Det förefaller vara så att det är omega-3, och i synnerhet de långa fettkedjorna som ger bättre resultat än omega-6. Richardson nämner dock att det behövs mer forskning på området innan man kan dra några säkra slutsatser.

    I en studie fick hälften av en grupp barn (5–12 år) med inlärningssvårigheter tillskott av omega-3 och omega-6 under tre månader. De visade signifikanta förbättringar på stavning, läsning och övrigt beteende än jämförelsegruppen som fick placebo (overksam substans). När sedan jämförelsegruppen också fick tillskott av omega-3 och omega-6 under tre månader så uppvisade de liknande positiva resultat

    Det finns också studier som visar att gravida och ammande som äter för lite omega3 (rekomendationen är 2-3ggr per vecka) löper större risk att få barn som senare i livet diagnostiseras med ADHD eller presterar sämre på tester av hjärnfunktionen avseende framförallt inlärning, kognition och minne.

    Jag ber verkligen om ursäkt om jag trampade på ömma tår, jag är givetvis ingen expert på ADHD.

    [Svara]

  • Lämna kommentar