Träning

Hemmaträning

Jag visste hela sommaren att denna period skulle bli väldigt intensiv för oss alla. Hans har varit bortrest 4-5 dygn per vecka och nu när jag börjar komma igång med mina jobb och barnen ska till förskolan igen så blir det verkligen en utmaning med träningen. Det var därför jag körde lite extra intensivt för 1-2 veckor sedan. Jag hade som mål att med hjälp av pulsklockan förbränna 1000 kalorier av träning varje dag. Jag lyckades inte riktigt utan snittade på cirka 800, mycket bra med tanke på att jag var ensam så mycket med barnen.

Den här veckan har varit helt träningsfri än så länge men så fort Baxter har somnat så ska jag byta om och köra lite hemmaträning. Jag har planerat ett pass med två övningar i en tabataintervall och totalt fem intervaller. 20 minuters effektiv träning härhemma. All träning är bättre än ingen träning och 20 minuter ska jag verkligen unna min kropp idag som belöning för vad den kämpar för att hänga med hjärnan varje dag.

Vilka hänger på med ett pass hemma i ert egna vardagsrum?


Bild från plåtningen till Expressen häromdagen

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara jennychoklad 16 augusti, 2012 at 18:43

    Jag hänger med 🙂 Har precis avslutat ett tabata pass i mitt vardagsrum! Har upptäckt att det är suveränt effektivt både kroppsligt och tidsmässigt nu när vardagen rullat igång igen!

    Lycka till med jobbet och höstens projekt, och tack för en fantastiskt inspirerande och härlig blogg 🙂

    //Jenny

    [Svara]

  • Svara pilla 16 augusti, 2012 at 19:04

    Nja, tränar bara finträning såsom plankan och stabilitetsövningar i mitt vardagsrum.

    [Svara]

  • Svara Monica 16 augusti, 2012 at 19:54

    Hemma träning är perfekt. Jag som är dålig på att komma på egna övningar kör efter träningsdvd:er.
    Men det är svårt att hitta lite mer träningsintensiva, dvs om man nåt hyfsade nivåer och vill ha en riktig utmaning hemma med. Du får gärna tipsa om sådana om du vet någon, eller varför inte spela in en själv, vet jag 😉 det hade varit perfekt!!
    Jag kollar dina videotips, men sen när jag står där sen, så har jag ändå glömt vad det var jag skulle göra.. så ett helt färdigt program hade varit toppen, och kanske så man från en meny kan välja vilka olika nivåer man är beredd att satsa på just den kvällen….

    Tusen tack för en extremt inspirerande blogg, jag läser så ofta jag hinner 🙂
    //Monica

    [Svara]

  • Svara Föräldrafitness 16 augusti, 2012 at 20:01

    Självklart. Bra formulerat, träning är en belöning!

    [Svara]

  • Svara Annelie 16 augusti, 2012 at 20:08

    Hur viktig är antalet kalorier att förbränna anser du? Jag har aldrig räknat det faktiskt, trots att jag anser mig vara något av en träningstok – i a f i vanliga fall ,men just att räkna kalorier har jag aldrig gjort. Jag har räknat poäng när jag varit med i Viktväktarna och det gav ju resultat, men det handlade om att lägga om kosten och den anser jag mig ha koll på nu, men när det gäller hur mycket träning – ”rekommenderar” du då att börja räkna? Jag har försökt gå ner mina sista 3-4 kg under många år, men fixar det inte. Kan det vara en metod?

    [Svara]

  • Svara MammaMia 16 augusti, 2012 at 20:19

    Jag är med! 🙂 Tabataträningen är kanon ! Tack för en inspirerande blogg!!

    [Svara]

  • Svara Ann-Sofie-mamma till 3 killar 16 augusti, 2012 at 20:20

    Härligt Lovisa, kör hårt!
    Själv tränar jag bara hemma och nästa vecka börjar min prövning, då ska alla tre killarna på skola och dagis, inskolning för den minsta.
    Mitt mål är nu 4 pass per vecka, tis, tors, lö och sönd. Barnens aktiviteter ska ju oxå klämmas in, plus att jag har en make med stort engagemang för ideellt arbete, frivillig sjöräddare.
    Har tränat 6 pass i veckan under f-ledighet så det känns lite med 4 pass. Men bättre att känna att jag hinner än att det blir som ett tvång. Det ska vara kul och lustfyllt oxå!

    800 kcal i snitt låter otroligt i mina öron. Jag kan trampa på ct i 35 min (10-11 km) och det visar endast 160-180 kcal, styrkan ger ju minimalt. Hur ska jag öka på kcal-förbrukningen? Löpning har jag kört i sommar och det blir ju mer, men nu har jag fått en infl i foten, så jag vill vara försiktig, så det verkligen får läka!
    Kör ofta styrka med 2-3 min ct mellan mina triset för att hålla uppe flåset. Något bra tips?

    Lycka till på jobbet oxå!//Ann-Sofie

    [Svara]

  • Svara MammaSusanne 16 augusti, 2012 at 21:59

    Hej! Bra jobbat 🙂 rätt inställning till att all träning är bättre än ingen! Jag har trx hemma i vardagsrummet 🙂 det är perfekt träning hemma. Sen kör ja löpning med! Vet hur stressigt det kan vara att vara själv vissa dagar, då får man göra det bästa av situationen! Go girl!! // Susanne

    [Svara]

  • Svara Tessan Halldén 16 augusti, 2012 at 22:00

    Körde ett hemmapass tabataintervaller i eftermiddags när tvillingarna sov. Som sagt, gäller att passa på när det funkar. Bra med tabata hemma tycker jag, lättare att få upp intensiteten ordentligt då!!

    [Svara]

  • Svara Elin 17 augusti, 2012 at 08:03

    Tränar alltid hemma , känns bra att kunna få till träningen fast man har 3 små barn hemma, fast inte alltid det blir som man tänkt sig 🙂 tack för inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Lämna kommentar