Lofsan

Härma eller inspireras?

I dagens DN är det ett stort reportage med Lisa Nordén, triathleten som vann OS-silver i somras. I en faktaruta radas en vanlig/normal träningsvecka för Nordén upp. Den innehåller 25-30 timmar mestadels konditionsträning i löpning, simning och cykling med kompletterande styrka i form av pilates.

Det är ett oerhört tufft schema även för någon som har sin träning/idrott som yrke. För en vanlig människa som skulle försöka sig på den träningsmängden skulle överbelastningsskador och återhämtningsproblem (tex sömnbrist, nedsatt immunförsvar och humörsänkning) komma som ett överträningssyndrom redan efter ett par veckor.

En tanke som slog mig när jag läste artikeln är hur dåligt det vanliga träningstipset ”titta på de bästa/på den som du vill vara som/din förebild/din målbild/titta hur jag gör och gör likadant” är. Och ja, det finns faktiskt människor som säger så. I Nordéns fall blir det extra tydligt hur orimligt det skulle vara om till exempel en person som vill bli bra på triathlon (eller som tycker att Nordéns fysiska eller estetiska kapacitet är lockande), läser DNs faktaruta och tror att hen ska klara av att träna så mycket Lisa. Om en 12-åring vill bli lika bra som Bolt på att springa ska denne inte träna som Bolt gör utan titta närmare på vad Bolt gjorde när han var 12.

Detsamma gäller alla er som har förebilder i form av träningsbloggare, löparproffs och så vidare. Det är klart att man ska läsa på, lära sig mer och fördjupa sig i det man vill bli bra på men det är stor skillnad på att inspireras och att härma.

Ett exempel är mina chins som jag vet att många är nyfikna på. Jag började träna på att göra chins när jag var 10 år gammal. Jag har alltså jobbat grenspecifikt med chins i 18(!) år. Titta inte på hur min chinsträning ser ut nu, utan hur den var för 10-18 år sedan.

Inte härma, inspireras! 🙂


Vad man kan lära sig av Nordéns träningsupplägg: träna det som du vill bli bra på, träna varierat, planera in din vila, träna hårt.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

18 Kommentarer

  • Svara Linn 2 januari, 2013 at 23:26

    Du är så himla vettig. Och inspirerande. Och omtänksam. Tack.

    [Svara]

  • Svara Helena 2 januari, 2013 at 23:29

    Shit, vilket liv!! Blir alldeles matt…..
    /Helena

    [Svara]

  • Svara Julia 2 januari, 2013 at 23:33

    Det skulle vara väldigt intressant om du kunde skriva lite om hur du gick tillväga när du började träna chins! Vad ska man tänka på i början (när man inte kan göra en endaste)? Vilka muskler ska man fokusera på att träna upp för att bli bättre? 🙂

    [Svara]

  • Svara Madde! 2 januari, 2013 at 23:41

    Inspireras och facsineras!=)
    Bra inlägg… båda tummarna upp!

    [Svara]

  • Svara Elisabeth 2 januari, 2013 at 23:44

    Kloka ord!!!!

    [Svara]

  • Svara Jennifer Sandström 2 januari, 2013 at 23:52

    Vilka kloka ord… Tack! 🙂

    [Svara]

  • Svara Therese 3 januari, 2013 at 00:42

    mitt i prick som vanligt! du är verkligen en inspiration!

    [Svara]

  • Svara Anna Margareta 3 januari, 2013 at 08:22

    Jättebra inlägg. Så viktigt. Jag inspireras verkligen av duktiga idrottare. Av drivet och tänket.

    [Svara]

  • Svara Erika 3 januari, 2013 at 08:40

    Hej, tack för alla tips och all inspiration! Jag ska köra ett löparprogram fram till Göteborgsvarvet, i programmet är det endast inlagt ett styrkepass per vecka och bara 15 minuter per gång. Kan du tipsa om vilka dagar det är bäst att lägga in mer styka? Är det efter de lugna distanspassen, efter intervallerna eller ska jag ta det på vilodagarna. Tänker mest på att jag vill få ut så mycket som möjligt av både styrketräningen och löpningen.

    [Svara]

  • Svara Anonym 3 januari, 2013 at 09:20

    Jag vill också lära mig göra chins! Så, hur har du tränat för att komma dit du är idag !? 🙂

    [Svara]

  • Svara Cindy 3 januari, 2013 at 09:41

    Bra inlägg! Detta tycker jag att du är bra på att påminna om, bl.a. När det gäller kost tex så finns det inget recept som fungerar för alla. Man måste hitta sitt eget recept för framgång. Samma sak med träningsupplägg. Här har du fått mig på rätt banan, vilket lett till bästa resultaten någonsin, tack 🙂 Håller fortfarande på att fila på mina träningsmål för 2013, med hjälp av SMART och SWAT är jag övertygad om att det kommer gå strålande 😉

    [Svara]

  • Svara Prosit : Stepup 2 Fitness 3 januari, 2013 at 09:44

    […] Härma eller inspireras. […]

  • Svara Carina 3 januari, 2013 at 10:08

    Bra skrivet! Oj vad ung du var när du började med chins. Gillar oxå att du skriver hen!

    [Svara]

  • Svara anneli 3 januari, 2013 at 10:18

    Bra att folk verkligen förstår detta så inte alla känner sig misslyckade…

    Dagens tips hur man kan köpa Kari Traa linne och tights för under hundringen.
    http://lifeincerise.se

    [Svara]

  • Svara anneli 3 januari, 2013 at 10:20

    Väldigt bra skrivit!!!

    [Svara]

  • Svara beccsterblogg 3 januari, 2013 at 11:26

    Klokt! det är verkligen inte alla som orkar eller kan hålla stehård träningsnivå, jag inspireras av personer som tränar hårt och det sporrar mig att utmana mig själv i min träning. Jag ”härmade” din magträning (med plankan) efter graviditeten då jag fött min dotter i somras, och jag blir iaf peppad av din blogg 🙂

    [Svara]

  • Svara Annah 3 januari, 2013 at 11:40

    Hon är en inspiration men eftersom jag absolut inte har några mål kring att bli triatlet kommer jag aldrig träna sådär. Sedan känner jag min kropp också och har lärt mig att den idag inte klarar av löpning såsom jag egentligen önskar. Så för mig inspiration, ej härmapa =)

    [Svara]

  • Svara Anna 3 januari, 2013 at 12:19

    Det där var riktigt klokt sagt. Det är så otroligt lätt att fastna i jämförelser med andra – gärna dem som man aldrig kommer att kunna mäta sig med resultatmässigt. De som är mer vältränade, smalare, starkare, snabbare och smidigare. Man ser hur de ser ut idag och vill vara likadan, men man jämför sig inte på lika grunder. Jag glömmer att jag är över 40 – inte ska jag jämföra mig med en som är 30 och som har tränat löpning ett helt liv.
    En bra påminnelse – jag ska härmed inspireras men inte härmas. Lägger alltså ned planerna på att se ut som du till sommaren 🙂 och tackar istället för inspirationen på väg mot min egen bra form!

    /anna

    [Svara]

  • Lämna kommentar