Lofsan

Happy friday mamas!

Fetpepp på den här dagen trots regnet säger jag!

Jag har bestämt att jag ska hålla mina fredagar fria från PT och vanligt jobb för att kunna fokusera på mig själv, barnen, hemmet och bloggen. Efter två såna fredagar är jag så övertygad om att det är rätt prioriterat.

Idag lämnade jag barnen på förskolan vid 09 och gick sen hem för att äta frukost i lugn och ro. Stockholm Stad är väldigt generösa med förskola så vi får ha barnen på förskola utan att vi har ett jobb att gå till. Tack för det! Sedan var jag på Svenska Hudvårdskliniken på Mariatorget och fick en ansiktsbehandling av duktiga Sofia, underverk för min hy som direkt reagerar på stress.

Nästa punkt på agendan på ”min” fredag var ett möte med Merrell där vi tittade på säsongens nyheter, bland annat en vintermodell av deras barfotasko. Jag har hittills bara sprungit på löpband och i sporthall med mina paceglove men i höst ska jag vänja in benen med barfotaskor utomhus. Spännande!

Hans och jag möttes upp för en lunchdate, på grym rekommendation på koreanska Arirang på Luntmakargatan. Det var bland det godaste jag ätit från det asiatiska köket. Rekommenderas varmt!

Efter ett par timmars skrivjobb uppe på Hans kontor så hämtade jag barnen på förskolan och vi gick hem genom regnet. Hans hämtar Tom ute på skolan i Nacka och ska handla på vägen hem. Det vankas lasagne i det Renmanska Palatset!

Jag hoppas ni har haft en lika bra fredag som jag, det förtjänar vi!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Hanna 31 augusti, 2012 at 16:38

    Men åh, vilket kul sammanträffande! Jag och sambon skall till just Arirang ikväll och äta middag, efter skyhöga rekommendationer från olika håll. Kul att höra från en till som var nöjd! 🙂 Barnfria restaurangbesök växer inte på träd, så då vill man ju att det skall bli extra bra. 🙂

    Låter som att du haft en fantastisk fredag! 🙂

    Hoppas vi ses imorgon på Tjejmilen! 🙂

    Kram!

    [Svara]

    Katta Reply:

    Hejsan!

    Enligt Stockholm stads hemsida får man ha sina barn på förskola när man arbetar allt studerar. Finns det andra regler? Jag jobbar själv som förskolechef och vi får tydliga instruktioner av kommunen att just det gäller.

    Ingen värdering i frågan utan jag vill bara veta varför barnen får vistas på förskolan när du är ledig? Kram Katta

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag jobbar ju? Min blogg är en del av mitt jobb och jag får lön för att skriva den. Sen att jag inte är på en arbetsplats när jag skriver den är ju en annan fråga.

    [Svara]

  • Svara Therese 31 augusti, 2012 at 18:42

    Fast egentligen är det lite galet. Jag är själv förskollärare och är inte direkt intresserad av att ”passa” andras barn när de lyxar rundor. Grupperna är nog stora som det är och så stressigt om dagarna så ibland är det skönt för alla när det faller bort lite barn. Tur att vi inte har sådana regler här nere. Kan säga att det hade blivit vilda protester. Försök att tänka dej in i det själv. Jag gnäller inte , jag älskar mitt jobb. Men det pressas in barn efter barn och pedagogernas tjänster minskas.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Så länge jag inte kräver att förskolan ska ta hand om mina barn på mina ordinarie arbetstider, alltså att de ska lämnas kl 06 på morgnarna och hämtas 19 så har jag inga problem med att de är på förskolan de tider jag har jobbat ihop ledighet för de andra dagarna. För jag utgår i från att du som förskollärare inte vill börja jobba från 06 på morgon och sluta 19?

    [Svara]

  • Svara foraldrafitness 31 augusti, 2012 at 20:30

    Spännande med nya barfotaskor för vintern!
    Att blogga anses inte som jobb för en del, för mig är det viktigt i markandsföringssyfte.

    [Svara]

  • Svara Therese J 31 augusti, 2012 at 20:32

    Äsch vad skönt! Det är ju inte direkt som att du bara ligger å kollar på tv medan barnen är på dagis. Härligt med god mat och grym fredagspepp 🙂

    [Svara]

  • Svara Katta 31 augusti, 2012 at 20:44

    Tänker mera att då är Stockholm stad inte mera generösa än andra kommuner? Tror att det är samma regler i hela Sverige men att olika förskolor är mera flexibla än andra.

    Som sagt jag vara mera nyfiken på reglerna än om du jobbar eller inte. Tolkade det som att det var OK att ha barn på förskolan och inte jobba.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Aha! Sorry, missuppfattade dig!
    Ingen aning, jag vet tex att vissa kommuner inte tillåter att man handlar innan man hämtar barnen tex. Eller att man lämnar in sitt jobbschema och så läggs restiden på.

    [Svara]

  • Svara missagda 31 augusti, 2012 at 21:36

    Låter väldigt skönt att kunna ha såna fredagar! Jag hoppas att kunna jobba 80% när jag är tillbaka från den långa mammaledigheten som vankas nu inom kort.

    [Svara]

  • Svara Malin 1 september, 2012 at 07:53

    Fast visst har väl Stockholms stad inte andra regler än andra kommuner? Du har rätt till barnomsorg för den tid du arbetar samt restid dit och hem. Att du väljer att inte ha dem så långa dagar de andra dagarna ger nog inte dig rätt att ha dem där på ”lediga fredagar”. Men om du får betalt för att blogga och gör det på fredagar kanske det är annorlunda?

    Att handla innan man hämtar barnen ”tillåter” ingen kommun enligt reglerna, sen finns det väl de förskolor som väljer att se mellan fingrarna även om de vet att föräldrarna gör det.

    Sen tror jag absolut inte att det är ovanligt att man gör som du, har dem där även på lediga dagar. Men i så fall är det nog er förskola som väljer att se mellan fingrarna, det har ingenting med Stockholms stads regler för barnomsorg.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Vi har haft tre förskolor och inte på någon berättar man vilka arbetstider man har utan vilka tider man vill ha barnen där. Varken på avtalet eller i informationsmaterial finns det någonting om att det är arbetstider som styr.

    Vår förskola har inte öppet under mina arbetstider och att jag ska kräva det för att jag har rätt till det känns resursslöseri när vi kan lösa det på annat sätt. Kanske är det våra förskolor som gör undantag när de inte kräver in scheman. Jag har aldrig hört om en förskola i Stockholm stad som gör det samtidigt som det finns massor av hemmafruar som har barnomsorg utan att jobba alls, kanske har förskolepersonalen missat det.

    Vart står det på Stockholm stads hemsida om reglerna?

    [Svara]

    Anna Reply:

    Oss frågar dom inte heller om arbetstid eller ber om scheman. Min man har en ledig dag i veckan, då går våra barn på förskolan som vanligt. Han jobbar helger och sena kvällar. Ingen som ifrågesätter någonting.

    Dom går 8:45-15 måndag-torsdag , ledig fredagar.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Här är reglerna och de reglerar ju inte vilka tider barnen får vara på förskolan, kanske har du sett andra regler?

    http://www.insyn.stockholm.se/bromma/document/2007-10-25/Dagordning/12/Regler%20förskola%20o%20skolbarnsomsorg%20Bilaga).pdf

    [Svara]

  • Svara Annah 1 september, 2012 at 08:53

    Har du något bra upplägg för att börja springa med barfotaskor. Jag sprang lite i höstas men under sommaren blev det inte så mycket och nu sist när jag sprang på löpband med mina fivefingers hade jag så ont i vaderna i en halv vecka efteråt. Kunde knappt gå och då sprang jag bara 2,5 km.. hehe

    Lyx med dagistiderna. Så har vi inte här i stan, men vårt dagis brukar vara rätt smidiga ändå.

    [Svara]

  • Svara milla82 1 september, 2012 at 09:27

    Jag förstår hur du tänker gällande arbetstiderna. Förskolan är till för att ha barnen där den tid man jobbar, pluggar, är föräldraledig, sjukskriven. Dock tror jag att även fast personalen inte säger det till dig vad de tycker så vet jag att det snackas om ” dessa” föräldrar som gör egna saker medan barnen är på förskolan. Jag har mina två skolbarn på fritids till kl. 15 för att jag känner att de behöver det när jag är föräldraledig med tvillingarna. Även att ha barnen på förskolan/ fritids vid föräldraledighet sticker i ögonen. Många som ska tycka som alltid.

    [Svara]

  • Svara Linn 1 september, 2012 at 13:09

    Therese: Men att barngrupperna är för stora och personalen för få är väl ändå inte föräldrarnas ansvar?
    Och jag är jätteglad att vår förskolepersonal inte är så missunnsam (eller hur ska man förstå det?) som du. Kan du tänka dig, dom ”passar” GLATT vårt barn medan vi lyxar runt. Han har visserligen lång semester med oss, många lediga dagar i terminerna och trots att vi båda jobbar heltid går han bara 9-15:30 på förskolan. Men nån gång per termin lämnar vi honom på förskolan trots att vi ska ta en ledig dag (kanske med massa ärenden, eller för att flytta eller bara ta det lugnt). Och personalen är helt införstådd med detta och till och med uppmuntrar det. De hävdar nämligen bestämt att reglerna är så i Stockholm, att man får gå till tandläkaren, ha semester eller göra vad man vill. Det struntar de i så länge man har barnet där på de överenskomna tider som BARNET har rätt till.

    Malin: Vad är din källa till att ”Att handla innan man hämtar barnen ”tillåter” ingen kommun enligt reglerna”?

    [Svara]

  • Svara Anna 1 september, 2012 at 13:42

    Jag bor inte i stockholms kommun men här har vi aldrig heller behövt lämna in något arbetsschema utan vi har lämnat in vilka tider vi behöver barnomsorg.
    Har man ett jobb med lite olika tider så antar jag bara att man löser det så bra man kan. Det var längesen alla jobbade efter stämpelklocka, och jag tror att det kanske är ännu mer så i stockholm än övriga landet.
    Jag kan sitta hemma och jobba ibland men inte har jag barnen hemma då, jag jobbar ju och behöver koncentrera mig på det, dessutom utgår jag från att barnen har det bra och lär sig en massa på förskolan också.

    [Svara]

  • Svara Jessica 1 september, 2012 at 14:27

    Jag arbetar mestadels hemifrån och i stället för att ta en massa rök- och kaffepauser under dagen så samlar jag mina raster i en klumptid på morgonen och springer eller går till gymmet efter att jag har lämnat barnen. Fröknarna ser att jag är träningsklädd när jag lämnar men ingen har sagt något, än i alla fall. Det sticker säkerligen i ögonen på en del av dem men det struntar jag fullkomligt i.

    Min chef vet om att jag tränar på arbetstid. Så länge jag gör mitt jobb och allt är färdigt innan deadline så är han nöjd. Jag jobbar hellre någon timme extra på kvällen när barnen har somnat så att jag hinner träna så att jag mår bra och kan ta hand om dem på bästa sätt. Jag jobbar 40 timmar i veckan, men kanske inte 8–16 varje dag.

    [Svara]

  • Svara Ullis 1 september, 2012 at 19:47

    I vår kommun får man ha barnen de tider man arbetar samt restid. Här är det lite så att man får dåligt samvete om man skulle stanna och handla mjölk på vägen hem. Man får inte ha dem på förskola när man har ledig dag eller semester, de går de ut stenhårt med. Om man har syskon och den ena är förkyld så tycker de att man ska ha båda barnen hemma , vilket jag ibland protesterar emot. Vår stora flicka har
    Inte tyckt att det är få kul att vara hemma om den lilla är snorig, jag kan förstå omser tex är magsjuka. I vår kommun får man bara ha syskon 15 timmar per vecka pm man är föräldraledig, 9-14 tisd- torsda, detta verkar skilja sig väldigt mellan kommuner. Håller med fig Lovisa, förskola är inte bara barnpassning utan ska ge mina barn så mkt mer.

    [Svara]

  • Svara Vickan 1 september, 2012 at 19:51

    Vistelsetid
    Vistelsetidens förläggning fastställs av föräldrar och personal genom ett schema som undertecknas av föräldrar/vårdnadshavare och förskolechef/biträdande förskolechef.
    Det är vårdnadshavarens arbetstid/studietid som ligger till grund för barnets vistelsetid i förskola och pedagogisk omsorg/familjedaghem.

    Detta enligt Gävle kommun. Ville vara visa att det visst
    finns regler att arbetstiden styr vistelsetiden för barnen på förskolan.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Exakt, den regeln finns inte i Sthlm stad.

    [Svara]

  • Svara Sara 1 september, 2012 at 20:15

    Som förskollärare har jag en hel hög med åsikter i detta ämne , och det är ett återkommande ämne !! Jag brukar välja att vara tyst. Men det som fascinerar mig är att ingen ser till barnen i detta ämne. Vem bryr sig om barnen? Det är ju bara fokus på föräldrarna!! Har under årens lopp sett så många barn som inte mår bra och som har mer behov av sina föräldrar än vad de har av sin förskola. Den pedagogiska verksamheten och personalen är INTE det viktigaste för barnen! Det är deras familj. Den tiden med barnen när de är små kommer inte tillbaka. Grunden ska föräldrarna lägga , inte förskola. Det är så lätt för föräldrar att poängtera att mitt barn behöver träffa kompisar, bli aktiverade osv. Jotack det är nog därför vi förskollärare ser barn som är stressade och som inte kan leka längre. De har inte fått lära sig. Tro mig de blir tonåringar snabbare än ni tror. Och våra underbara barn, de har vi bara till låns. Tid till ”lyxiga” frukostar , träning, egentid mm kommer . Ta väl vara på era barn!

    [Svara]

    Jessica Alfelt Reply:

    Jag tror nog att de allra flesta föräldrar tänker på sina barns bästa.

    [Svara]

    Anonym Reply:

    Skönt att någon ser det som jag gör! Jag är själv förskollärare med en fyra årig dotter och det bästa jag vet är att få en ”extra” ledig dag tillsammans med henne. Tiden går fort och snart är det bara kompisarna som gäller.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag håller verkligen med dig! Jag tänker också så att en vecka har 268 timmar och om 30 av dem innebär att barnen inte är i samma rum som sina föräldrar så finns det 238 timmar till den veckan som vi sitter ihop.

    [Svara]

    Jessica Reply:

    Men det ena utesluter inte det andra. Kan jag, vilket jag ofta kan, hämtar jag tidigt eller om vi inte har mycket att göra kan jag ta en dag ”ledigt” och ha barnen hemma – och i så fall arbeta en söndagkväll. Men jag sticker inte under stolen med att jag tränar när barnen är lämnade på dagis, för att det fungerar med mitt jobb. Och mina barn mår inte dåligt av det. Hade de varit stressade över att vara på dagis hade vi så klart sett över situationen.

    [Svara]

    Eva Reply:

    Bra skrivet Sara., jag saknar också barnens perspektiv i denna diskussion. Tro mig, jag har numer tonåringar och är det nåt jag inte ångrar så är det att jag gjorde allt för att minska tiden på förskolan för dem! Pusslade och trixade med våra tider för att vi skulle kunna vara mkt tillsammans! Kanske hade jag ångrat om vi gjort tvärtom….
    Jag menar absolut inte att förskola är dåligt men det finns en övertro på barns behov av pedagogisk verksamhet! Många föräldrar underskattar sin egen förmåga när det gäller att fostra fina barn!

    [Svara]

    Cajsa Reply:

    Åh så bra skrivit Sara!
    Jag är lärare och känner precis som du!
    Barn har behov av sina föräldrar och får nog av fsk skola när de är där!
    Förskolan/fritids är till för de barn med omsorgsbehov för att föräldrarna arbetar!!!

    [Svara]

  • Svara Anna 2 september, 2012 at 07:45

    Jag håller med Sara! Vem ser till barnen. De behöver kvanitetstid med sina föräldrar och inte kvalitetstid. Jag är själv förskollärare med en dotter på fyra år. Det bästa som finns är när vi får
    en”extra ” ledig dag tillsammans. Njut av tiden när de är små snart är det bara kompisarna som gäller.

    [Svara]

  • Svara lillal 2 september, 2012 at 22:56

    Vilken intressant diskussion!!!!! 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar