Lofsan

Gruppträning för mammor

Första stunden sedan 06 som jag sätter mig ner idag, så skönt att sätta ner rumpan i soffan. Att jobba som idrottslärare och PT är ju rätt fysiskt krävande. Jag har kört massa grymma PT-kunder och ett gruppträningspass Kick Ass Mama som är träning för mammor med bebisar.

Jag har ett möte nu på eftermiddagen och sen ska jag hämta barnen på förskolan. De var så gosiga i morse så jag längtar lite extra!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara bodycomf 14 februari, 2013 at 14:38

    Hehe, jag tänkte först på ÅRET -06 och tänkte att jo, hon är ju rätt aktiv, men kanske inte så?! 😉

    [Svara]

  • Svara Ulrika 14 februari, 2013 at 16:34

    Hej! Jag har en fråga på ett inlägg om magträning efter förlossning från den 7/2, men jag skriver här eftersom jag inte vet om du lägger märke till frågan annars. 🙂 Du ger instruktionen att man ska pressa ned svanken i golvet. Jag har letat runt en del efter bra övningar då jag har magmuskeldelning och behöver träna upp tvära bukmuskeln. (Har plankat men det har inte funkat så nu har jag skippat det och gått ner till enkla övningar på rygg som isolerar tvära bukmuskeln.) När jag då hittat beskrivningar på liknande övningar som dem du visar så har instruktörerna där istället sagt att man ska se till att blygdben och främre kanten av höftbenen är i samma nivå och att det är viktigt. Man ska alltså enligt dem inte pressa ned svanken utan hålla en neutral rygg men samtidigt dra in naveln mot ryggen hårt. Man ska även tänka på att inte bröstkorgen putar upp utan hålls kontrollerad för att inte sära raka bukmusklerna. Med magen indragen och startposition med benen böjda och fötterna i golvet ska man sedan dra benen längs golvet, lyfta benen längs golvet, samt lyfta upp benen med böjt knä upp över höften och ner igen i respektive övning. Kan du förklara tanken bakom din instruktion och övning, samt det jag beskrev? Varför skillnaden i instruktion? Så förvirrande när man inte är expert själv och olika experter säger olika. 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    För mig är det två helt olika övningar som jag visar och den du beskriver. Den övning jag visar är till för nyblivna mammor som vill få tillbaka kontakten med bålens muskulatur och lära sig andas samtidigt. Hur länge sen födde du?

    [Svara]

  • Svara Ulrika 14 februari, 2013 at 17:58

    Jag har fått två barn med snitt, ett i maj -10 och ett i april -12. Jag har också kolostomi. 🙂 Jag länkar till ett videoklipp jag tränat lite med, så ser du i.a.f. precis vad jag menar. http://www.youtube.com/watch?v=mLIBdD_rZ28

    Jag tycker din övning känns betydligt tyngre (när man fäller ner benen) och involverande fler av magens muskler än övningarna jag hittat. Som jag förstått det så är det tvärgående magmuskeln man ska fokusera på och vara försiktig med de yttre musklerna så länge man har delning och/eller inte är så stark i tvärgående muskeln. Så jag blev mest lite förvirrad av att jag tycker din övning med benen känns tung som en kontaktövning. Men du kanske mest menade det första du visade som kontaktövning, där man inte involverar benrörelser? Hur som, jag är förvirrad så du får gärna förtydliga. 🙂 Tack!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Exakt, det första är att kunna hitta kontakt med naveln, att kunna knipa och att kunna pressa ned ryggen. Att lägga till benen är en progression.

    [Svara]

  • Lämna kommentar