Lofsan

Frukosttema

Jag är en riktig sucker för frukostar. Jag äter gärna frukost till middag och bland det bästa med att vara i New York tycker jag är att jag kan beställa frukost dygnet runt och ingen höjer på ögonbrynen. I morgon bitti ska jag träffa en dietist som ska hjälpa mig finslipa mina frukostvanor. Jag äter alltid frukost men mitt problem är att jag knappt blir mätt och om jag blir det så är jag hungrig vid 09 igen. Jag börjar jobba vid 06-07 på vardagarna så förmiddagarna kan kännas långa om det kurrar i magen. Det ska bli riktigt kul att få bolla med en riktig dietist och höra hennes tankar om min frukost. Sen kommer jag att blogga och instagramma om mina frukostar en vecka framöver tänkte jag. Förhoppningsvis kan någon få inspiration till lite nya livsmedel, kombinationer och smaker.

Rosa Skrot har också en egen dietist, inte bara för medlemmar, något som flera av mina PT-kunder har bokat för att kunna finslipa matvanorna. Att få till träningen är inga problem för oss som tycker att träning är det det bästa som finns men om man inte har ett lika stort matintresse är det tuffare att få resultat. Abs are made in the kitchen brukar det ju heta. 🙂


Hur jag orkar eller hinner med är vanliga frågor jag får. Att jag äter väldigt mycket och regelbundet är förutsättningen för att min vardag ska fungera kan jag säga. Utan riktig mat, gärna mycket och ofta fungerar inte jag till 100% och vem vill inte vara komplett?!

Är ni frukostmänniskor ni med?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

26 Kommentarer

  • Svara Jenny 18 september, 2013 at 21:57

    Älskar verkligen frukost. Sitter gärna länge och njuter. Det bästa är hotellfrukostar.

    [Svara]

  • Svara Ann-Catrin 18 september, 2013 at 22:04

    Godaste målet på hela dagen.

    [Svara]

  • Svara Frida - Militärmamman 18 september, 2013 at 23:04

    Fullkomligt älskar frukost!! Klart bästa målet på dagen. Jag varierar mina frukostar mycket dels för att det är roligt och bra men också för att det finns så mycket gott att äta till frukost och jag har inte plats för allt gott på samma morgon. =)

    [Svara]

  • Svara Ylva 18 september, 2013 at 23:15

    Frukost är helt fantastiskt! Jag kan verkligen längta efter frukosten när jag ska sova

    [Svara]

  • Svara Lina 18 september, 2013 at 23:43

    Frukost är det bästa målet! Men har exakt samma problem, jag blir hungrig väldigt snabbt..

    Tack för all inspiration!

    [Svara]

  • Svara Cindy 19 september, 2013 at 05:21

    Frukost är helt klart bästa målet på dagen! Kul att du kör frukosttema och delar med dig framöver, ser fram emot inspiration och härliga tips!

    [Svara]

  • Svara Camilla 19 september, 2013 at 05:27

    Intressant!! Jag har samma problem som du, ska bli kul att se vad du får för tips 🙂

    [Svara]

  • Svara Maria 19 september, 2013 at 06:44

    Frukost är helt klart dagens bästa måltid. Tyvärr går jag hemifrån 5.30 på vardagarna så frukosten intas för det mesta på jobbet men det hindrar inte en bra frukost.

    [Svara]

  • Svara Sandra 19 september, 2013 at 07:02

    Jag går upp 2 timmar (!) innan jag börjar jobba just för att kunna sitta lääänge och äta frukost. Det absolut bästa målet! Jag körde paleo under 30 dagar för att kickstarta en lite hälsosammare kost (nu kommer jag köra på 80/20-regeln) och jag säger bara: frukostarna!! To die for! De kommer jag definitivt lyxa till helgerna med: bananpannkakor, kokosplättar, avokadokräm, goda smoothies, egen nötmüsli – så himla gott! Här finns alla supergoda paleofrukostar: http://undervarttak.blogspot.se/p/paleoskafferiet.html

    [Svara]

  • Svara Rode 19 september, 2013 at 07:39

    Mmmm. Håller med, frukost är det bästa som finns!! Äter nästan alltid på jobbet för enkelhet och tidsparande(somnar lätt i tidningen hemma). Kollegorna har nu vant sig vid mina små burkar med yoghurt/bär/nötter, kokta ägg och avocado som är så lätt att ta med i handväskan.

    [Svara]

  • Svara kejsarinna 19 september, 2013 at 08:15

    Det var tyvärr mitt problem oxå – hungern. Därför fick det bli LCHF, även om jag saknar mina mackor och flingor eller gröt. Men jag står mig så mycket bättre på ägg, avocado eller ibland bara kaffe med grädde.

    [Svara]

  • Svara Karin 19 september, 2013 at 09:00

    Gött! På frukosttemat skulle jag gärna vilja ha bra tips på mat före+efter morgonträning.
    Upp 530
    Tränar 630-715 (spinning/cirkelträning)
    Åter 730
    Lämnar på dagis 830
    Möjlighet att äta i lugn och ro 900

    Hur skall man tänka?

    Jätte tacksam för tips!!

    [Svara]

  • Svara LenaMaria 19 september, 2013 at 09:02

    Jag måste oxå ha mat för att fungera hela dagen. Vill helst inte prata förrän jag fått i mig frukost. Jag måste äta det första jag gör när jag vaknar. Jobbade med snöröjning förrut och kunde bli väckt 02.00 ibland men det spelade ingen roll, frukost va ett måste! Äter frukost 04.30 på morgnarna nuförtiden och är hungrig vid 06.30 igen :-).

    [Svara]

  • Svara LenaMaria 19 september, 2013 at 09:04

    Dricker du kaffe Lovisa?

    [Svara]

    admin Reply:

    Nej, det gör jag inte.

    [Svara]

    admin Reply:

    Det närmaste Lovisa har kommit kaffe är de tre matskedar stark espresso som jag smög i chokladbollarna till Sixtens kalas… Vet inte hur mycket det blir/boll men inte är det mycket. 🙂

    [Svara]

    LenaMaria Reply:

    Okej

    [Svara]

  • Svara Maria Lundberg 19 september, 2013 at 10:22

    Håller fullkomligt med:) Frukost är det bästa målet på dagen. Ägg, te, gröt, smörgås med gott pålägg och sedan är jag mätt men blir hungrig lika snabbt igen så det blir bra att få lite tips:)

    [Svara]

  • Svara amanda 19 september, 2013 at 11:08

    Har också svårt att bli mätt på frukost så vill gärna höra tips på hur man klarar sig utan att hungra ihjäl på morgonen 🙂 Sen vill jag bara berömma dig för att du inspirerar och alltid verkar så glad! Det smittar av sig! kram

    [Svara]

  • Svara FörortsPappan 19 september, 2013 at 11:14

    Bra tema! Jag var ju en av dem som frågade hur du orkar… Det här med mat är verkligen viktigt! Väntar med spänning på fortsättningen.

    [Svara]

  • Svara Johannes 19 september, 2013 at 11:35

    Jag hatade att äta frukost fram till i våras.
    Det tog ju tid från sömnen var min ingång till det hela. Men när jag började träna mer ordentligt blev jag så vansinnigt hungrig framåt eftermiddagen och efter lite analyserande så kom jag och min PT fram till att det var frukostens fel.
    Sedan dess diggar jag frukosten som tusan! Den gör att i alla fall jag orkar mer och får energi för att palla att träna någorlunda hårt i alla fall!

    / Johannes

    [Svara]

  • Svara Therese 19 september, 2013 at 13:45

    Älskar frukost, klart bästa målet på hela dagen! Skulle aldrig kunna hoppa över frukost, då är hela dagen förstörd. Jag kan också snabbt bli hungrig igen efter frukosten men det har blivit lite bättre sen jag la till mer protein och sen låter jag det aldrig gå mer än 3 timmar innan jag äter igen (även om det är något litet) det funkar för mej. Mvh Therese

    [Svara]

  • Svara Marie 19 september, 2013 at 14:14

    Å vilket toppen ämne du tar upp!! Har exakt samma problem!! Å jag gissar att många håller med!! Spelar ingen roll hur eller vad jag äter så e jag vrålhungrig å energilös en stund efter! Får ofta kommentater om hur jG kan äta så mycket!!! Vore väldigt intressant om di skrev en liten utvärdering efter varje frukost, kommer följa med spänning!!
    Stor kram

    [Svara]

  • Svara Manda 19 september, 2013 at 17:20

    Hurra, frukosttips! Äter gröt till frukost, men har lite svårt att få i mig mer än så. Ska försöka skärpa mig och lägga till en smoothie på morgonen. Är vrålhungrig igen efter en timme, behöver alla tips jag kan få! Kan du inte tipsa om några smidiga mellanmål att ta med till jobbet, som man kan äta lite ” i farten”? Helst ska de inte behöva vara i kylskåp.. 🙂 Tack för en toppenblogg, du inspirerar!

    [Svara]

  • Svara Elin 19 september, 2013 at 17:25

    Å jag som verkligen INTE är en frukostmänniska. Jag kokar ägg och gör smootie så det räcker för två dagar. Då slipper jag göra iordning någonting varannan dag. Bra för mig som annars lätt hoppar över frukosten annars!
    Ibland startar jag dagen med en proteinshake bara för att få i mig någonting över huvud taget. Då blir det ordentlig frukost efter att jag lämnat barnen på fsk.
    Jag avundas er alla som älskar frukost! Jag tänker istället på frukosten som bränsle som måste i för att kroppen ska kunna fungera som den ska.
    Mottager gärna bra tips på lättlagade och goda frukostar!
    Kram

    [Svara]

  • Svara Annah 23 september, 2013 at 12:29

    Jag har aldrig varit en frukostmänniska men det går även att lära gamla hundar sitta och sedan träningen kom in i mitt liv älskar jag frukost. Min favorit är overnight oats med bär. Och sedan tar jag ett ägg till mellis vid halv tio ungefär. För tre veckor sedan ändrade jag mina frukosttider och jag mår verkligen toppen av det och att jag äter fem gånger om dagen.

    Overnight oats är perfekt att förbereda dagen innan. Om någon annan är intresserad brukar jag göra följande:
    ½ banan (mosad)
    1 dl kvarg
    1 dl havregryn
    ca 1 dl kokosmjölk
    1-2 msk kokosflingor
    Chiafrön

    Brukar ha någon dl frysta bär (hallon, blåbär, mango) på allt som får tina i kylskåpet med det övriga. Supergott och mättande.

    [Svara]

  • Lämna kommentar