Lofsan

Fredagsmöten och Fråga om stretching

Veckans sista vardag har jag varit på språng hela dagen. Från ett möte till ett annat. Jag har bland annat skrivit nya samarbetsavtal som ska hjälpa mig vässa till bloggen och framförallt mina filmer till er extra mycket. Det kommer att bli riktigt kul!
 
 Min helg kommer att bestå av jätteroliga saker; imorgon kör jag först ett träningspass för alla mammor på Mamma Blogger Boot Camp på Planet Fitness och sedan ska jag föreläsa om att skapa fysisk och mental styrka efter graviditet. Som avslut på dagen väntar ett träningspass tillsammans med Dunderklubben, ett gäng tjejer jag tränar styrkelyft tillsammans med.
 
 På söndag kör vi ett nytt inslag på Nyhetsmorgon. Temat denna gång är Stretching och som vanligt tar jag med mig era frågor till studion och svarar på dom i direktsändning. Vad vill ni veta om stretching? Övningar? Effekt? Ställ era frågor här i kommentarsfältet så besvarar jag så många som möjligt på söndag!
 
 


Långt ifrån träningskläder på dagens jobboutfit!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

17 Kommentarer

  • Svara Lisa 28 februari, 2014 at 20:06

    Jag undrar lite om stretching vs dynamisk rörlighetsträning när man är extremt stel. Jag är stel bröstryggen och höftböjaren bl.a. Kommer inte ner i en squat t.ex. Och overhead squat är helt omöjligt eller allt som innebär armarna ovanför huvudet samtidigt som jag försöker knäböja.

    Ska man jobba med sin rörlighet i övningar eller ska man stretcha statiskt under en längre tid? Typ hålla en position i flera minuter? Eller ska man jobba med skumrulle och massage och liknande tekniker? Vad är skillnaden och vilka mekanismer påverkar de olika övningarna?

    [Svara]

  • Svara Johanna 28 februari, 2014 at 20:53

    Hej! Jag skulle vilja veta vilken som är bästa stretchövningen för att kunna göra riktigt bra ”ass to the Grass”-squat? Upplever att jag är stel i höfter, baksida ben och fotleder! Hoppas på att min fråga kommer med!:) trevlig helg! :

    [Svara]

  • Svara Anna 28 februari, 2014 at 20:56

    Styrkelyft innehåller väl bänk, mark och böj? Ni kör väl bara mark?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Nej, vi kör press, bänk, böj och drag. Men jag bloggar inte om allt. 🙂

    [Svara]

  • Svara mimmi 28 februari, 2014 at 21:05

    Stretcha och rörlighetsträna utan uppvärming – kan man göra det? Är rädd att göra mig illa!

    [Svara]

  • Svara Johanna 28 februari, 2014 at 21:25

    Bra stretch för knän och rumpa (utsida lår) itb muskeln. Jag får ofta ont/stel/öm i senan som sitter i knävecket längst ut ”mot kanten”. Ibland utsidan av knät. Men senaste tiden mest i senan eller vad det nu är?! Försöker stretcha dagligen men behöver fler övningar. Har även en foamroller. Antar att det är typ löparknä jag dras med till och från när det sätter sig i utsidan av knät, men den senan?!? Dom två BÄSTA övningarna 🙂 Kram och tack för all inspo du ger dagligen!!

    [Svara]

  • Svara Linda 28 februari, 2014 at 21:33

    Jag undrar hur jag ska komma åt lilla bröstmuskeln? Efter graviditeter och amningar har den liksom blivit förkortad och jag får kämpa för att få bak mina skuldror.

    [Svara]

  • Svara Hanna 28 februari, 2014 at 21:36

    Ger stretching minskad träningsvärk eller är det en myt? Vilka är effekterna med att stretcha kontra rörlighet? Hälsningar hon som aldrig skulle ”slösa” tid på stretching..

    [Svara]

  • Svara Johanna 28 februari, 2014 at 23:05

    Jag kan inte göra knäböj och undrar om du kan ge mig några tips på hur jag ska “lära mig”?

    När jag försöker mig på knäböj kommer jag bara ner i (ungefär) en halv knäböj. För att komma djupare måste jag antingen lyfta hälarna eller fälla fram överkroppen jättemycket. Annars skulle jag tippa baklänges. Jag kan inte heller sitta på huk med hälarna i golvet.

    Min tanke är att det måste bero på osmidighet, svaghet eller att jag inte är skapt för knäböj. (Jag hoppas inte att det är det sista).

    Jag vet inte om det går att förstå hur jag menar. När jag försöker förklara för andra eller får tips från ledaren på cirkelpass tror de bara att jag inte ”vågar” gå ner längre eller att jag inte fattar hur man ska göra, men det tar verkligen stopp. Jag har provat att gå ner djupt hemma när ingen ser och jag tippar omkull. Pallar jag upp med en viktskiva under varje häl funkar det bättre men det känns som jag undviker ett problem och snarare gör saken värre när jag gör på det sättet.

    Tror du att det har med vaderna att göra? Eller är något annat? Är det vanligt? Och vad kan jag göra åt det?

    Knäböj förekommer ju i så många övningar och träningsprogram. Jag blir så irriterad när jag inte kan utföra en sådan “basic” övning som ser så enkel ut och verkar så självklar.

    Du har en väldigt trevlig och positiv blogg som inspirerar och skapar nyfikenhet. Tack //Johanna

    [Svara]

  • Svara Sanna 1 mars, 2014 at 00:11

    Jag skulle vilja ha tips på hur man övar upp rörligheten i fotlederna så att jag kan bli bättre på att utföra djupa squats/benböj. Jag trillar nästan baklänges när jag utför dem eftersom fotlederna är så stela. Jag har tränat gymnastik i många år och haft många stukningar och ledbandsskador – kan det vara de som ställer till det ännu mer?
    Med vänlig hälsning Sanna

    [Svara]

  • Svara Sportmamma 1 mars, 2014 at 01:28

    Hittade just hit för första gången. Grym blogg!

    Jag skulle vilja veta mer om stretchingens effekt. Såg något program, kanske vetenskapens värld(?) där det beskrevs att stretching före ett pass försämrade effekten av träningen samt att stretching efteråt ”var skönt” ungefär. Stämmer det?

    [Svara]

  • Svara Linda 1 mars, 2014 at 11:54

    Stretch eller rörlighetsövningar, vad är de olika effekterna? Tips på olika rörlighetsövningar och när man ska lägga in dem, innan eller efter ett löp- eller styrkepass.
    Tack för en bra och inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Anna-Karin 1 mars, 2014 at 13:32

    Hej! Jag har en väldigt kort höftböjare/framsida lår vilket gör att jag inte får till mitt löpsteg helt 100, har du några tips på hur man kan stretcha för att bli mer rörlig i detta område? Vad/hur ofta/hur länge?

    Tack för en grym blogg!

    /Anna-Karin

    [Svara]

  • Svara Anna 1 mars, 2014 at 18:22

    Vad är egentligen meningen med stretchning? Jag känner mig ganska rörlig och sällan stel, ser därför inte riktigt meningen med att stretcha..

    [Svara]

  • Svara Vivi 1 mars, 2014 at 19:13

    Höftböjaren är för mig också ett problem.
    Här vill jag också gärna få tips.

    [Svara]

  • Svara Emma 1 mars, 2014 at 22:57

    Jag styrketränar ungefär tre pass i veckan ibland mer. Ska även försöka få till lite löppass också. Då undrar jag ska man stretcha efteråt/innan? Får man negativa effekter av att inte göra det?. Kan man lika gärna lägga in några pass yoga per vecka? Kram

    [Svara]

  • Svara Ljung 1 mars, 2014 at 23:59

    Stretching som sker efter träning är bra för återhämtningen?
    Det är inte så att stretching försämrar explosiviteten?

    [Svara]

  • Lämna kommentar