TV4, Videobloggar

Frågor & svar om fettförbränning på Nyhetsmorgon

 

I morse var jag på TV4 Nyhetsmorgon och svarade på frågor om fettförbränning. Det är ju det absolut vanligaste ämnet både mina PT-kunder och ni bloggläsare vill prata om. Det finns många myter och sanningar och jag hjälper gärna till att bena ut dessa.

Vilka frågor saknar ni i klippet ovan? Fyll på med dem så besvarar jag de i kommentarsfältet efterhand!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

32 Kommentarer

  • Svara Alexandra 12 januari, 2014 at 23:52

    Jag undrar mer om man måste träna ”fettförbrännande träning” eller om det räcker med att träna traditionell styrketräning, alltså inte typ cirkel eller intervaller? Det beror ju så klart på ens mål, det förstår jag ju…men om man får tillräckligt med förbränning av att bara träna styrka, utan pulstoppar?

    [Svara]

    admin Reply:

    Det beror ju som du skriver på vad du har för mål.

    [Svara]

  • Svara Emma 13 januari, 2014 at 00:47

    Hej. Jag håller på att gå ner i vikt efter min graviditet. Väger 57, är 166 långt men måttet strax under naveln är 90 cm. Brösten blir små, benen blir smala, armarna blir smala, men hur gör jag för att förbränna runt magen? Eller är det styrketräna som är enda lösning? Är inte nått fan av att styrketräna, gillar promenader och Löpning dock 🙂

    [Svara]

    admin Reply:

    Det låter som att du behöver öka din styrketräning! Bygg muskler på armar och ben och bål och kör korta intensiva konditionspass så att du inte stressar kroppen för mycket med långa pass.

    [Svara]

  • Svara Lisa 13 januari, 2014 at 06:16

    Jag läser och hör ofta att kondition tillsammans med styrketräning gör det svårare för muskeluppbyggande, stämmer det? Kanske inte hör till ämnet men hoppas att du kan svara nu ändå eller vid senare tillfälle då jag tror fler undrar över detta! Kram!

    [Svara]

    admin Reply:

    Ja, det mest effektiva när du vill bygga muskler är att ligga på ett kaloriöverskott och samtidigt lägga på dig fettet. Det brukar kallas för att bulka.

    [Svara]

  • Svara Sofi 13 januari, 2014 at 08:13

    Hej, jag undrar hur jag ska fördela mina 5 pass/vecka på styrka/kondition om jag har som mål att gå ner 5 kg men samtidigt bibehålla musklerna?

    [Svara]

    admin Reply:

    Om du vill gå ner 5 kilo i rent fett är det väldigt svårt, att gå ner 5 kilo i kroppsvikt är lätt eftersom du förlorar mycket vätska i början. Om du var mina PT-kund hade jag nog lagt upp ett schema med 3 intervallpass a 20 minuter och 3 tunga styrkepass i cirkelform a 35 minuter som du kan kombinera tillsammans. Jag skulle också göra en kostanalys och se över hur du äter i dagsläget för att se var vi kan styra upp utrymmet.

    [Svara]

    Natten Reply:

    Intervallpassen: skulle du lägga dem enbart på löpbandet eller några andra varianter?
    Skulle du lägga upp de 3 styrkepassen med övningar för hela kroppen eller fokusera varje pass på olika muskelgrupper?
    Hur rekommenderar du att konditionspassen och styrkepassen fördelas? Vad är bäst att träna först?
    Tycker du det är mest effekt att kombinera passen vid samma träningstilfälle?
    hur många träningstillfällen i veckan på detta upplägg?
    tack för en fantastisk blogg!

    [Svara]

  • Svara Susanne 13 januari, 2014 at 08:39

    Hej

    Du pratade om intervaller och puls. Jag har pulsklocka och använder den vid intervaller på löpbandet. Om min max puls ligger på ca 185 är det då därjag ska ligga så länge som möjligt. Det tar ju ett par intervaller för att komma dit och då är man ju redan ganska trött. Jag har även hört att man ska ligga på ca 70% av sin max puls för fettförbränning. Vad är bäst?
    Tack för en toppen blogg som blandar övningar, recept, videos m.m

    [Svara]

    admin Reply:

    Om du vill maximera din effekt och jobba både med konditionen och fettförbränningen är vi intresserade dels av din totala volym i en hög pulsnivå och hur hög puls du kommit upp i. Kör 20/40 eller 30/30 så att du hinner återhämta dig mellan varje så blir du inte lika trött i benen. Kör gärna 2 block med 10 omgångar i varje.

    [Svara]

  • Svara jessica 13 januari, 2014 at 08:40

    Ur fettförbränningsynpunkt vad är mest optimalt ? Tunga gympass eller cirkelträning med högt tempo fördelat i intervaller? Och ren cardio som spinning/rodd/simning/löpning var bör pulsen vara för att vara fettförbrännande ?Om jag har en maxpuls på 185 var bör jag då ligga? 🙂

    [Svara]

    admin Reply:

    Cirkelträning med tunga vikter och snabba byten drar upp din puls, kombinera övningarna så att du hela tiden har krafter kvar i musklerna. Om du vill köra högintensiva intervaller på spinning/rodd/simning/löpning brukar 10*30 sekunder på 90-95% av din maxpuls vara ett bra riktmärke. Vila 30 sekunder.

    [Svara]

    jessica Reply:

    tack!

    [Svara]

  • Svara Elin 13 januari, 2014 at 09:46

    Jag är hemma och mammaledig, brukar köra ett gäng tabataintervaller när min flicka tar en tupplur. Det jag har kört är burpees men precis som du säger i inlägget är det benen som blir trötta först så jag skulle gärna ha förslag på flera bra övningar som får igång pulsen snabbt. Jag har inga problem med hopp. Jag är sjukgymnast och i min lilla kommun finns få PTs och ingen vad jag vet med kunskap om gravida. När jag var gravid tränade jag under hela tiden viket jag mådde mycket bra av. Jag skulle gärna utbilda mig mer och ge gravida kvinnor hjälp med träning under och efter graviditet här ”hemma”. Denna tanke väcktes när jag var gravid eftersom jag under hela denna tid sett endast en till mage på gymmet och hört många mammor nu efteråt som har ont på div ställen samt gärna vill gå ner i vikt, önskvärt är att man kan ha samarbete med MVC och BVC. Tips hur jag kan börja komma igång?

    [Svara]

    admin Reply:

    Den här endagsutbildningen är bra: http://www.safe-education.se/vara-utbildningar/vidareutbildningar/traning-under-och-efter-graviditet/

    Jag ska filma fler pulsövningar men snabba stepup på stol tycker jag själv är en bra hemmapulsövning.

    [Svara]

  • Svara Martina 13 januari, 2014 at 09:48

    Vad är mest fettförbrännande: intervallträning (cirkelpass, löpning, cykel osv) eller ”längre” pass där pulsen ligger någorlunda konstant?

    Hur lång tid tar det innan fettförbränningen kickar igång? Hur långa pass bör man köra?

    Tack Lovisa för att du vill ta dig tid och svara på alla våra frågor!

    [Svara]

    admin Reply:

    Det du behöver ta hänsyn till hur mycket träningen sliter på kroppen, hur motiverad du är till träning och hur mycket tid du kan lägga på passen. Rent generellt sett brukar man kunna pressa sig hårdare i intervallform och kunna ta ut sig mer, ju högre puls desto mer förbränner du. Ju längre pass du kör desto mer sliter du på kroppen och riskerar att bli skadad och/eller tröttna.

    Jag rekommenderar 20 minuter långa pass om du vill köra högintensiva intervaller.

    [Svara]

  • Svara Camilla 13 januari, 2014 at 13:39

    Hej!
    Vill veta om struma och viktnedgång. Hörde att du svarade på en fråga om detta i programmet, men hängde inte riktigt med på svaret. Om man inte har någon sköldkörtel kvar, utan äter Levaxin, pga giftstruma operation. Hur går man då ner i vikt? Är det möjligt? Vad ska man tänka på?
    Hälsn
    Camilla

    [Svara]

    admin Reply:

    Frågan handlade om hypotyreos, och om det går att gå ner i vikt trots sjukdomen. Mitt svar är att det går men det tar längre tid och är svårare, man måste vara mer noggrann. Träningen behöver planeras bättre och kosten spelar en ännu större roll.

    [Svara]

    my Reply:

    Hej, jag hoppar in här om det ok. Jag har hypoteros och har väldigt svårt att gå ner i vikt. Jag tränar ca 4-5 gånger per vecka fördelat på 1-2 pass som är lite mer konditionsinriktade (löpning / crosstrainer + mage) och resten styrketräning fördelat på ben, bröst/axlar och rygg på olika dagar. Innan sommaren tränade jag crossfit 5-6 dagar i veckan och gick ner lite och höll vikten men nu har jag gått upp lite igen. Du säger kosten är viktig, jag tycker mig äta rätt vettigt. Gröt och 1 ägg till frukost, lite kvarg och en frukt/en halv frukt, lunch (ofta lite råris med kycklinggryta eller liknande. husman liksom) och sen kvarg till mellis, middag och kanske lite kvällsmål någon gång (kvarg/ägg). Små portioner varje gång. Vad kan jag göra tror du för att gå ner lite i vikt? Jag är lite överviktig men absolut inte otränad, men behöver inte de extra fem-tio kilon jag bär på. Det är såklart svårt för dig att ge råd utifrån men om du har något konkret tips tar jag gärna emot det. Tack 🙂

    [Svara]

  • Svara Lena 13 januari, 2014 at 14:36

    Hej! Jag undrar vad du hade för skor på dig i nyhetsmorgon i inslaget om fettförbränning? Va jättefina!

    [Svara]

    admin Reply:

    Det är ett par Merrell!

    [Svara]

  • Svara Lovisa 13 januari, 2014 at 20:53

    Hej!
    Vill gärna ha tips på effektiva övningar vid fettförbränning runt midja, höft och lår!

    [Svara]

    admin Reply:

    Alla övningar som du gör med hög puls är bra för din förbränning. Om du tränar hemma kan du jobba med hopp, stepup på stol, löpning i planka tex. På gym fungerar löpbandet, roddmaskinen, crosstrainern eller cykeln också bra. Det viktiga är inte vilka övningar du gör utan hur hög puls du kan få upp,

    [Svara]

  • Svara Annica 14 januari, 2014 at 21:13

    Bra klipp! Du sa att maxpulsen påverkas bl a av hur vältränad man är. Jag har fått lära mig att den inte påverkas av träning (men tycker nog själv att det verkar så). Är det nya rön?

    [Svara]

    admin Reply:

    Ju mer vältränad du är desto större möjlighet har du att nå din maxpuls. en otränad person kommer inte att kunna komma upp i sin egen maxpuls eftersom hen kommer att stoppas av andra faktorer först.

    [Svara]

  • Svara Emelie 15 januari, 2014 at 19:39

    Hej!

    Om man vill förlora fett runt midjan och få en smalare mage, måste man sluta äta eller ändra på sina matvanor?

    Jag vill få bort överblivet fett från min mage men jag älskar mat och att laga mat och äter rätt mycket och även onyttigt oftare än 1 gång i veckan, men jag har flera gånger försökt att dra ner på det men har helt enkelt inte viljan.

    Tack på förhand!

    [Svara]

  • Svara Anna 16 januari, 2014 at 21:37

    Hej!

    Jag har som primärt mål att springa Gbg-varvet under 2 timmar, och tränar för det genom långpass, intervaller, tempo och myspass. Använder mammamage-appen 5-6 ggr i veckan, tränar löpstyrka 30 min/vecka (bland annat era rss-övningar).

    Min fråga är; kan jag bli av med min limpmage genom att träna för Gbg-varvet på det här viset, eller borde jag köra mer korta, pulshöjande pass emellan?

    Som sagt. Gbg-varvet är primärt, mammamagen är sekundärt, men vore en härlig bonus. 🙂

    /Anna

    [Svara]

  • Svara Maria Molin 17 januari, 2014 at 22:28

    Hejsan! Intressant inslag om fettförbränning på TV4! Ett par korta frågor: Hur snabbt rullade bandet när Maria sprang intervaller? Och hur snabbt kör du själv som snabbast denna typ av intervaller? Lite kul att få en uppfattning om vilken nivå andra kör på!

    [Svara]

  • Svara Hille 20 januari, 2014 at 20:26

    Hej

    Försöker gå ner i vikt. Har börjat med 5:2 dieten och minskat ner på kolhydrater och socker.
    Vad rekommenderar du för träning för att få en bra vikt minskning .
    169 cm och väger 122 kg. Hör tid att ta tag i sittl liv och är tacksam för svar.
    Hille

    [Svara]

  • Svara Maja 16 februari, 2016 at 16:45

    Hej jag är 14 år och jag vill gå ner i vikt iallafall ta bort fett från lår, midja,mage ska man köra intervallträning eller vad för träning och hur länge för att kunna se resultat snabbt ?skulle vara jätte tacksam för svar och tips på att få bort fett från lår,mage,midja

    [Svara]

  • Lämna kommentar