TV4, Videobloggar

Fråga PTn om fettförbränning

Idag ska vi filma på Rosa Skrot för TV4 Nyhetsmorgon. Temat på söndag är fettförbränning och ni kan ställa alla frågor här eller på Twitter @lofsan så svarar jag på dom i direktsändning. Vi kommer att bjuda på övningar att göra hemma och visa hur man effektivt kan kicka igång förbränningen på löpband.
 
 Vad vill du veta om fettförbränning? Vilka ”sanningar” vill du reda ut?
 
 Shoot!
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

20 Kommentarer

  • Svara Tobias 10 januari, 2014 at 08:27

    Hej,

    Jag är i full gång och komma igång med mitt nya hälsosammare liv (jätte ovanligt så här efter nyår) och på matfronten känner jag att jag har koll men när det gäller bästa möjliga sätt att förbränna är det lite sämre.

    Jag springer 5 km två gånger i veckan på tider på ca 6 min/km och utöver det spelar innebandy en timme i veckan och gym (cross trainer 15 min + mage-, rygg- och ben-övningar) men vad kan jag justera av dessa för att få ut det bästa för förbränning ?

    Ska man springa snabbare i en kortare sträcka eller ska man springa långsammare (hur pass långsamt får det då gå för en otränad) i en längre sträcka ?

    Ska jag på dagar jag inte tränar de saker jag nämnt ovan ta en promenad, hur lång ska den vara för att förbränna optimalt ? vilket tempo ska jag hålla ?

    Tack på förhand för svar.

    [Svara]

  • Svara Bettan 10 januari, 2014 at 09:52

    Jag skulle vilja veta om man verkligen förbränner mer ”före frukost” som så många påstår.

    [Svara]

  • Svara Karolina 10 januari, 2014 at 09:53

    Hur ”maxar” man sin fettförbränning?

    Mvh

    Karolina

    [Svara]

  • Svara Caroline 10 januari, 2014 at 10:27

    Vanligt förekommande bland tjejer/kvinnor är hypotyreos. Bl.a. jag och vi är mycket svårare att bli Av med överflödigt fett. Finns det något särskilt som vi kan tänka på!
    /Caroline

    [Svara]

  • Svara Moa 10 januari, 2014 at 11:10

    Hej! Jag undrar kortfattat hur en gör för att gå ner i vikt men samtidigt behålla muskler? Nu på vintern tränar jag mest styrketräning inomhus + att all god mat under december har gjort att jag gått upp några kilon vilket är fine nu, men till våren/sommaren vill jag fokusera på sporter där det är fördelaktigt att vara lite lättare (klättring & löpning). Hur ska jag tänka? Jag är rädd för att tappa muskler (de behöver jag!) om jag äter för kalorisnålt… Tack på förhand! 🙂

    [Svara]

  • Svara Alice 10 januari, 2014 at 12:50

    Hej!

    Jag skulle vilja veta ifall man kan träna bort sina bröst.
    Kan man förminska dem genom träning? vad ska jag göra för att få dem mindre isf? går det att äta på något annat sätt får att de inte ska vara stora?
    Tack så mycket du sprider jätte mycket motivation och glädje

    [Svara]

  • Svara Natten 10 januari, 2014 at 13:24

    Hur är bästa sättet att träna och att äta för att minska i fettprocent? Hur ofta är bäst att träna och på vilket sätt? Hur mycket påverkar kosten?Styrka kontra kondition, och vilken intensitet är mest effektiv? Vad ger minst fettförbrännande effekt?

    [Svara]

  • Svara Lovisa 11 januari, 2014 at 00:07

    Hej Lofsan!

    Jag springer 2-3 gånger i veckan och tränar lite styrkeövningar hemma efter löp-passen. Om jag har förstått rätt kan man inte punktträna bort fett. Har du några tips på effektiva övningar man kan göra för att förbränna fett runt lår, mage och höft.

    [Svara]

  • Svara Isabel 11 januari, 2014 at 10:58

    Hejsan!
    Kan man punktmarkera sin fettförbränning?
    Har tex problem med att få fastare armar och minska omfånget på dem 🙂

    [Svara]

  • Svara Emilia 11 januari, 2014 at 12:46

    Hej! Vad är din åsikt angående fettförbränningskapslar som
    hjälpmedel när man vill gå ner i vikt? Funkar dem?

    [Svara]

  • Svara Anna 11 januari, 2014 at 16:03

    Jag vill inte veta något om fettförbränning, jag vill bara veta hur man blir stark, snabb och spänstig!!!

    [Svara]

  • Svara Annika 11 januari, 2014 at 16:45

    Hej Lofsan!
    Jag undrar om man kan påverka sin förbränning genom träning om man har problem med sköldkörteln (som ju är vanligt bland kvinnor). Isåfall vad ska man då speciellt tänka på när det gäller träning och kost?

    Mvh Annika

    [Svara]

  • Svara Anna 12 januari, 2014 at 09:27

    Hej!
    Jag styrketränar ca 30 min/dag. Mellan fyra till sex dagar i veckan beroende på hur jag jobbar. Resterande dagar försöker jag gå. Blir 5-7 km eller så springer jag fyra km.
    Jag märker inga resultat varken på vågen eller i spegeln. Vikten står still sen år tillbaks. Vad ska jag förändra? Mål är ner i vikt ca 7 kg. Bättre kondis o synliga muskler 😉

    Jag har appen shape up. Sköter den fem av sju dagar i veckan. På helgerna drar jag över 3-900 kcal… (!!!) Ligger annars på 1700kcal. Är 175 cm o väger 77 kg.

    Du o Jessica är bäst! Puss

    [Svara]

  • Svara Micaela 12 januari, 2014 at 11:38

    Hej!

    Toppenbra program idag på TV4! Du är så inspirerande stort tack!

    Jag skulle bli jätteglad om du kunde säga vart du och Lisa har hittat era fina träningsbyxor 🙂

    Tack!
    Mvh/Micaela

    [Svara]

    admin Reply:

    tack! Mina är från Röhnisch och Marias från lindex.

    [Svara]

  • Svara Ullis 12 januari, 2014 at 11:49

    Inspirerande inslag i Nyhetsmorgon!!!
    Om man kör crossfit, vilka intervalltider rekommenderar du?
    Vi brukar köra 3×30 sek/ stadion, och ca 12 stationer. Bra eller?
    Tack på förhand.

    [Svara]

    admin Reply:

    Om du kör crossfit så finns det ju färdiga program. Crossfit är inte i första hand en träningsform för att bränna fett. Om du tänker att ni kör cirkelträning med skivstångsövningar kombinerade med kroppsviktsövningar så är 36* 30 sekunder lagom.

    [Svara]

  • Svara Ljung 12 januari, 2014 at 15:18

    Hej!
    Är intervallträning på cykel ett bra fettförbrännings pass?
    Får riktig saftig mjölksyra hur påverkar det?

    Mvh

    [Svara]

    admin Reply:

    Det beror på hur hög puls du kan få. Om du får mjölksyra innan du lyckas få upp pulsen är det inte säkert att det är så lämpligt i fettfrbränningsynvinkel men bra för mjöksyratåligheten. 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 14 januari, 2014 at 09:01

    Jag har kommenterat under detta inlägg emn nu kanjag inte se det. Är ju nyfiken om jag fått svar… hur gör man för att se alla kommentarer under ett inlägg?

    [Svara]

  • Lämna kommentar