Lofsan

Fråga PTn om bålstabilitet och coreträning

 På TV4 Nyhetsmorgon på söndag kommer temat för mitt besök att vara bålstabilitet och coreträning. Jag vill lyfta fram hur viktig coreträningen är för du ska få starkare mage, bättre hållning, ett starkare löpsteg och mindre ont i ryggen. Som vanligt vill jag gärna ha med frågor från er som jag kan besvara i studion. Utifrån vad ni undrar över om just coreträning så kan jag rikta in övningarna och tipsen mot just er.
 
 Så ställ alla era frågor om coreträning och bålstabilitet i kommentarsfältet så tar jag med mig dom till studion på söndag!
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

31 Kommentarer

  • Svara Cattis 11 mars, 2014 at 20:27

    Hur ska man tänka kring coreträning när man är gravid?

    [Svara]

  • Svara Anette 11 mars, 2014 at 20:31

    Jag känner mig ofta trött och överansträngd i ländryggen. Har hört att jag borde träna mer rumpa och mage. Stämmer det? Hur? (Har en son på 15 mån och jag har haft besvären sen graviditeten)

    [Svara]

  • Svara Linn 11 mars, 2014 at 20:50

    Hur effektivt är det att sitta på en pilatesboll t.ex när man har ett kontorsarbete? Något speciellt man ska tänka på?

    [Svara]

  • Svara Johanna 11 mars, 2014 at 20:50

    Hej.
    Alla pratar om bålstabilitet och hur bra det är. Men att få tips på riktiga ”nybörjarövningar” är svårt tycker jag. Plankan brukar bli svaret men jag är orolig att jag är för klen för att fixa plankan, dessutom gör det ont i knäna när jag ”plankar” (varför?).
    Har du bra tips på övningar till mig som har totalt otränad core. Jag är inte gravid, har aldrig varit gravid och har inga större besvär med ryggen.

    [Svara]

    Camilla Reply:

    Jag undrar lite samma sak. Har en pappa som vid +50 börjat löpträna, men nu vill ja få honom att få upp styrkan också. Han springer som en hösäck och plankan är alldeles för tuff. Försökte få han att ligga på en foamroll, men han är för stel (i bröstryggen gissar ja), och kommer inte ner med huvudet

    [Svara]

  • Svara Anna 11 mars, 2014 at 21:06

    Har du tips på effektiva övningar för bålen som inte innebär de klassiska plankan och sit-ups?

    [Svara]

  • Svara Sara 11 mars, 2014 at 21:06

    Hej Lovisa!
    En fråga om coreträning. Jag har sedan min dotter föddes för 7 månader sedan tränat med appen mamma-mage och även kört mycket basövningar i gymmet för att stärka upp inifrån. Separationen gick ihop redan efter en vecka. Känner mig fortfarande svag i magen – vad är nästa steg i min magträning dvs hur går jag vidare härifrån?
    Tack för en bra blogg och lycka till på söndag!
    MVH Sara

    [Svara]

  • Svara Saras träningsblogg 11 mars, 2014 at 21:17

    Är statisk planka bra eller dåligt? Tex för en cyklist som behöver ha en stark bål!

    [Svara]

  • Svara Jenni 11 mars, 2014 at 21:45

    Hej!

    Vad har du för tips för att få synliga magrutor? Musklerna finns men syns inte…

    [Svara]

  • Svara Majtessa 11 mars, 2014 at 21:51

    Hej!

    Vad bra, då ska jag sitta klistrad framför teven på söndag! Jag undrar hur man ska träna för att skapa bättre balans mellan höger och vänster sida, för jag antar att det också kommer från bålen och bäckenet. Jag har sämre balans och rörlighet i höften på höger sida, troligen pga besvärlig foglossning för 7 (!) år sedan. Nu när jag äntligen har börjat träna igen märker jag tydligt hur höger höft är svagare/stelare och har sämre balans. Tack för en fantastiskt bra träningsresursblogg!

    [Svara]

  • Svara Elin 11 mars, 2014 at 21:51

    Hej! Tack för många supertips som du kommer med i Nyhetsmorgon! Funderade på vad som är bra att tänka på då man gör t.ex. vanliga situps eller crunches och det börjar ”ta mera ont” uppe vid höft och lår än i magen. Är det så att man ska spänna magen mera då? Och varför kan man få ont i höften/övre låren på detta sätt?

    [Svara]

  • Svara Anna Löfgren 11 mars, 2014 at 22:05

    Hej

    På söndag vill jag få tips på att stärka ländryggen/svanken.

    /Hälsningar Anna

    [Svara]

  • Svara marie 11 mars, 2014 at 22:08

    Hej

    Jag svankar en hel del, finns det bra övningar för mig eller något speciellt jag ska tänka på när jag styrketränar?

    Marie

    [Svara]

  • Svara Ida 11 mars, 2014 at 22:30

    Hej! I träningssammanhang pratas det ofta om de inre och de yttre magmusklerna/bålmusklerna. Vad är skillnaden och när (och hur!) bör man träna vad?

    Ser fram emot söndag, alltid inspirerande!

    Mvh, Ida

    [Svara]

  • Svara Catharina 11 mars, 2014 at 22:39

    Hej! jag undrar lite om magmuskeldelning efter graviditet. Jag har läst på flera ställen att 1cm delning (på bredden) är ok, men vad betyder det? betyder det att jag kan räkna dom som att de har dragit ihop sig och jag kan gå vidare med andra coreövningar eller ska dom gå ihop helt till 0cm innan jag bör gå vidare?

    [Svara]

  • Svara Matilda 11 mars, 2014 at 22:46

    En fråga; vad tycker du är bäst – statiska magövningar som planka eller rörliga som situps? För och nackdelar med de olika varianterna och vad är skonsammast mot ländryggen?

    [Svara]

  • Svara Anni Pettersson 12 mars, 2014 at 06:06

    Hej! Vore toppen om du kunde nämna någonting kring hur och om man kan använda sig av de övningarna du tar upp i programmet under pågående graviditet. Har tränat mycket bålstabiliserings hos sjukgymnast efter att jag fick mitt första barn, är nu gravid igen i v. 23 och känner mig osäker på hur jag kan fortsätta den här träningen då det redan känns som att jag tappat kontakten med de där inre magmusklerna. Fick under förra grav diskbråck i slutet av v.37 och är livrädd att det ska hända igen men vet att jag var väldigt svag i bålen och vägde alldeles för mycket! Tack flr en superblogg! Blir alltid så inspirerad att träna mer när jag läser dina inlägg!

    [Svara]

  • Svara Lisa 12 mars, 2014 at 06:28

    En lite udda fråga: om man drar in magen, blir det också en sorts statisk träning för magen? Jag har provat en längre period försökt att göra vissa vardagssysslor t.ex. plocka ur diskmaskinen, med magen indragen/spänd och jag tycker att min magmuskeldelning helt försvunnit. Jag tycker även att magen börjat puta mindre efter måltider o.s.v. Är det bara inbillning eller kan det stämma?

    [Svara]

  • Svara Sandra 12 mars, 2014 at 07:24

    Hej Hej
    Jag har bra koll på bålträning i vanlig fall. Men hur ska jag tänka när jag är gravid? Vore super om du kunde visa/berätta om tre övningar lite snabbt.

    Tack för en bra blogg 🙂

    [Svara]

  • Svara Jeanette 12 mars, 2014 at 07:42

    Jag har två diskbråck och undrar vad jag ska göra för övningar som stabiliserar upp min core. Jag gör plankan och squats varje dag, men jag tycker inte det räcker. Har du något/några andra förslag är jag enormt tacksam!

    [Svara]

  • Svara nitiz.blogg.se 12 mars, 2014 at 09:06

    Jag undrar om det verkligen är möjligt att träna sig till en platt mage? Jag har haft runda former hela mitt liv, och efter mina två barn (yngsta är snart 6 år) så har jag bestämt mig för att gå ner det sista i vikt + få en platt mage! Jag tränar på gymmet 4 gånger i veckan sen en tid till baka, framför allt löp och kondition.. och magövningar så klart, men jag tycker att det händer för lite, vad gör jag för fel? Kosten antar jag.. proteiner kolhydrater mm mm hur ska man äta, och tänka?

    [Svara]

  • Svara Isabel 12 mars, 2014 at 13:57

    Hej!

    Många bålstabilitetsövningar handlar om att stödja sig på armbågarna, vilket leder till att jag fått torra å sjuka armbågar. Kan du tipsa om andra övningar som gör att armbågarna får vila?

    [Svara]

  • Svara Annika 12 mars, 2014 at 15:06

    Jag tycker att det som utvecklat mina magmuskler och min bålstabilitet bäst och mest har varit crossfit och kettlebell. Man får core-träningen ”på köpet” så att säga. Rekommenderas 🙂

    [Svara]

  • Svara Malin 12 mars, 2014 at 15:28

    Jag undrar vad som är bra/bästa övningar för ett stabilt höftparti, och även för balans mellan sidorna i bålen, jag är mycket svagare på vänster sida.

    [Svara]

  • Svara Sandra 12 mars, 2014 at 17:02

    Jag har problem m min ena axel och tycker att det ofta gör ont att planka, skulle väldigt gärna ha tips på bra alternativ!

    [Svara]

    Camilla Johansson Reply:

    Hej!!

    Brukar också få ont i axeln vid plankövning, står då med raka armar & tycker det hjälper.
    Lycka till!!

    Mvh
    Camilla Johansson

    [Svara]

  • Svara Anna B 12 mars, 2014 at 18:10

    Hur vet man om man har en stark bål eller inte? Jag plankar i någon form nästan varje dag, gör armhävningar på tå, burpees osv. Är det en bra nivå eller kan/bör jag utmana min bålstyrka ännu mer.

    [Svara]

  • Svara Jeanette S 12 mars, 2014 at 20:19

    Hej!
    Jag vill ha tips på hur man kan stärka upp ryggen efter diskbråck?
    Har även artros i ryggen och vet inte hur jag ska träna…

    [Svara]

  • Svara Hanna 12 mars, 2014 at 22:17

    Tips på olika typer av dynamisk planka!
    Hur ska man spänna magen vid löpning?

    [Svara]

  • Svara Linda 15 mars, 2014 at 17:18

    Sen fråga men: hur viktigt och vad/hur ska jag göra för att bli stark för långlopp som ex Lidingöloppet?

    [Svara]

  • Svara Eve 15 mars, 2014 at 22:43

    Har du provat les mills cx pass?om så är fallet,tycker du det är en bra träning för bålen?

    [Svara]

  • Lämna kommentar