Lofsan

Fråga om löpträning till Nyhetsmorgon

 Imorgon bitti 0940 är jag på Nyhetsmorgon på TV4. Temat för dagen är löpträning och jag kommer att visa tre grymma övningar för att förebygga löparrelaterade smärtor såsom löparknä, benhinneinflammation och onda knän. Jag vill gärna ha med mig en bunt med frågor från er om löpträning som jag kan svara på i studion. Ställ alla era frågor om löpning, löpteknik och träningsupplägg här i kommentarsfältet så tar jag med dom till direktsändning!
 
 


Jag dubblar min träning idag på min lediga dag, först chins och ryggträning nu på morgonen och sen cirkelträning ikväll. Älskar den energin vårsolen ger!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

33 Kommentarer

  • Svara A 29 mars, 2014 at 11:35

    Känns som jag vrider överkroppen lite när jag springer, är det för att jag är svag i bålen? Tips på övningar? Samt löptekniktips, vad ska man tänka på?

    [Svara]

  • Svara Madde 29 mars, 2014 at 12:08

    Oftast när jag löptränar så får jag ont i knävecket (bara i ena), vad kan det bero på?

    [Svara]

  • Svara Karin 29 mars, 2014 at 12:21

    Hej. Jag blir trött i ljumskarna och har lätt att ”sjunka ihop” i höfterna när jag springer. Har du tips på hur jag kan stärka upp höfterna? Hälsningar Karin

    [Svara]

  • Svara Caisa 29 mars, 2014 at 12:39

    Jag får ibland ont under nyckelbenet vid löpning, känns som ”håll”. Har hört andra som också känner så, vad är det och varför?

    [Svara]

  • Svara Gabriela 29 mars, 2014 at 12:50

    Vilket är det ultimata upplägget på ett löparpass då jag vill förbränna fett men inte bryta ner muskelmassa?

    Jag är en normalbyggd 26-åring som styrketränar ca 3 ggr i veckan och vill kombinera med löpning men tycker mig höra från olika håll att löpning verkar bryta ner musklmassa.. Vill ju såklart inte ”bryta ner” de muskler som jag sliter så hårt för i gymmet..

    Tack för att du inspirer Lofsan!!!

    [Svara]

  • Svara Louise 29 mars, 2014 at 13:41

    Vad ska man göra om man har ont i benhinnorna? Laser, massage, akupunktur, skor med mycket dämpning, barfotaskor, stretching (hur?). Behöver alla tips!
    Kram

    [Svara]

  • Svara Teresia E 29 mars, 2014 at 14:18

    Jag gillar verkligen att löpträna på asfalt, försöker att variera underlag, men asfalt är min favorit. Jag tycker det går fortare och gillar det hårda underlaget under fötterna.

    Jag undrar nu vad för slags skor ska man satsa på för asfaltslöpning? Vart ska dämpningen/gelen vara i skon? Det känns som om jag sätter i framfoten först i nedtrampet, har ganska högt fotvalv och har fötter som supinerar.

    Tack för en mycket inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Anna 29 mars, 2014 at 15:10

    Hej!
    Jag brukar få ont i ena ljumsken när jag springer snabbt eller gör riktningsförändring. Det hugger liksom till och smärtar, men sen går det över när jag slutat springa. Vad beror det på och vad kan man göra för att förebygga? Hoppas på svar!

    [Svara]

  • Svara Sara 29 mars, 2014 at 15:22

    Stämmer det att man lättare får problem med ömma benhinnor om man springer på olika underlag än om man alltid springer på samma, som typ asfalt?

    [Svara]

  • Svara Anna 29 mars, 2014 at 15:29

    Vad är bra träningsupplägg om man vill börja springa längre (typ halvmaraton) och kanske kan få in 2 – 3 löppass per vecka?

    [Svara]

  • Svara Marie 29 mars, 2014 at 16:19

    Hej
    Jag får ofta ont i bröstryggen och framförallt mellan skulderbladen , några tips för att försöka spänna sig mindre ?
    Tack för en bra blogg!

    [Svara]

  • Svara Jennie 29 mars, 2014 at 16:32

    Hej!
    Jag får ont på insidan av knäna vid lite längre pass, ibland molar det bara, och ibland blir det värre och knäna känns som stockar! Har läst att kvinnor kan få ont på det sättet pga q-vinkeln? Att knäna hamnar mer medialt jmf med höfterna. Har också läst att man inte kan göra så mkt åt det, men har du några övningar man kan göra för att stabilisera knäna mer? Eller vad kan man göra åt detta? Är detta ett vanligt problem?

    [Svara]

  • Svara Manda 29 mars, 2014 at 17:05

    Kan du visa några enkla och bra styrketräningsövningar för löpare, gärna såna man kan göra hemma! Längtar till imorgon bitti 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma 29 mars, 2014 at 17:12

    Hej Lofsan!
    Tack för din inspiration.
    Jag styrketränade ca 2-3 gånger i veckan, går på cirkelgym ovh core pass. När nu våren äntligen kommit vill jag börja med löpträning. Men jag drar mig för det eftersom jag får det jag tror man kallar falsk ischias. Jag får ont hela vägen från skinkan ner till knävecket varje gång jag löptränat eller gå PW. vad rekommenderar du att man kan göra för att bli kvitt denna smärta.
    Tack, sitter bänkad framför tv:n imorgon.

    [Svara]

  • Svara Linnea 29 mars, 2014 at 18:13

    Hej! Tack för en superbra blogg och mycket inspiration!! Jag springer och placerar hälen först. Har funderingar på att gå över på att springa på framfoten, fördelar nackdelar med de olika stilarna? Vilka skor är bra att använda i de olika stilarna eller kan man ha samma skor? Är det som de säger fördel att alternera olika typer av löparskor under passen i veckan? Tack på förhand!

    [Svara]

  • Svara Vickan 29 mars, 2014 at 18:32

    Ibland låser sig höger ljumske när jag springer. Vad kan det bero på?
    Hur gör jag för att få längre löpsteg?
    Är det dåligt att enbart springa på asfalt?

    [Svara]

  • Svara Nancy 29 mars, 2014 at 18:54

    Hej,
    Jag vill gärna lära mig att löpträna men är osäker på min teknik. Jag har dålig kontakt med min rumpa och blir trött i höftböjaren. Ska man tänka på att spänna rumpan när man löptränar, eller ska den bara ”hänga med” ? När jag spänner rumpan under löpturen så måste jag korta av steget och även spänna bålen mer. Det blir en lite stelare känsla. Spänna rumpan eller inte, hur gör man? Hopas på svar!

    [Svara]

  • Svara sophie 29 mars, 2014 at 19:20

    Jag har haft benhinneinflamation lite fram och tillbaka. Nu har jag börjat löpträna igen efter ca ett års uppehåll med bara stryketräning och promenader. Jag har skaffat mig bra skor och kollat upp så att jag springer bra, vad är ditt bästa tips på att inte få tillbaka inflammation? 🙂

    [Svara]

  • Svara Christina Vedin 29 mars, 2014 at 19:24

    Hej!
    Fick barn för 6 månader sedan och vill nu komma igång med löpningen igen. Har du tips på hur man ska löpträna efter graviditet? Bör man öka distans och hastighet successivt och isf hur? Har tränat ca 4 ggr/v innan och under större delen av graviditeten, både styrka och kondition. Och efter graviditeten en del styrka bl.a. bål, och 60 min dagliga promenader.

    [Svara]

  • Svara Åsa Norlander 29 mars, 2014 at 19:33

    Hej!

    Jag löptränar ca 2-3 ggr i veckan och har som mål att springa AXA Fjällhalvmara i augusti. Jag får inte till en bra teknik i nerförsbackar och undrar om du kan ge tips på teknik utför?

    Tack för en oerhört bra blogg, inspiration och din stora kunskap!

    [Svara]

  • Svara kim 29 mars, 2014 at 19:33

    Har den senaste tiden fått väldigt ont i mina vader när jag löptränar. Speciellt den ena. De blir ömma och stumma liksom. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Hur förebygger man det?

    Tack för all superbra inspiration.

    [Svara]

  • Svara Angelica 29 mars, 2014 at 20:02

    Hej Lovisa,
    Jag har en fråga. Jag brukar känna av löpningen i högra fotled. Det brukar bli smärtsamt efter ett tag under själva löpningen men oftast efter. Ibland knakar fotleden till efter att jag sprungit klart. Jag har gått till en naprapat som masserat och knäckt så att det blivit bättre. Min fråga är om du har nå bra tips på att bygga upp styrkan i fotlederna? Eller om du har nå tips på skor?
    Jag ska springa min första halvmara i höst 🙂

    [Svara]

  • Svara Alexandra 29 mars, 2014 at 20:41

    Jag har i ett halvår haft problem med min ena höft som enligt min naprapat är överansträngd pga att jag ”faller ut” i löpsteget. Vilka övningar är passande för att stärka upp höften? Och är det möjligt att förändra löpsteget utan att behöva tänka varje steg?

    [Svara]

  • Svara Lovisa 29 mars, 2014 at 21:22

    Jag får ont i höften och ena skinkan när jag springer, vad kan det bero på och vad ska jag göra för att förhindra det?

    [Svara]

  • Svara Eva 29 mars, 2014 at 21:32

    Hej!
    Jag tränar mycket, men springer inte mer än en gång I veckan. Efter ha sprungit ungefär en halv mil, får jag ont I höftlederna. Det går bra att fortsätta springa, men efter träning brukar värken sitta kvar ungefär en till två dagar. När jag springer landar jag på framfoten. Vad kan detta bero på?

    [Svara]

  • Svara Linnea 30 mars, 2014 at 06:37

    Hej!
    Förra våren kom jag äntligen igång med att springa efter ett väldigt långt träningsuppehåll. Tyvärr lyssnade jag inte på min kropp utan körde på trots mer och mer värk i vänster ben (det var ju såååå kul att börja springa igen). Så nu har jag, under en längre tid haft problem med värk i hela vänster ben. Från hälen, hälsenan, vaden, under knät, baksida lår och slutligen i höften. Finns det övningar jag själv kan göra för att minska smärtan och/eller vem ska jag vända mig till? Sjukgymnast, osteopat, kiropraktor, naprapat? Skorna jag springer i är utprovade i en butik som mestadels sysslar med löpning och de känns både sköna och stabila.

    Tack för en bra blogg!

    [Svara]

  • Svara Mike 30 mars, 2014 at 08:13

    Hej Lofsan,

    Jag har tränat löpning under vintern och har fått ont i häl/ vad. Har förstått att det kan bero på att jag har gått ut för hårt. Har börjat simma men önskar komma ut i spåret igen och fortsätta förbereda mig för göteborgsvarvet. Min fråga berör hur skall jag resonera och träna när jag har känning i hälsenan och vaden. Masserar med tigerbalsam och voltarenkräm vilket hjälper, stretchar och löper försiktigt. Funkar men är rädd att det skall gå upp så det stoppar min träning.

    Skulle du kunna ta upp detta alt maila mig några bra tips

    Hälsn

    PillerMike i göteborg

    [Svara]

  • Svara Sandra 30 mars, 2014 at 09:03

    Så roligt att se dig på Nyhetsmorgon. Följer både din blogg och insta sen ett bra tag tillbaka. 🙂 kul! Å du ger mig massa inspiration.

    [Svara]

  • Svara Felicia 30 mars, 2014 at 09:05

    Du är grym Lovisa! Sitter alltid bänkad framför tv när du är där.
    Nu till en fråga! Jag har haft lite ont i mitt knä och får det när jag tränar ben, har du någon bra övning som kan vara bra som kanske kan stärka upp mitt knä? 🙂

    [Svara]

  • Svara Emilie 30 mars, 2014 at 09:29

    Såg när du prata om löpträning på tv4 Nyhetsmorgon i morse. Jag undrar om du kan berätta mer om orsaken till den andra smärtan i knät som du nämnde. Den som känns molande och som du beskrev som tröttnads känsla i knät. Jag själv är en något otränad men nett och liten tjej på 48kg 1,60m. Och som älskar att löpa när jag väl kommer ut. men så fort jag har varit ut 3ggr på en vecka och då kanske stoppat in 20-30min joggning i mina 50-60min promenader så börjar smärtan och tröttnadskänslan komma smygandes. Och det blir bara värre om jag fortsätter ta mig ut nästkommande dag. Och blir då nästan helt handikappad i min vardag, kan inte gå i trappor osv. Springer i skog, på löparspåren och på främre delen av foten.
    Tack för otroligt bra blogg och FB uppdateringar! Du är väldigt inspirerande och bidrar med massa energi genom dina inlägg.

    [Svara]

  • Svara Lotta 30 mars, 2014 at 10:56

    Hej! Såg dina tips i nyhetsmorgon. Kände igen just detta med ömmande knän, och ska ta till mig dina tips. Fråga: Om man redan har fått ömmande knän, ska jag avvakta innan jag försöker springa igen, eller kan jag fortsätta springa och kombinera det med dina övningar ?

    [Svara]

  • Svara Felicia 30 mars, 2014 at 16:50

    Måste bara fråga dig angående intervallpass vid fettförbränning. Kan man köra att man springer på hög fart 20 sek / vila 10? Hur länge ska hela passet då vara? Räcker det med 15 / 20 minuter ungefär?

    Hoppas på svar!! 🙂

    MVH Felicia

    [Svara]

  • Svara Siri 2 april, 2014 at 20:34

    Hej Lofsan!
    Har hittat till din blogg sedan jag såg dig på nyhetsmorgon i söndags:) Kan du inte göra ett löpar-inlägg med sådana frågor om inte kom med i söndags (det blir ju inte så långa sekvenser i TV). Har försökt mig på att spring med ”spetsigt knä” som du berättade om, men det känns som att jag inte riktigt får till det. Kan du lägga upp en video på hur det ser ut in action? Jag har haft problem LÄNGE med benhinnor och även lite med knäont men älskar att springa och vill så gärna hitta sätt att lösa smärtan på!

    [Svara]

  • Lämna kommentar