Lofsan

Fråga dietisten

I går morse bjöd Hans och jag Jenny på frukost. Jenny är dietist och jobbar bland annat tillsammans med Axa. Syftet med frukosten var att vi skulle få feedback på våra kostvanor, speciellt frukosten. Jag hade förberett massa frågor, tex vad hon tycker om äggvita på dunk, vad innehåller egentligen äggröran på hotellbuffén och hur jag ska äta för att orka vardagen bättre. Jenny hade riktigt bra reflektioner kring hur jag ska fördela mina måltider över dagen, när jag ska äta de större målen och hur jag ska fördela kalorierna för att öka mättnadskänslan jämnt över dygnet.

Utifrån hur jag beskrev mina dagar, mitt jobb och min träning och hur jag äter just nu så tog Jenny fram förslag till ett par förändringar:

  • Öka andelen fetare livsmedel till frukosten; jag äter gärna mager kvarg och har lättmjölk till gröten.
  • Minska volymen på frukosten så att magsäcken inte töjs ut lika mycket inför dagen.
  • Undvika att småäta under dagen utan att prioritera en lunch.
  • Om jag tränar efter jobbet inte vänta till middagen utan äta något direkt efter träningen.
  • Minska ner fettrika livsmedel till middagen och öka mängden långsamma kolhydrater till middagen.
  • Äta ett rejälare kvällsmål.

Om du också vill ha hjälp med att förbättra dina kostvanor så kan du lägga upp dina frukostbilder på Instagram och tagga dom #FRÅGADIETISTEN så kommer Jenny att hjälpa till! Jag kommer också att lägga upp mina frukostar här på bloggen och Instagram den närmaste veckan för att ge lite inspiration, om du taggar mig på dina bilder också så hjälps vi åt. 🙂

Hans förbereder frukosten. Hans utlåtande om Kalles kaviar med färskost (undrar vem som har köpt hem den) behöver censureras. 🙂
Vi använder en juicepress från Philips och provar en ny juice varje dag i en vecka. Recepten finns HÄR och vi förbereder allt kvällen innan; det som skalas och skäras lägger vi en gemensam påse och sen förvaras det i kylen över natten. Då blir det kylskåpskalla frukter och grönsaker till morgonjuicen, det tycker jag är godast. 
Hans ville äta långfil till frukost. Man kan till och med se på bilden hur lång den är. Mycket märklig konsistens. 
Jag äter ofta kvarg till frukost under sommarhalvåret. Nu när det inte finns färska bär att få tag på lika lätt äter jag frysta hallon, jag har slutat söta med Fun Light utan använder lite honung istället . Normalt sett äter jag alltid två ägg på morgonen. Dagens juice ser inte så god ut om man kollar på färgen men plommon, chili, citron och ingefära tillsammans var jättegott. Syrligt och sting på samma gång, denna variant heter Plommonsting

Detta blogginlägg är i samarbete med Axa.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara #frågadietisten | Dietist AXA Sports Club 20 september, 2013 at 13:21

    […] hoppas kunna inspirera gid att äta en bättre frukost. Jag har varit hemma hos några bloggare (Lofsan, Spark i baken och Trend o Träning) och tipsat dem om hur de kan förbättra sina frukostar. Men […]

  • Svara Anna 20 september, 2013 at 16:11

    Gott!
    Själv är det mackor och yoggi o ägg..
    Mums!

    [Svara]

  • Svara Maja 20 september, 2013 at 17:23

    Verkar roligt! Och gott. Längre blogginlägg om detta? Vill också veta vad dietisten säger om äggvita på dunk.

    [Svara]

  • Svara Anna Degerlund 20 september, 2013 at 18:15

    Bra inlägg! Ska nog börja med grekisk yoghurt, nötter och honung igen. Just nu är det för lite fett till frukost.

    [Svara]

  • Svara Annica 21 september, 2013 at 14:40

    Vilken modell är din juice maskin?

    [Svara]

  • Svara Therese 23 september, 2013 at 16:45

    Ja, vad sa dietisten om äggvita på dunk??? 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar