Lofsan

Fotografering till pulsering

Jag blev intervjuad till en artikel i Sats medlemstidning för någon vecka sedan. Idag ska vi ta bilder till tidningen. Ämnet är Maxa eller Mesa och handlar om hur man kan pulsera sin träning i cykler.

Om man har ett långsiktigt mål t.ex. Tjejmilen, Vasaloppet eller Stockholm Marathon så kan man planera sin träning i t.ex. fyraveckorscykler; två medelveckor, en tyngre vecka med mycket träning och sedan en vecka med bara lite lätt träning. På detta sätt får kroppen återhämtning regelbundet och träningsmängden blir varierad. På samma sätt kan man pulsera en träningsvecka; ett par hårda träningspass, ett medel och ett lugnare.

Är det någon av er som redan planerar er träning på detta sätt?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Stina 2 november, 2011 at 13:00

    Jag tränar två veckor medel och en vecka lugnt just nu… Vill komma igång mer när händerna är bra. Ska springa Gbg-varvet 🙂

    Förra gången sprang en halvmara gjorde jag det i afghanistan och då hade jag inte tränat för det. Den här gången vill jag verkligen gå in för det, men skullenog behöva veta mer om hur jag ska lägga upp träningen.

    Får mycket inspiration av dig och Sara! Kram!

    [Svara]

  • Svara Jessica 2 november, 2011 at 13:03

    Absolut! Lätt, medel, tung, vila är mina veckor.

    [Svara]

  • Svara Johanna 3 november, 2011 at 15:07

    Just nu kör jag två hårdare veckor och sedan en lugnare vecka. De två hårdare veckorna har lite olika inriktningar – en vecka kör jag ett långt (just nu 1,5 timme, ska bli längre när vintern börjar närma sig) konditionspass och den andra veckan ersätts detta av ett tuffare intervallpass. Utöver detta tränar jag ett intervallpass om veckan, styrka på gymmet och grundkondition. Tränar inför Vasaloppet.

    [Svara]

  • Lämna kommentar